Parcul "Cloşca" | Lucrări de artă monumentală în gravă suferinţă

Parcul "Cloşca" | Lucrări de artă monumentală în gravă suferinţă

Sergiu Dumitrescu - Ieşirea în lumină
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)
9 comentarii

 

Galaţiul este singurul oraş din Europa de Est care deţine un adevărat muzeu în aer liber, în care sunt expuse lucrările de artă monumentală realizate în cele şase ediţii ale Taberei de sculptură în metal (1976, 1977, 1991, 1995, 1997, 2012). Anul acesta, celor 50 de lucrări existente li se vor adăuga alte opt sculpturi din metal, fiindcă s-a dat deja startul celei de-a VII-a ediţii a taberei, care de-acum înainte va purta numele regretatului sculptor gălăţean Silviu Catargiu, trecut la cele veşnice pe 17 ianuarie 2016.

Întrucât în proiectul noii ediţii se menţionează că "pentru a asigura o mai largă deschidere a actului artistic către public şi a contribui astfel la educaţia comunităţii se vor realiza şi plăcuţe informative pentru fiecare sculptură creată pe parcursul tuturor ediţiilor, care să cuprindă numele autorului, titlul lucrării şi anul execuţiei", am făcut recent o vizită în spaţiul în care sunt amplasate o parte din aceste lucrări, cu scopul de a vedea starea în care se află.
Deoarece despre sculpturile de pe Faleza inferioară şi superioară a Dunării s-a mai scris recent, primul popas l-am făcut în Parcul "Cloşca", din valea cartierului Ţiglina I. Aici se găsesc 12 lucrări: Gheorghe Terescenco - „Porumbel”, Sergiu Dumitrescu - „Veghe” şi ”Ieşirea în lumină”, Mircea Roman - „Piramidă ucisă”, Aurel Vlad - „Taurul roşu”, Napoleon Tiron - „Valuri sarmatice”, Gheorghe  Marcu - „Doisprezece”, Anton Constantin Şevţov - „Condur”, Darie Dup - „Pasul acrobatului”, Mircea Spăratu - „Incinta”, Neculai Bândărău - „Lapidaţi” şi Ioan Alexandru Grosu - „Levitaţie”. Aceste sculpturi monumentale ar trebui să sporească frumuseţea şi personalitatea parcului, prin valoarea lor artistică, însă majoritatea se află într-o stare jalnică, deplorabilă, de gravă suferinţă. Dacă „Porumbel”, „Pasul acrobatului”, „Doisprezece”, „Levitaţie” şi „Taurul roşu” arată cât de cât bine, necesitând mai ales înlăturarea petelor de rugină şi împrospătarea cromaticii, prin revopsire, celelalte au fost vandalizate, având pe suprafaţa lor fel de fel de mâzgălituri oribile, desene şi înscrisuri obsece. Rugina le macină şi ea. Arată cum nu se poate mai rău şi sunt de nerecunoscut. „Veghe” şi „Valuri sarmatice” aproape că nici nu se mai văd de vegetaţia din jur. Deşi am văzut mulţi tineri şi adulţi stând pe bănci sau plimbându-se pe alei, nici parcul nu este deloc îngrijit şi întreţinut. Gazonul este pârjolit, trandafirii în multe locuri sunt nişte simple beţe, gunoaiele îţi întunecă privirea.
Părăsind Parcul „Cloşca”, ne-am îndreptat spre punctul Trecere bac, să vedem şi lucrarea sculptorului german, care din 1984 trăieşte în Olanda, Ewerdt Hilgemann, creată în ediţia taberei din 1991 şi dedicată cinstirii memoriei părintelui sculpturii moderne, Constantin Brâncuşi, lucrare despre care în ziar s-a scris în mai multe rânduri. Zace în acelaşi loc, vegheată la un capăt de nişte ghene de gunoi. Cum stă culcată pe orizontală, ruginită, n-ai da, vorba românului, nici doi bani pe ea. Montată însă pe verticală pe un soclu din beton armat şi vopsită în culori argintii, coloana de 12 metri n-ar arăta oare altfel? Nimeni n-a avut de 25 de ani nici urechi să audă, nici ochi să vadă, dar nici energie pentru vreo iniţiativă benefică.
Ca unul care am beneficiat de sprijinul financiar al Consiliului Local şi al Primăriei pentru editarea cărţii-album „Monumente de for public din municipiul Galaţi” (Editura „Axis Libri”), am înţeles că aceste două instituţii preţuiesc monumentele şi lucrările de artă monumentală ale oraşului şi ţin ca acestea să fie cunoscute, protejate şi respectate de locuitorii urbei. Cum însă nu găsesc şi soluţii pentru ca ele să fie menţinute într-o stare normală, în aşa fel încât să-şi poată îndeplini funcţiile cognitivă, estetică şi educativă? Iată o întrebare pe care ne-o punem la deschiderea ediţiei a VII-a a Taberei de sculptură în metal "Silviu Catargiu" şi tare ne-am bucura ca valorile artistice create cu atâta efort să nu mai cadă pradă răufăcătorilor şi tuturor celor certaţi cu legea, care le urâţesc, le schilodesc, le degradează, scurtându-le astfel viaţa şi dreptul la o existenţă durabilă.

Citit 2351 ori Ultima modificare Vineri, 19 August 2016 16:46

9 comentarii

  • postat de V Duminică, 21 August 2016 13:51 213.233.84.*** Link la comentariu
    1
    5

    Si Brancusi si Dali au fost contestati la inceput; daca nu intelegeti arta (fie muzica, pictura, sculptura in lemn,fier,piatra) nu mai comentati aiurea.

    Raportează
  • postat de Georgia N Duminică, 21 August 2016 12:14 109.166.130.*** Link la comentariu
    0
    8

    Trista perceptie a artei si artistilor in Galati. Acesta este unul din motivele pentru care suntem asa de 'saraci', cu duhul si nu numai. Viata nu inseamna doar mancare si bautura. Inseamna si bucurie pentru suflet.

    Raportează
  • postat de Bernini de la scara 2 Sâmbătă, 20 August 2016 19:22 173.234.116.*** Link la comentariu
    2
    4

    La cata indarjire au acesti doi cimpanzei lazy si cu sillion, sunt comvins ca sunt niste "artisti" ratati sau facatori de kitsch, frustrati la maxim ca nu au reusit sa aiba si ei lucrari de for public. Daca nu cumva sunt unul si acelasi personaj jegos....

    Raportează
  • postat de Silion Sâmbătă, 20 August 2016 18:22 79.116.102.*** Link la comentariu
    3
    2

    Ce sa facem...daca n-am avut si noi un Michelangelo sa ne sculpteze un David, o Pieta, un Moise.
    Ca sa ne satisfacem setea de cultura expunem fierarii contorsionate "sculptate" oxiacetilenic.
    Si paradoxal dupa ce ca expunem niste kitschuri nu suntem in stare nici macar sa le dam o spoiala
    Le dau un sfapt sculptorilor in metal: daca vreti sa expuneti in locurile publice nu lasati spatii concave sau gauri in scupturi pentru ca se vor umple cu gunoi (vezi "condurul" din parcul lui Tata Durby).

    Raportează
  • postat de Bronz Sâmbătă, 20 August 2016 13:45 185.17.184.*** Link la comentariu
    1
    2

    Dati macar o vopsea cu bronz peste ele sa nu mai arate in halul acesta.

    Raportează
  • postat de lazy Sâmbătă, 20 August 2016 12:35 5.13.228.*** Link la comentariu
    21
    12

    Locul ororilor respective e la fier vechi. Notiunea de arta a ajuns sa se generalizeze in asa hal incat orice mizerie isi aroga titlul de piesa de arta. Si faleza e plina de astfel de mizerii la fel ca si parcul de la stadion. Locul lor e la Arcelor Mittal.

    Raportează
  • postat de Martin Toma Sâmbătă, 20 August 2016 10:20 5.13.234.*** Link la comentariu
    8
    23

    Pana nu se trezeste un cocalar gen Silion sa manance spanac nu e bine. Adevarul este ca geme orasul asta de combinisti, manelisti si alte specimene cu creierul neted. Nulitatile astea ajung la conducere apoi si de aia arata acest oras in halul in care arata.

    Raportează
  • postat de Tirpitz Sâmbătă, 20 August 2016 09:22 188.27.89.*** Link la comentariu
    0
    13

    Ruginituri, ce muzeu....Intr-un oras in care nu e civilizatie, orice ar fi in acest parc, nu dureaza nici o zi.

    Raportează
  • postat de Silion Sâmbătă, 20 August 2016 08:30 79.116.102.*** Link la comentariu
    25
    15

    Bai ne lesi... care sclupturi, care for public?
    Niste bucati de metal indoit si sudat si c-O mana de vopsea pe ele asta numesti u monumentw si sclupuri.
    daca ar fi dupa mine as dezafecta toate fierataniile, le-as vinde la fier vechi si de banii luati as pune copaci in locul lor.
    Da in orasul rosu -centru siderurgic si de sudura ce sclupturi putem pune decat fierotenii

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.