MĂRTURIILE gălăţenilor întorşi din infernul din TURCIA

Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

Norocoşi peste măsură. Aşa se simt câţiva gălăţeni care au reuşit să plece din Turcia chiar înainte de dezlănţuirea infernului. Autocarele cu care au venit din Istanbul au reuşit să treacă graniţa chiar înainte de a se închide. Chiar dacă plecarea s-a făcut dintr-o zonă aflată la ceva distanţă de mijlocul infernului, călătorii au avut suficiente momente de panică pe drum. Şi asta din cauză că au văzut cum se trage, dar şi tancuri parcate pe autostradă.

Şoferul unuia dintre autocare ne-a povestit că a reuşit să îi liniştească pe călători şi să îşi continue călătoria fără prea mari probleme.

"Chiar în noaptea aceea am fost acolo, dar nu a fost nimic aşa de speriat. Locul unde parcăm noi de obicei este mai departe, cam la două - trei straţii de metrou, de zona în care s-a întâmplat, dar s-au auzit împuşcături şi bubuituri. Călătorii au fost speriaţi. Autocarul are 48 de locuri şi maşina era aproape plină. S-au speriat puţin, dar după aceea i-am calmat şi a fost totul ok. Nu am avut de aşteptat în vamă. Imediat după ce am ieşit noi din vama turcă, aceasta s-a închis. Am avut noroc", ne-a povestit Stelian Ciuruşnuc, unul dintre şoferii autocarului.

Tancuri parcate pe autostradă

Pe autostradă au fost cele mai grele momente. Tancurile parcate pe carosabil şi focurile de armă au făcut ca românii din autocare, gălăţeni, brăileni şi constănţeni, să trăiască momente de groază. Unii au preferat chiar să rămână în Turcia, făcând cale întoarsă din vamă sau aşteptând să fie preluaţi de cunoscuţi.

"Au fost maşini care s-au întros din vamă, pentru că le era frică călătorilor să meargă mai departe. În această situaţie au fost şi autocare româneşti. Am avut trei persoane, români, care au coborât în vamă, la turci, pentru că le-a fost frică. Au rămas în vamă şi a venit cineva să-i ia. Le-a fost teamă pentru că pe autostradă erau două tancuri parcate şi oameni care trăgeau cu armele. Ne-am speriat, dar nu s-a tras asupra noastră. Călătorii nu au ţipat, s-au uitat pe geam şi când au văzut că se trage s-au lăsat în jos. S-au speriat, dar i-am calmat, explicându-le că se trage în aer, nu asupra noastră", îşi aminteşte Stelian Ciuruşnuc.

Colegul bărbatului, turc de origine, a condus cu sufletul la gură. Şi-a lăsat familia în ţara în care se încerca o lovitură de stat. "Când am văzut tancurile, m-am speriat puţin. Şi călătorii s-au speriat. Nu ne aşteptam să se întâmple aşa ceva. Am văzut la televizor în Bulgaria. Am familia aproape de Istanbul. Când au auzit, au mers la alimentară să cumpere pâine, apă, şi-au făcut provizii că nu ştiau ce se va întâmpla", povesteşte şoferul turc Selcuk Gokgor.

Frica le-a scurtat vacanţa

După ce primul autocar a parcat în staţia de la Casa de Cultură a Sindicatelor, o familie, soţ şi soţie, a început să se agite. Îşi aşteaptau fiul, în vârstă de şapte ani, şi pe bunica acestuia. Teama care i-a cuprins vineri seară părea că nu se mai termină. "Îmi aştept băieţelul. A fost în Turcia cu soacra mea, în vizită la cumnată. Se întorc, pentru că le-a fost teamă. Imediat după ce s-a anunţat ce se întâmplă în Turcia, am stat la televizor toată noaptea, pentru că îmi era foarte teamă să nu păţească ceva. Am reuşit să luăm repede legătura cu ei în noaptea aceea, pe internet. Soacrea mea şi fiul meu au stat două săptămâni pe o insulă, lângă Istanbul, dar când au văzut ce se întâmpă au decis să vină acasă mai devreme. Mi-a spus mama soacră că este teroare acolo", ne-a spus, cu emoţii în glas, Aura Maxim.

Temeri pentru cei rămaşi în Turcia

După câteva minute de la discuţia noastră, şi-a făcut apariţia şi autocarul în care se aflau cei dragi. Imediat ce autocarul a parcat şi şi-a deschis uşile, nerăbdarea femeii a luat sfârşit, putând să îşi îmbreţişeze copilul şi soacra, care încă se gândeşte cu groază la ce este în Turcia, mai ales că şi-a lăsat fiica şi nepoata acolo.

"Erau manifestaţii, se auzeau împuşcături. Am plecat mai devreme, de teamă, atât pentru copil, cât şi pentru mine. Fiica mea şi nepoţica au rămas acolo. Îmi e teamă pentru ei. Nu ştiu dacă vrea să se întoarcă acasă, pentru că lucrează  acolo. Am vorbit cu ea pe drum şi este bine", ne-a mărturisit Niculina Maxim.

Un alt autocar urma să plece, în cursul zilei de duminică, din Galaţi, cu destinaţia Istanbul. Evenimentele din Turcia au făcut însă ca mulţi călători să îşi anuleze deplasarea. Cu toate acestea, sunt şi români, printre care şi câţiva gălăţeni, care nu au renunţat la călătorie şi au plecat spre Turcia cu speranţa că totul va fi bine şi se vor putea întoarce sănătoşi acasă.

Celulă de criză şi telefoane pentru turişti

În urma evenimentelor de vineri seara din Turcia, unde o facţiune a armatei a încercat să răstoarne prin forţă regimul aflat la putere, Ministerul român al Afacerilor Externe a constituit o celulă de criză, care analizează atât "cele mai eficiente modalități" de a furniza asistență consulară cetăţenilor români aflaţi pe teritoriul turcesc, cât şi implicaţiile politice ale evenimentelor.

În acest context, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a pus la dispoziţia cetăţenilor interesaţi în mod suplimentar linia telefonică TelVerde 0800.800.407 (accesibilă numai din România, în regim de gratuitate), precum şi adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.. Cetăţenii români aflaţi în Turcia au în continuare la dispoziţie numerele de telefon: +90.312.44.77.920; +90.212.35.83.541; +90.212.35.80.516; +90.212.35.83.537, +90.232.46.50.579.

Până în prezent, au fost primite peste 400 de apeluri telefonice de la români aflaţi în concediu pe litoralul turcesc, a relatat Radio România Actualităţi. Pentru aducerea românilor acasă, MAE a organizat zboruri umanitare al companiei Tarom, costurile aferente fiind suportate din fondul special prevăzut în bugetul ministerului pentru gestionarea situaţiilor de criză.

De asemenea, MAE a anunţat că, din informaţiile pe care le are, nu există victime în rândul cetăţenilor români aflaţi în Turcia. Potrivit unui bilanţ provizoriu privind victimele tentativei de lovitură de stat din Turcia, 265 de persoane și-au pierdut viața.

UPDATE, luni, 18 iulie: Ministerul român al Afacerilor Externe a închis linia Tel Verde pentru românii din Turcia. În total, au fost înregistrate aproape 2.300 de apeluri prin care românii au cerut asistență în timpul evenimentelor din ultimele zile.

Chiar și așa, situația este monitorizată în continuare de Ambasada României de la Ankara şi Consulatele generale de la Izmir şi Istanbul.

Cetăţenii români aflaţi în Turcia continuă să aibă la dispoziţie numerele de telefon: +90.312.44.77.920; +90 212 3583541; +90 212 3580516; +90 212 3583537, +90 232 4650579. Apelurile sunt gratuite, a anunțat MAE.

În urma evenimentelor din Turcia, au fost repatriaţi 242 de cetăţeni români prin intermediul unui zbor regulat al TAROM, costurile fiind suportate de MAE.

Citit 5765 ori Ultima modificare Marți, 03 Ianuarie 2023 12:49

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.