Ambulanța Galați se confruntă cu o gravă criză de angajați

Ambulanța Galați se confruntă cu o gravă criză de angajați
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)

Serviciul de Ambulanță Județean Galați ar mai avea nevoie de cel puțin 190 de angajați pentru a putea face față celor peste 200 de intervenții de urgențe medicale pe care le are în fiecare zi. Cu personalul operativ aflat aproape la jumătate, după 16 luni de pandemie, oamenii de pe salvări spun că au ajuns la extenuare, iar zilele de concediu de odihnă au devenit adesea un lux. Mai mult, echipajele insuficiente înseamnă și un timp mai mare de așteptare până când ambulanța ajunge la caz, fapt ce poate avea consecințe grave pentru pacienții aflați în stare critică.

Pe 28 iulie, a fost marcată Ziua Națională a Ambulanței din România. Sirenele mașinilor au sunat în mod simbolic, a fost intonat Imnul Ambulanței, iar oficialii de la București au subliniat că sărbătorim un serviciu național de importanță strategică. Dincolo de discursurile politice sforăitoare, realitatea din teren demonstrează însă mai degrabă că Ambulanța este lăsată de ani de zile să funcționeze cu un deficit enorm de personal. O soluție ar fi deblocarea posturilor, până la atingerea numărului minim de angajați prevăzuți în normele de funcționare. Măsura este însă una aproape imposibil de aplicat, deoarece ar genera costuri suplimentare importante pentru Ministerul Sănătății.

”Ambulanța Galați răspunde sutelor de solicitări venite în fiecare zi, indiferent de vreme și indiferent de moment. Ca atare situație, considerăm că, într-adevăr, suntem un serviciu de importanță strategică. Din păcate, deficitul de personal cu care ne confruntăm la momentul actual este semnificativ. Astfel, noi funcționăm cu doar 55 la sută din personal față de normativ. Avem 230 de salariați în compartimentul operativ, din care 103 ambulanțieri, 109 asistenți medicali și 17 medici, care sunt distribuiți în tot județul. Ar trebui să avem minimum 200 de asistenți, 200 de ambulanțieri și 21 de medici. Indiferent de eforturile pe care le depunem, deficitul de resursă umană ne îngreunează activitatea”, explică Daniela Enciu, managerul Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Galați.

Pe parcursul ultimilor ani, s-au putut face angajări doar pe posturile devenite vacante, adică atunci când cineva a ieșit la pensie sau și-a dat demisia. În rest, nu au mai fost suplimentate posturi.

Cea mai grea perioadă din istoria Ambulanței Galați

Odată cu apariția primelor cazuri de COVID-19 și la Galați, o parte semnificativă din responsabilitatea pandemiei a picat în grija Ambulanței. Angajați îmbrăcați în costume speciale, cărând bolnavi închiși în izolete, au devenit parte din noua normalitate. Astfel, pe lângă creșterea numărului de intervenții zilnice, echipajele de pe salvări au fost însărcinate, în vârfurile de îmbolnăviri ale pandemiei, și cu testările la domiciliu.

”A trebuit să facem și recoltări sau testări la domiciliu, care erau în număr de 200-300 pe zi, în perioada august-octombrie, anul trecut. Acum, s-au mai așezat lucrurile, iar noi sperăm să nu fie liniștea dinaintea furtunii. Perioada pandemiei, mai ales când au fost perioadele cu cele mai multe cazuri, a fost cea mai grea din istoria SAJ Galați. Erau zile când aveam și peste 200 de recoltări în așteptare, în afara cazuisticii normale. Oamenii au renunțat la concediile de odihnă. Și acum există personal restant la efectuarea concediilor. Oamenii sunt extrem de epuizați”, mai spune Daniela Enciu.

19 posturi vitale pentru SAJ Galați

Pe timpul stării de alertă, au putut fi făcute angajări pe posturile vacante. Ambulanța Galați a angajat astfel 19 persoane, asistenți și ambulanțieri. Contractele lor de muncă urmează să se încheie în octombrie, însă conducerea instituției spune că are nevoie ca de aer, în continuare, de acești angajați. Astfel, în prezent, există mai multe discuții cu Ministerul Sănătății pentru ca posturile pe perioadă determinată să devină permanente.

Valentin Tudor este unul dintre cei 19 angajați veniți pe perioadă determinată, la începutul pandemiei. Fără el și colegii săi, activitatea Ambulanței ar fi fost cel mai probabil blocată, în momentele critice ale crizei sanitare. ”Sunt angajat de un an și patru luni și pot spune că m-am format aici, profesional vorbind. Intervenim zilnic la destul de multe cazuri. Ieșim extenuați din fiecare tură. Simțim că am avea nevoie de colegi noi, ar mai fi nevoie de personal angajat. De când lucrez aici, am reușit să-mi iau doar o mică parte din concediul de odihnă”, spune bărbatul.

Alături de sediul central, Ambulanța Galați dispune și de șase substații, în județ. Acestea există la Tecuci, la Târgu Bujor, la Berești, Pechea, Tudor Vladimirescu și Ivești. Pe lângă intervențiile în cazuri de urgențe medicale, salvările și echipajele de pe ele se ocupă și cu transportul pacienților, fie în interiorul județului, fie către spitale din București, din Cluj sau din alte centre medicale universitare din țară.

Tinerii aleg medicina de urgență

Dintre cei 17 medici angajați ai Serviciului de Ambulanță Galați, 12 intervin efectiv în cazurile de urgențe medicale. Ceilalți medici asigură consultațiile la domiciliu. Pentru ca Ambulanța Galați să poată funcționa în mod cât mai apropiat de normal, ar trebui minimum 21 de medici care să intervină atunci când apar urgențe medicale.

Cu toate că vorbim de medicina de urgență, o ramură medicală foarte solicitantă, tinerii absolvenți de Medicină aleg totuși să urmeze această specialitate. O bună parte dintre medicii de la SAJ Galați sunt tineri, mulți dintre ei absolvenți ai Facultății de Medicină și Farmacie din Galați.

”Specialitatea aceasta este destul de grea, dar este și foarte bine remunerată. Cazuistica este extrem de variată, astfel încât un tânăr care a ales ca ramură medicina de urgență chiar poate învăța meserie”, explică managerul instituției.

Zeci de mii de intervenții

Pe parcursul anului 2020, echipajele Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Galați au intervenit pentru 66.000 de solicitări, ceea ce a însemnat o medie de 180 de intervenții pe zi. Anul acesta, până în prezent, au fost peste 47.000 de solicitări, de unde rezultă o medie de 216 intervenții pe zi. La sediul central al SAJ, există 12-13 echipaje pe tură. ”La substația din Tecuci avem trei-patru echipaje pe tură, iar la Târgu Bujor, Berești și restul, maximum câte două echipaje, dar în general câte unul”, potrivit Danielei Enciu.

 

 

Citit 8580 ori Ultima modificare Luni, 09 August 2021 00:17

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.