Degradat în proporţie de 70 la sută, dar cu o valoare de inventar de peste 6,4 milioane de lei, portul de ambarcaţiuni al municipalităţii, situat în zona Trecere Bac, cheltuieşte mai mult decât produce. Administratorul lui, societatea Gospodărire Urbană SRL, ar fi mai mult decât încântat să scape de el. Soluţia pe care a găsit-o Primăria Galaţi este închirierea lui, prin licitaţie publică.
„Se aprobă închirierea prin licitație publică a unor imobil - ansamblu de construcții, proprietatea publică a municipiului Galați, Port de Ambarcațiuni, pentru 25 de nave (ponton și alte active corporale), situat în zona Trecere Bac”, propune unul dintre proiectele de hotărâre care va fi supus, săptămâna viitoare, aprobării Consiliului Local.
Conform documentului, valoarea de inventar a bunului este de 6.478.596 de lei. Conform documentelor, portul mai are 25 de locuri disponibile, din cele 70 funcţionale iniţial: „Stadiul actual - 70 la sută degradat, în urma îngheţului repetat al Dunării”. Da, au fost vremuri în care apele fluviului îngheţau… Iar Primăria spune că au fost înregistrate solicitări de valorificare a portului prin închiriere sau concesiune. Deci amatori ar fi!
Documentaţia licitaţiei şi caietul de sarcini sunt, de asemenea, la mâna consilierilor. Acestea prevăd un preț de pornire a licitației de la suma de 100 lei/loc de acostare/lună. Şi o durată a închirierii de cinci ani.
„Oportunitatea închirierii constă în furnizarea de servicii de calitate cetăţenilor şi atragerea de venituri la bugetul local, prin exploatarea eficientă a domeniului public. Şi din dorința de a furniza servicii competitive pentru cetățenii municipiului, deținători de ambarcațiuni. Adjudecatarul va fi răspunzător de întreţinerea în bune condiţii a elementelor structurale şi de construcţie, dar şi de funcţionarea în deplină siguranţă a acestora”, se precizează în documente.
Portul va fi scos la închiriat cu totul: bariere, magazie de tablă, cabină, poton, semnalizări costiere şi plutitoare etc. Administratorul, Gospodărire Urbană, pare mai mult decât încântat să scape de el, şi asta se vede din cheltuielile pe care le prezintă: pază - 79.275 de lei (mai-decembrie); redevenţă - 10.488 de lei; mentenanţp - 144.263 de lei; zero locuri prin abonament; venituri - 126.816 de lei.
Povestea portului
Pentru cei care au uitat ori n-au apucat construcţia lui, reamintim că Portul de ambarcaţiuni de agrement de la Galaţi a fost realizat cu finanţare de la Ministerul Turismului condus atunci de Elena Udrea.
Actul de naştere este Hotărârea Guvernului nr. 762 din 1 iulie 2009, semnată de prim-ministrul Emil Boc şi contrasemnată de Ministrul Turismului, Elena Udrea, prin care municipiul Galaţi a primit 2.940.000 de lei pentru „finanţarea proiectelor de investiţii în turism pe anul 2009”. În cazul nostru era vorba despre construcţia unui Port de ambarcaţiuni de agrement.
Însăşi ministra Elena Udrea a venit la Galaţi pentru a verifica personal cum decurg lucrările la viitorul port. Obiectivul a fost construit de firma Black Sea Magic SRL Limanu şi a costat 3.431.492 de lei.
Din păcate, în februarie 2012, portul de ambarcaţiuni, abia ieşit din garanţie, a fost grav avariat de îngheţ şi de sloiurile de gheaţă de pe Dunăre. Structurile plutitoare despre care presa scria că au fost aduse din Finlanda şi pasarela de acces, adusă chipurile din Spania, n-au rezistat!
Deoarece nu s-au efectuat reparaţiile necesare, avariile s-au perpetuat de-a lungul timpului, sub acţiunea valurilor şi a curenţilor de apă, ajungându-se în prezent ca structura plutitoare să fie parţial deteriorată şi deplasată către şenalul navigabil.
În anii următori, Gospodărire Urbană a mai ajustat pontonul, înlăturând din capătul terminal două porţiuni. Capătul pontonului a rămas astfel în aval fără piloni de susţinere.
Neoficial, se spune că locul în care a fost amplasat portul nu este deloc propice, că ar fi trebuit construit într-un golf, ferit de curenţi. Şi aşa ajungem la investiţia despre care aţi putut citi în ziarul „Viaţa liberă” - amenajarea în dreapta Trecerii bac, cunoscută ca fiind un golfuleţ, a unui port de ambarcaţiuni. Dar nu despre acesta este vorba în acest articol, ci despre epava celui finanţat de Ministerul Turismului. Suntem curioşi dacă „epava” îşi va găsi doritori.