Numeroase plângeri de la posesori de conturi bancare au ajuns în ultima vreme la poliție, reclamanții semnalând faptul că au fost sunați de persoane care pretindeau a fi funcționari bancari. Sub acest pretext, le-au fost cerute informații despre conturi, date personale și li s-a impus să facă transferuri de bani, care în cele din timp au ajuns în conturile unor escroci.
În ultima perioadă, au fost înregistrate mai multe cazuri prin care au fost comise escrocherii financiare printr-o metodă pe care specialiștii o numesc tehnica „spoofing”. Polițiștii o descriu ca pe o tehnică în care autorii, folosind aplicații VoIP (voice over IP), cu numere de telefon din rețeaua națională de telefonie, inclusiv ale unor instituții bancare, contactează cetățenii, pretinzându-se angajați ai băncilor.
”În cadrul apelurilor, aceștia afirmă că victimele ar fi solicitat un împrumut și le cer să dezvăluie informații personale sensibile. Ulterior, apelul este redirecționat către o altă persoană care se recomandă ca fiind din partea Poliției și le solicită victimelor să transfere bani într-un ”cont sigur”, pentru a proteja fondurile. Această metodă a dus la pierderea unor sume mari de bani de către cetățenii de bună credință”, precizează specialiștii în securitate cibernetică.
Pentru că au dat curs unor astfel de înșelăciuni, mulți români au ajuns la poliție în ultima perioadă și au făcut plângeri penale, încercând să-și recupereze prejudiciile suferite după ce au pierdut controlul propriilor fonduri. Pentru a nu se ajunge în astfel de situații, polițiștii recomandă: - Nu răspundeți apelurilor telefonice nesolicitate, care vă cer informații sensibile sau transferuri de bani.
- Verificați orice informație primită prin canale oficiale, contactând direct instituțiile implicate.
- Nu transferați bani în conturi neoficiale sau suspecte.
- Dacă aveți suspiciuni, contactați imediat autoritățile competente (poliție, bancă etc.).