Cu mulți ani în urmă, profesia de navigator era mai curând o demnitate decât o îndeletnicire lucrativă. Dar cum apele încă dau târcoale Galațiului, unii și-ar dori să vadă dacă această inocentă curgere poate aduce, odată cu aluviuni, pește în năvoade sau sticle de plastic, și banii necesari pentru întreținerea familiei.
Marinăria încă păstrează acea tușă romantică, odată cu șansa de a munci 15 zile într-o lună și de a câștiga, fără să te spetești, peste 6.000 de lei pentru asta.
Odată obținută calificarea, în baza ei se poate obține conversia pentru carnetul de marinar pe Rin, unde se câștigă, pentru un ciclu de o lună muncă și o lună repaos acasă, peste 4.000 de euro, la firmele de pe apele interioare germane sau olandeze.
Ne-am interesat pentru cei mai pragmatici visători și iată ce am aflat.
Calificarea de marinar fluvial se obține prin frecventarea și absolvirea unui curs de nouă luni, din care trei luni de teorie și şase luni de practică, plătind pentru asta suma de 7.934 de lei. Nu vă precipitați însă, anul acesta nu mai sunt locuri, dar în noiembrie începe sesiunea de înscrieri pentru anul 2025. Carnetul de marinar maritim se poate converti în document care permite navigația pe Dunăre. Cu toate că ofițerii de punte de la mare sunt toți licențiați, dacă vor să treacă la fluviu primesc doar calificarea de timonier, iar pentru a deveni căpitan fluvial trebuie să dea examene suplimentare.
Cum se poate scurta procedura
Cea mai scurtă cale de a deveni marinar la fluviu este să ai acceptul unui angajator, iar în acest caz pretendentul trebuie să urmeze un curs de siguranța navei, de cinci zile, pentru care va plăti suma de 1.243 de lei, în urma căruia se obține o diplomă și se poate solicita carnetul de marinar debutant. După un stagiu de doi ani, urmează un nou curs de zece zile, care costă 1.579 de lei, se dă examen și se devine marinar. Alegerea cursului de cinci zile fără o ofertă de angajare prealabilă semnată de un angajator presupune asumarea riscului de a nu găsi pe cont propriu, după absolvirea acestui curs minimal, un armator dispus să angajeze un marinar debutant și fără experiență.
Pentru a obține calificarea de mecanic fluvial e nevoie de un curs de trei luni și jumătate care costă 9.607 lei. Candidaților nu li se impune nicio limită superioară de vârstă, ei trebuind să fie absolvenți de liceu. În baza diplomei, absolvenții primesc de la Căpitănia Portului Galați un carnet de marinar pe Dunăre, trebuind să mai treacă pentru asta şi de vizita medicală, în care testul psihologic este foarte important.
Documente necesare şi prevederi legale
Pentru eliberarea carnetului de marinar se depun următoarele documente: a) cerere scrisă din partea solicitantului; b) aviz medical şi psihologic eliberat de o instituţie medicală autorizată de minister; c) dovada absolvirii cursurilor de perfecţionare şi pregătire obligatorii, după caz; d) brevetul sau certificatul de capacitate; e) documentele, în original şi în copie, care atestă calificarea profesională pentru personalul auxiliar; f) buletinul/ cartea de identitate; g) două fotografii 4/6 cm.
Conform legii, valabilitatea carnetului de marinar este de maximum doi ani, în funcţie de valabilitatea avizului medical, periodicitatea examinării medicale şi psihologice a personalului navigant şi auxiliar se stabileşte prin ordin al ministrului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei. În situaţii excepţionale, Căpitănia poate prelungi valabilitatea carnetului de marinar pe o perioadă de maximum trei luni de la data expirării, fără prezentarea unui aviz medical. Dacă posesorul se află în străinătate, valabilitatea carnetului de marinar poate fi prelungită până la sosirea în ţară, dar nu mai mult de trei luni, de către misiunea diplomatică a României, fără prezentarea unui aviz medical.