Numai documentaţia a costat 220.800 de lei! 8,29 milioane de lei pentru MODERNIZAREA unui SENS GIRATORIU
Foto: Foto ”Viața liberă”, Marius Negri

Numai documentaţia a costat 220.800 de lei! 8,29 milioane de lei pentru MODERNIZAREA unui SENS GIRATORIU
Evaluaţi acest articol
(10 voturi)

Estimate, iniţial, la 6,63 milioane de lei, costurile necesare pentru modernizarea sensului giratoriu Piaţa Energiei au fost majorate cu 1,66 milioane de lei * Pentru asta, Primăria a mai plătit documentaţii de încă 127.800 de lei, bani publici!


„6,63 milioane de lei, pentru reconfigurarea unui sens giratoriu. Investiţia a fost aprobată”, aşa suna titlul articolului pe care l-aţi putut citi în octombrie, anul trecut, în ziarul „Viaţa liberă”. Ei bine, nu vă faceţi griji sau iluzii, nu s-a apucat nimeni de treabă, doar costurile estimate iniţial au fost modificate, şi asta prin votul noului Consiliu Local. Paradoxul este că, pentru a afla cât ar putea costa investiţia, municipalitatea a plătit 93.000 de lei (fără TVA) şi apoi 127.800 de lei (fără TVA), ultima cheltuială fiind făcută la câteva zile după ce costurile iniţiale fuseseră aprobate de aleşi. Iată cum s-a întâmplat.

Decizie după decizie

La recenta şedinţă a Consiliului Local, aleşii au aprobat modificarea şi completarea unei hotărâri votată în octombrie anul trecut (HCL nr. 393/2015) privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul „Modernizare strada Siderurgiştilor, strada 1 Decembrie 1918, strada Traian Vuia, bulevardul George Coşbuc (tronson Henry Coandă - Alexandru Măcelaru) - Etapa I - Sens giratoriu Piaţa Energiei”. Mai exact, s-au modificat doar valorile.

Potrivit documentaţiei de pe masa aleşilor, pentru prima etapă a modernizării „s-a elaborat documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii (DALI), care se va propune pentru finanţare din fonduri structurale". Argumentele pornesc de la faptul că proiectul „Sisteme inteligente pentru managementul traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii” a implicat realizarea de lucrări şi în zona intersecţiei dintre Siderurgiştilor şi 1 Decembrie 1918.

De asemenea, „prin lucrările propuse pe strada Tecuci şi strada Anghel Saligny, prin care se desfiinţează calea de rulare a tramvaielor, devine imposibil accesul tramvaielor dinspre strada Basarabiei spre strada Siderurgiştilor sau dinspre strada Basarabiei spre strada 1 Decembrie 1918 din cauza razei foarte mici de curbură a liniei de tramvai. În vederea rezolvării acestei probleme, pentru a crea condiţiile tehnice de circulaţie a tramvaielor în zonă şi, în mod special, la schimbarea de direcţie, se propune în prima etapă amenajarea sensului giratoriu din Piaţa Energiei”, se arată în document.

Potrivit hotărârii adoptate, acolo se doreşte: reabilitarea structurii rutiere existente, racordarea la străzile adiacente, marcaje rutiere şi indicatoare rutiere, înlocuirea/ refacerea/ modernizarea integrală a infrastructurii şi suprastructurii căii de tramvaie pe zonele de racord cu liniile de pe străzile Basarabiei, Combinatului, 1 Decembrie 1918 şi Siderurgiştilor, înlocuirea liniei de tramvai, montarea de schimbătoare noi, lucrări la calea de rulare şi la reţeaua de alimentare-fir contact, amortizoare de zgomote şi vibraţii.

De asemenea, se va realiza trecerea reţelei de joasă tensiune, a reţelei de fibră optică, telefonie şi televiziune în subteran şi realizarea sistemul de canalizare aferent. Exact aceleaşi lucrări pe care le prevedea hotărârea de anul trecut! Numai că, acum valoarea totală a investiţiei care ar putea dura 24 de luni este de 8.292.180 lei cu TVA, bani ce ar putea veni de la bugetul local şi dintr-un împrumut.

Ce-au spus aleşii

Cu excepţia consilierului local ALDE Gheorghe Bugeag, nimic! Dr. Bugeag n-a întrebat de ce investiţia pe care a votat-o în luna octombrie anul trecut – când era tot consilier local – costă acum mai mult. Singura lui remarcă a fost că „ar trebui să ne apucăm şi de sensurile giratorii de la intrarea în oraş dinspre Tecuci şi, respectiv Brăila, pentru că arată urât şi mai mult încurcă”.

Explicaţii pentru creşterea valorii investiţiei cu 1,66 milioane de lei am descoperit în documentele care însoţesc proiectul: „La noua estimare realizată la nivel de DALI actualizat şi proiect tehnic, proiectantul a luat în calcul noile preţuri ale aparatelor de cale şi amenajarea căii de rulare tramvaie carosabilă. Este necesară modernizarea sensului giratoriu şi prin adoptarea unor soluţii constructive moderne, cu grad sporit de rezistenţă şi stabilitate şi siguranţă în exploatare, protecţia mediului”.

Cât ne-a costat să aflăm cât costă

Potrivit informaţiilor noastre, prima decizie a aleşilor, votată în 12 octombrie 2012, prin care valoarea investiţiei era de 6.632.358 de lei cu TVA, avea la bază o documentaţie realizată de SC Global Service Proiect SRL, plătită de Primăria Galaţi cu 93.000 de lei (fără TVA). Curios este că, imediat după aprobarea hotărârii, mai precis la începutul lunii noiembrie, Primăria a atribuit direct SC Proiect SA contractul pentru actualizarea documentaţiei investiţiei şi a plătit-o cu 127.800 de lei. În concluzie, numai hârtiile necesare investiţiei au costat (fără TVA) 220.800 de lei.

Şi nu se ştie dacă, atunci când se va căuta finanţare pentru lucrarea în sine, nu va fi necesară o nouă actualizare a documentelor. Pe alţi bani publici!

Citit 8729 ori Ultima modificare Luni, 09 Ianuarie 2023 21:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.