Unic mijloc de subzistenţă | Piaţa basarabenilor - preţuri mici, agitaţie multă (FOTO)
Foto: Foto Valeria Tataru

Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Noiembrie, soare cu dinţi. Ies din casă cu un scop bine definit: să fac prima mea vizită la Piaţa Moldovenilor, pentru a înţelege cum reuşesc să se întreţină oamenii de acolo, să le aflu problemele, dar şi să fac prima călătorie cu tramvaiul în Galaţi. Recunosc că nu m-a încântat foarte tare. Timp de două staţii, am văzut doar terenuri de închiriat, case aproape dărâmate, dar şi un slogan pe un gard: “Basarabia e România“. Ajunsă acolo, încerc să găsesc zona de lucru a basarabenilor. O femeie îmi spune că deja au plecat şi mă sfătuieşte să mă întorc mâine dimineaţă.

Fraţii de la piaţă

Zis şi făcut. A doua zi, am fost mai matinală. Paralel cu zona moldovenilor, sunt oameni din Galaţi veniţi să-şi vândă produsele. Mă întreb dacă între cele două tabere nu sunt neînţelegeri. Un gălăţean spune: ”Nu mă deranjează vânzătorii din Republica Moldova, pentru că ei vând fructe şi legume, iar noi alte produse”. Până la zona basarabenilor, am fost nevoită să fac slalom printre pungi din plastic, resturi de legume şi fructe, câini vagabonzi, maşini cu numere de Moldova şi Bulgaria, dar şi oameni istoviţi de atâta muncă. Mi-au mărturisit că sunt nevoiţi să fie în piaţă chiar de la ora 4,00 dimineaţa, pentru a prinde un loc disponibil, aşa că cei mai mulţi nu au dormit toată noaptea. Bunătăţile venite de peste Prut sunt aranjate pe două rânduri de tarabe, de aproximativ 20 metri. Carne, peşte, murături, vin, hrişcă, afumături, şorici. Sau ceva mai de sezon: fructe uscate, struguri, gutui, bostani. Toate acestea la preţuri destul de mici.

Lupta pentru un trai decent

Făcând un tur printre mese, am cunoscut persoane ce vin din Cahul, Vulcăneşti, Giurgiuleşti. Ascunsă după tarabă, doamna Nina, în vârstă de 60 ani, şi-a aranjat cu grijă vinul, biscuiţii, ciocolatele ”Bucuria” şi sucul de caise ”Basarabia”. Vine aici o dată pe lună, atunci când i se face dor de copiii şi nepoţii săi din oraş. Împreună cu soţul, trece şi pe la piaţă,  pentru a mai face câţiva bănuţi, căci pensia îi este insuficientă.

În timp ce vorbesc cu un bărbat care se declară un client fidel al peştelui din Basarabia, văd doi ochi de un albastru senin. Femeia are 66 de ani şi este din Cahul. De 20 de ani vine la Galaţi pentru a vinde carne, brânză sau miere. Toată lumea o cunoaşte şi mulţi îi cumpără produsele naturale. Reuşeşte să vină în România de două ori pe săptămână, iar în restul zilelor vinde la piaţa din Cahul: “În Moldova, nu am prea mulţi cumpărători, pentru că într-un oraş mic toată lumea are acasă lapte, ouă, nuci”. Aceasta este unica sursă de venit a familiei ei. Rămasă singură, ea este sprijinul fiului aflat în scaun cu rotile. Cu pensia ei nu reuşeşte să acopere nici măcar cheltuielile medicamentelor. Totuşi, uneori se întâmplă ca acesta s-o aducă cu maşina până în Galaţi. Acum a venit cu un maxi-taxi, deoarece băiatul e în spital.

Tot din Cahul vine şi Rodica. La ora 8,30 dimineaţa deja îşi întinsese pe cei câţiva centimetri de masă carnea, peştele şi usturoiul. Nu-şi permite un spaţiu mai mare pentru că taraba costă în funcţie de suprafaţa pe care o ocupi. Aceasta poate varia de la 5 la 15 lei, în plus plăteşte cam 30 lei şi drumul. În România vine cam de două ori pe săptămână, în restul zilelor îşi pierde sănătatea la târgul din Moldova: ”Indiferent de anotimp, vin aici şi stau până termin de vândut marfa”.

Timpul trece, problemele rămân

La ora 11,50, oamenii încep deja să-şi pună cântarele, lăzile şi cutiile goale în maşini. Cumpărătorii, în schimb, merg cu pungile pline acasă: ”Vin o dată pe lună după murături şi peşte. Nu cumpăr carne, că nu mi se pare igienic, iar uneori se exagerează cu preţurile”, afirmă un bărbat de 45 ani.

Am plecat spre casă gândindu-mă cât de greu îi este omului simplu să facă eforturi zilnice, să aibă nopţi întregi de nesomn şi în final să-şi vândă marfa pe câţiva bănuţi.

Citit 13564 ori Ultima modificare Sâmbătă, 19 Noiembrie 2016 12:29

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.