Conform unui raport întocmit de Viorica Gotu, reprezentant al minorităților rome în cadrul Biroului Județean pentru Romi (BJR), în anul 2024, în județul Galați au fost înscriși 3.107 elevi de etnie romă în sistemul de educație. Această cifră, deși semnificativă, reprezintă doar o parte a realității, eforturile de identificare și înscriere fiind încă în desfășurare.
Numărul real al elevilor romi este, însă, mai mare, iar declararea apartenenței la etnia romă și înscrierea în baza de date este un proces în curs, susținut prin campanii comune derulate de Inspectoratul Școlar Județean Galați, BJR, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) și ONG-uri precum Asociația Partida Romilor „Pro-Europa” și Alianța Romilor din județul Galați.
Distribuția elevilor romi pe forme de învățământ este următoarea: 405 în învățământul preșcolar, 1.142 în primar, 753 în gimnazial, 144 în liceal, 109 în profesional, 3 în postliceal, 455 în programul „A doua șansă” și 1 în învățământul dual.
La nivel de învăţământ superior, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați a alocat 16 locuri speciale pentru candidații romi (13 la licență, 2 la master, 1 la doctorat), dintre care 14 au fost ocupate. De asemenea, trei candidați s-au înscris la Academia de Poliție și şapte la Școala de Agenți de Poliție, patru dintre aceștia fiind admiși.
Rata generală a abandonului școlar în județ este de 2,67%, însă în comunitățile cu populație romă numeroasă procentul poate fi mai ridicat. Pentru prevenirea acestui fenomen și stimularea frecvenței școlare, autoritățile implementează programe precum „Programul pentru școli al României” (2.850 beneficiari romi), „Masa caldă” (145), burse școlare (1.217) și „Bani de liceu” (20).
Inspectoratul Școlar Județean Galați monitorizează constant condițiile din școli și sprijină unitățile în procesul de reabilitare și adaptare. Printre măsurile active se numără: cercuri metodice pentru învățământul pentru minorități, olimpiade și concursuri tematice, consiliere psihologică, colaborări cu instituții locale și vizite regulate în comunități.
Un exemplu de bună practică este proiectul PNRAS - „Reducerea abandonului școlar”, în care elevii de etnie romă reprezintă aproximativ 7% dintre beneficiari. Programul oferă pregătire suplimentară la disciplinele-cheie, dar și activități motivaționale, precum excursii gratuite, pentru a încuraja implicarea și prezența la cursuri.
Incluziunea educațională a copiilor romi reprezintă de mulți ani o provocare la nivel național, marcată de obstacole precum sărăcia, discriminarea sau lipsa accesului la resurse educaționale de calitate. Pentru a combate aceste realități, România a adoptat politici de sprijin, printre care locuri speciale în universități, programe de tip „A doua șansă” și proiecte sociale dedicate menținerii copiilor romi în sistemul de învățământ. La nivel local, aceste politici sunt implementate și adaptate în funcție de nevoile specifice ale comunităților.