Glonţul de 12,5 milioane euro care a şuierat pe lângă urechea AFDJ

Glonţul de 12,5 milioane euro care a şuierat pe lângă urechea AFDJ
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Mâine, 23 noiembrie, se împlineşte fix un an de când Curtea de Apel Ploieşti a închis definitiv unul dintre cele mai importante procese din istoria Regiei Autonome Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi - dosarul epavei "Rostock".

În septembrie 1991, nava ucraineană "Rostock" a eşuat pe canalul Sulina, în apropierea localităţii Partizani, în ceea ce a fost considerată una dintre cele mai mari catastrofe de pe Dunăre. Traficul naval pe canalul Sulina a fost blocat complet timp de un an. S-a încercat de mai multe ori scoaterea epavei, de fiecare dată fără succes. În cele din urmă, cu eforturi şi cheltuieli foare mari, s-a realizat o rută ocolitoare. Cu ajutorul unei finanţări de la Banca Europeană de Investiţii şi în urma unei licitaţii internaţionale, consorţiul Rostock Wreck Removal Consortium (RWRC) - format din firmele Multraship (Olanda), Titan (SUA) şi Deltacons (Tulcea, România) - a început lucrările de ranfluare a epavei, preconizate a se întinde pe durata a şase luni. Acest lucru se întâmpla în noiembrie 2004 şi nimeni nu bănuia atunci că va dura mai mult de zece ani până când "dosarul Rostock" se va închide definitiv.

Zece ani plini de surprize neplăcute

Foarte pe scurt, istoria celor peste zece ani de procese este următoarea: contractul dintre AFDJ Galaţi şi consorţiul RWRC a avut o valoare de 4,999 milioane euro, plus maximum un milion de euro pentru "cheltuieli neprevăzute". Pentru orice litigiu, contractul prevedea ca părţile să apeleze la arbitrajul Camerei de Comerţ şi Industrie a României, de la Bucureşti.

Nimic nu a mers însă conform planului. Lucrările nu au durat şase luni, ci mai bine de un an, timp în care, din păcate, doi scafandri au murit. Iarna a fost una cu ger şi gheaţă, iar vara a adus inundaţii. După ce a primit cei 4,999 milioane de euro, conform contractului, RWRC a ajuns să ceară 7,5 milioane de euro în plus, încă dinainte de finalizarea contractului, sumă care apoi a crescut la peste 12,5 milioane, incluzând dobânzi, penalităţi, taxe de arbitraj şi onorarii pentru avocaţi. Litigiul dintre părţi nu a fost arbitrat la Camera de Comerţ a României, aşa cum prevedea contractul, ci a fost dus de liderul consorţiului, firma olandeză Multraship, la arbitrajul internaţional de la Paris şi apoi la Zurich. Acolo, lovitura decisivă, una cu cântec, a fost dată regiei gălăţene de un consultant olandez, care ar fi trebuit, de fapt, să apere interesele AFDJ. În fine, Curtea de Arbitraj de la Zurich a dat o decizie (de 2 la 1, nu în unanimitate) în favoarea consorţiului, declarând-o astfel pe AFDJ bună de plată pentru suma de 12,5 milioane euro, sumă ce reprezintă peste jumătate din bugetul anual al AFDJ. Însă atunci când consorţiul a încercat să investească cu formulă executorie în România decizia obţinută la Zurich, "jocul" s-a terminat. Mai întâi, investirea a fost respinsă de Curtea de Apel Constanţa, RWRC a folosit ultima cale de atac şi a cerut strămutarea la Curtea de Apel Ploieşti, care, pe 23 noiembrie 2016, a menţinut hotărârea judecătorilor constănţeni şi a respins contestaţia RWRC, ca inadmisibilă. Decizie definitivă!

Ploieşti, cap de linie

"Cel mai interesant lucru este motivarea judecătorului din hotărârea instanţei, unde se arată că se respinge investirea cu formulă executorie pe teritoriul României a titlului, deoarece titlul era emis de o instanţă care nu era competentă. Adică titlul a fost emis de către arbitrajul internaţional, iar acest litigiu comercial trebuia să fie judecat la arbitrajul de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României din Bucureşti, cum era prevăzut în contract şi cum era agreat de către părţi", ne-a declarat directorul general al AFDJ, Dorian Dumitru.

Cu toate astea, există patru ţări în care decizia arbitrală de la Zurich poate fi pusă în executare. Cu alte cuvinte, dosarul "Rostock" nu este nici acum complet încheiat. "Pentru că titlul a fost dat în iunie 2012, au venit înainte de termenul de prescriere să-l investească cu formulă executorie şi dobânzile au crescut. Acum, cred că valoarea totală ar fi de vreo 14,5 milioane de euro. Pe teritoriul României nu are cum să se pună în executare, pentru că avem o hotărâre a unei instanţe competente din România. Ei au investit titlul acesta cu formulă executorie pe teritoriul Marii Britanii, Olandei, Belgiei şi Luxemburgului. Şi aici există un semn de întrebare, pentru că o navă a AFDJ, dacă ajunge într-una din aceste patru ţări, ar putea fi arestată. Dar există o convenţie privind arestul  navelor, din 1992, de la Bruxelles, care spune că o navă poate fi arestată numai din cauza unei creanţe maritime create de nava respectivă. Aici, creanţa nu este maritimă, este comercială", a mai afirmat directorul general Dorian Dumitru. Totuşi, probabilitatea ca vreo navă a AFDJ să ajungă în vreuna dintre cele patru ţări este destul de mică.

Citit 13103 ori Ultima modificare Joi, 23 Noiembrie 2017 18:27

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.