„Uzina plutitoare” ce pune feribotul în mișcare. Navă construită la Galați pentru Canada (FOTO și VIDEO)
Foto: Ovidiu Amălinei

„Uzina plutitoare” ce pune feribotul în mișcare. Navă construită la Galați pentru Canada (FOTO și VIDEO)
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Al patrulea feribot Island Class construit în SN Damen Galați, dintr-o serie de șase, și-a început în aceste zile călătoria transatlantică spre îndepărtatele insule din Columbia Britanică, acolo unde se va integra în flota BC Ferries, cel mai mare operator de feriboturi din Canada. Înainte de a pleca în călătoria peste mări și țări, am avut ocazia să urcăm la bordul "Island 4" (numele provizoriu al navei), pentru a realiza un reportaj în exclusivitate pentru "Viața liberă".

Chiar dacă încă se ascunde privirii în spatele imenselor macarale portuare, liniile elegante ale navei încep să se întrevadă. Forța aproape brutală degajată de prezența macaralelor contrastează cu formele arcuite ale navei. Oglindită la cheu în apele Dunării, cu cele două rampe de îmbarcare -debarcare, dispuse simetric față de puntea de comandă, "Island 4" pare o imensă lebădă albă cu aripile larg deschise. Nu vă lăsați însă înșelați de aparențe!
Dincolo de forma elegantă a navei, feribotul ascunde o forță incredibilă - o veritabilă uzină plutitoare, în care puterea generatoarelor, a sistemelor de propulsie, stabilizare sau de stocare a energiei se îmbină cu o întreagă rețea de echipamente sofisticate care "vorbesc" între ele, măsoară, verifică și pun în mișcare toate aceste angrenaje fantastice.
"E unul dintre cele mai importante proiecte pe care le-am avut în ultimii ani. Din partea Damen, în jur de 1.300 de navaliști s-au implicat în acest proiect, în diversele stadii de fabricație - de la debitarea tablelor și construcția bloc-secțiilor până la montajul acestora și formarea întregului corp al navei. Dar au fost și două, trei sute de angajați ai colaboratorilor noștri, pe partea electrică, de vopsitorie, tâmplărie și chiar derularea probelor", ne explică George Benescu, manager de proiect în cadrul SN Damen Galați.

Facilități tehnice

Desigur, "toate drumurile" duc la Timonerie, puntea de comandă ce domină întreaga navă, acolo unde căpitanul și echipajul său țin în frâu acest uriaș ce poate "înghiți" vreo 3-400 de pasageri și vreo 50 de mașini într-o singură... cursă!
Din fericire, "uriașii" ce vor stăpâni insulele Canadei sunt unii prietenoși. Nu numai că pasagerii beneficiază la bord de tot confortul, dar "uriașii" sunt prietenoși și cu... mediul, cu viața marină, fiind astfel concepuți încât să nu lase în urma lor noxe sau să tulbure viețuitoarele cu vibrațiile motoarelor. Aceasta a fost o cerință expresă a beneficiarului, BC Ferries, o companie care a luat foarte în serios ideea de transport naval modern, ecologic.
"Punctul forte al feriboturilor din clasa Island construite de Damen Galați este că sunt nave hibrid diesel-electric, cu un grad redus de consum și poluare. Mai exact, nava poate funcționa în trei moduri diferite: primul, bazat pe propulsia clasică, de tip diesel-electrică, dar în niște parametri tehnici mult îmbunătățiți; al doilea, un sistem hibrid - propulsie diesel-electrică ajutată de baterii; iar al treilea - propulsie electrică în totalitate. În prezent, nava poate funcționa cam 20 minute doar pe propulsie electrică, cam cât durează o cursă între insulele din British Columbia", ne explică George Benescu.
Ca principiu de funcționare, un set de generatoare diesel-electrice produce curent electric, energia fiind transmisă atât unui motor electric ce acționează propulsoarele ce pun nava în mișcare, cât și unui set de baterii electrice reîncărcabile de mare capacitate. Un sistem automatizat gestionează puterea navei, o distribuie în funcție de necesități și oferă varianta cea mai potrivită a modului de funcționare. La acestea se mai adaugă, însă, un întreg "labirint" de echipamente de măsură și control, panouri electrice de tot felul, instalații de furnizare a utilităților la bordul navei, de amortizare a vibrațiilor, sisteme de siguranță ce se declanșează în caz de urgență etc.
"Emisiile de noxe produse de acest vapor sunt reduse. În modul de funcționare electric, ele sunt chiar zero, iar în modul hibrid sunt reduse față de o navă clasică. Nava este echipată inclusiv cu un sistem de curățare noxe, pentru momentele în care navighează pe propulsie hibridă sau propulsie diesel-electrică, sistem care filtrează și reduce conținutul de sulf și alte elemente nocive din noxe", a precizat reprezentatul Damen.
Dar feriboturile ar putea deveni și mai "verzi" ca mod de operare, în viitorul nu foarte îndepărtat. Asta pentru că, odată ce tehnologia de încărcare electrică va fi instalată la terminalele BC Ferries, noile feriboturi vor putea opera doar pe bază de energie electrică, obţinută din surse regenerabile!

Pasager la bord

Din punctul de vedere al "simplului pasager", când urci la bordul unui feribot Island Class ai impresia, în primul moment, că te afli... pe o arenă plutitoare cât două terenuri de tenis! Spațiul ce ți se deschide în față e imens! Totul trasat, marcat, flancat în părțile laterale de scările ce duc spre spațiile destinate strict publicului. Imensul spațiu interior este, în fapt, rezervat autovehiculelor, înălțimea navei fiind suficient de mare pentru a lua la bord chiar și camioane de mare capacitate.
Spațiile destinate pasagerilor impresionează prin varietatea lor, dar și prin facilitățile puse la dispoziție. Dacă dorești, poți rămâne pe punte, la o masă, să servești o cafea în timp ce călătorești între insule, iar dacă vremea nu este foarte generoasă, nu-i nimic. Călătorii au la dispoziție un "Solarium", în fapt un amplu spațiu protejat cu ecrane transparente, dotat inclusiv cu sisteme de încălzire pentru vremea rece, toate numai bune pentru admirat peisajul. Aceste zone vor fi, cu siguranță, puncte de atracție pentru turiști, dar pe navă există și un salon de pasageri, cu băncuțe dotate cu pupitre de lucru, prize și încărcătoare pentru telefoane sau calculator, mai practice și mai pragmatice, poate, pentru localnicii care, eventual, fac naveta la locul de muncă.
"Nava are o clasificare Confort Class, inclusiv cu un nivel redus de zgomote provenite de la spațiile tehnice. Dar există, desigur, și o serie de facilități pentru persoanele cu dizabilități. De exemplu, pentru persoanele cu dizabilități auditive, există un sistem de transmisie prin cască a mesajelor transmise pe parcursul călătoriei de comandant sau de personalul de la bord", ne-a explicat George Benescu.

Pe puntea de comandă

Dincolo de toate, locul care exercită cea mai mare atracție este puntea de comandă și timoneria, care domină întreaga navă, oferind o privire de ansamblu nu numai asupra punților, ci și a întregii zone limitrofe, în toate direcțiile.
Posturile de comandă tronează în mijlocul pupitrelor cu instrumentele de navigație ale navei. Avansul tehnologic și-a spus cuvântul. Nu veți mai regăsi clasica timonă, ca în filmele cu pirați, iar pe locul comandantului te vei simți mai degrabă ca în... Star Trek!
Din toate părțile ești asaltat de panourile de comandă. Într-o parte ai sistemele de propulsie, în alta sistemele de comunicații radio cu autoritățile sau cu celelalte nave, nu lipsesc nici radarele plasate strategic sau hărțile electronice pentru stabilirea traseului, iar o zonă specială este rezervată sistemelor de intervenție în caz de urgență și pentru monitorizarea și comunicarea cu compartimentele din interiorul navei.
Alte seturi de instrumente flanchează partea superioară a punții de comandă - cu ecrane pe care sunt indicate poziția și turația propulsoarelor, harta electronică, ecrane cu indicații de navigație - viteză, adâncime, direcția vântului.
Iar dacă toate acestea nu erau de ajuns, nava este prevăzută cu... două posturi de comandă, cu aceleași funcții.
"Foarte important, nava se poate manevra identic în ambele direcții de mers. Printr-o simplă apăsare de buton se transferă comanda și se poate naviga în direcția opusă. Nava este simetrică prova-pupa, ceea ce-i conferă un plus de flexibilitate și manevrabilitate", ne explică managerul de proiect George Benescu.
Un test important al acestor echipamente deja a început. Echipajul BC Ferries ce va deservi "Island 4" a ajuns la Galați pentru a lua nava în primire, iar în prezent forța și rezistența feribotului este pusă la încercare în primul, dar și cel mai lung voiaj pe care îl va face, respectiv călătoria transatlantică până în Columbia Britanică, pe coasta de vest a Canadei. E un voiaj care va dura aproximativ 60 de zile, unul care a fost deja parcurs de trei dintre navele-soră construite la Galați. Încă două mai sunt acum în șantierul naval, în curs de pregătire pentru prima călătorie spre îndepărtatele insule din Columbia Britanică. Se pare, însă, că nu vor fi și ultimele pe ruta dintre Canada și șantierul naval din Galați.

Contracte între Damen și BC Ferries

BC Ferries este principalul operator de linii de feribot din America de Nord. Compania dispune de o flotă de peste 35 de nave, însă planurile sunt de revitalizare a acesteia, prin achiziția de noi nave, cu tehnologie superioară în materie de protecție a mediului.

Într-o primă fază, BC Ferries a comandat SN Damen Galați două feriboturi, în 2017, în baza unui contract de aproape 87 milioane de dolari canadieni (aproximativ 57 milioane de euro), acestea fiind livrate în 2019. Navele au fost botezate "Island Discovery" și "Island Aurora" şi au intrat în serviciu în iunie 2020.
Actualul lot de patru feriboturi destinate BC Ferries sunt parte a unui contract în valoare de 200 milioane de dolari canadieni (aproximativ 137 milioane de euro). Prima navă a părăsit șantierul naval Damen Galați în cursul lunii mai. "Island 4" este a doua navă din lotul de patru din ultima comandă, aflată, la rândul ei, în drum spre Canada. Aceste două nave vor furniza servicii de transport pe ruta Campbell River - Insula Quadra, începând din 2022.

Navigație cu sisteme independente

Feriboturile din a doua serie construite pentru BC Ferries de Șantierul Naval Damen Galați au o lungime de 81 de metri, o lățime de 17 metri, pot transporta 47 de autovehicule și peste 300 de pasageri.
Pe partea de navigație, nava poate fi deservită de un echipaj format din doar șase persoane. Acest lucru este posibil grație unui ridicat grad de automatizare. Nava este cu o clasificare de funcționare a mașinii independente, ceea ce înseamnă că nu necesită supraveghere în permanență. Alarmele și parametrii de funcționare sunt transmiși în punctele de comandă și control, iar dacă este necesară intervenția unui membru al echipei tehnice, sistemul alertează persoana respectivă.
Navele vor avea rolul de a asigura atât curse regulate pentru locuitorii din diverse insule, cât și croaziere pentru turiști. Navele sunt concepute pentru a fi exploatate în navigația costieră, la o distanță de până la 24 de mile marine de țărm.

Experiență în construcția de feriboturi

Cursele de feribot sunt vitale pentru micile comunități din insulele canadiene, dar sunt și un element important în promovarea turismului local. În afară de proiectele pentru BC Ferries, menite să asigure legătura dintre insulele din Columbia Britanică, Șantierul Naval Damen a construit, în 2015, și două nave de tip Ropax Ferry - "MV Veteran" şi "MV Legionnaire", menite să asigure legătura cu insulele de pe coasta de est a Canadei. Aceste nave au fost comandate de autoritățile din provincia Newfoundland si Labrador.

Pregătiri pentru probe pe mare

Următoarele două feriboturi destinate BC Ferries sunt în prezent în probe de cheu, în stadiu avansat de execuție și urmează să plece în probe de mare în perioada următoare. Probele tehnice vor fi executate în Marea Negră. La sfârșitul verii, și aceste nave vor fi gata de livrare, termenul oficial de finalizare fiind septembrie 2021. Aceste nave ar urma să asigure, în Columbia Britanică, legătura între portul Nanaimo şi Insula Gabriola.

Foto și video: Ovidiu Amălinei

Citit 6541 ori Ultima modificare Joi, 17 Iunie 2021 20:58

4 comentarii

  • postat de gheorghe
    Miercuri, 30 Iunie 2021 10:03
    66.183.33.***
    Santierul Naval avea capacitatea tehnica si umana de a face asa ceva si chiar mai bine... dar nu e voie!
    Romanu' trebuie sa slujeasca strainilor iar beneficiul muncii romanilor sa fie jefuit ca profit externalizat si buzunare umflate la gasca de misiti...
    De aia face pentru Canada cu profit luat de olandezi.
    Profit inseamna suplimentul NEMERITAT.
    0
    2
    Raportează
  • postat de Cristi
    Luni, 14 Iunie 2021 13:14
    84.243.108.***
    Pentru ca in Romania nu sunt bani mai George si pentru ca daca pui feribotul nou in slujba romanilor, eii tot cu picioarele pe banci se vor urca si cu punga de seminte scuipand cojile pe jos. Daca nu vor fi motivele enumerate anterior, probabil va fi mersul cu ,,nasul'' si alte forme de a scuti 2 lei, acei 2 lei cu care armatorul probabil face profit. Asadar pana nu ne civilizam, echipamentele noi si scumpe nu vor fi o solutie pentru ai nostri ,,valorosi'' concetateni.
    2
    8
    Raportează
  • postat de Brighila Costica
    Luni, 14 Iunie 2021 10:51
    86.34.187.***
    Dacă vă referiți la bacurile din zona Brăila, Galați, Isaccea...acestea construite la Damen nu sunt operabile decât în ape stătătoare sau acvatorii...(golfuri), îmbarcarea / debarcarea se face în axa longitudinală a navei într-un singur sens. pe când la fluviu (ape curgătoare) nu se poate acosta perpendicular pe cheu din cauza curentului apei, deci necesită o acostare laterală a bacurilor. Excepție fac bacurile de traversare din zona Bechet-Orianovo (din câte cunosc eu), dar aceste beneficiază de niște construcții hidrotehnice speciale (diguri de deviație a curentului apei), pentru a permite acostarea sub un anumit unghi la mal (v
    ezi pe google maps zona respectivă).
    2
    5
    Raportează
  • postat de George
    Luni, 14 Iunie 2021 02:52
    89.136.76.***
    Dar de ce aceste feriboturi nu sunt construite pentru Romania sa inlocuiasca actualele bac-uri vechi si uzate care oricand pot duce la o tragedie de proportii? Trebuie sa moare careva sa se ia masuri?
    7
    22
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.