Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

Românii nu mai au răbdare să aştepte ziua tradiţională de Black Friday care, aşa cum e la americani, de unde am importat conceptul, ar pica în acest an pe 29 noiembrie. „Târziu”, sau „Prea puţin”, ori „Doar o zi?” par să-şi fi spus sute de firme din România, care au dat deja drumul reducerilor. Sunt mari comercianţi pentru care ZIUA de Black Friday ţine o săptămână sau două, la alţii durează toată luna noiembrie, iar dacă ar fi după unii dintre ei, ar fi excelent dacă noiembrie ar avea 60 de zile. Numai că nu toate reducerile sunt ce par a fi!

Conform tradiţiei de peste Ocean, Black Friday urmează imediat după Ziua Recunoștinței în Statele Unite, deschizând sezonul cumpărăturilor de Crăciun, încă din 1952. În mod normal, Ziua Recunoștinței este a patra zi de joi din noiembrie, deci Black Friday este vinerea imediat următoare (deci, o singură zi!), picând în fiecare an între 23 și 29 noiembrie. Anul acesta, Black Friday este în Statele Unite pe 29 noiembrie, însă românii nu mai au răbdare până atunci.
Multe firme din România au decis că Black Friday este astăzi, 15 noiembrie, iar alţii – câte bordeie, atâtea obiceiuri!  au ales un alt interval din noiembrie. Astfel că Black Friday a ajuns să ţină până pe 27 noiembrie (Carrefour), între 6 şi 19 noiembrie (Auchan), între 1 şi 30 noiembrie (Metro) ori între 8 şi 21 noiembrie (Selgros). Cei de la dm (drogerie markt) sunt printre puţinii care păstrează ziua de 29 noiembrie, numai că în loc de Black Friday demarează Giving Friday (campanie prin care vor dona 5 la sută din vânzările totale din această zi). Unele firme au reduceri substanţiale de preţuri, în timp ce altele bagă la „Black Friday” chiar şi reduceri de 1 la sută, de la 5 la 4,90 lei (caz real!). 

Atenţie la capcane şi păcăleli!

În toată această nebunie a cumpărăturilor, atât ANPC, cât şi Poliţia ne îndeamnă să deschidem bine ochii înainte de a cumpăra ceva, deoarece capcanele, mai ales în online, sunt multe şi periculoase.
„Consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday. De asemenea, recomandăm verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs”, susţine Paul Anghel, directorul general al ANPC. Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă, care este cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus", spune Anghel.
În ceea ce priveşte cumpărăturile online, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii prin publicarea, pe website-ul său, a unor informaţii precum: datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului. Pentru cumpărăturile online, ANPC recomandă consumatorilor să verifice stocul existent, preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA), şi dacă preţul include costul de livrare.

Sfaturi de la Poliţia Română

Primul şi cel mai important sfat pe care îl dă Poliţia Română, în ghidul postat pe pagina proprie de Facebook, este ca, atunci când navigaţi pe web, să vă asiguraţi că această conexiune este securizată prin HTTPS, unde pictograma unui lacăt îți spune că pagina accesată este securizată. „Aveți încredere doar în magazinele oficiale de aplicații pentru mobil! Nu faceţi niciodată click pe un link sau o anexă dintr-un e-mail sau SMS nesolicitat. Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. Este preferabil să cumpăraţi de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut anterior contacte comerciale şi despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumuri ori pe site-urile de evaluare a serviciilor. Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conţine greşeli gramaticale, greşeli de ortografie sau cu rezoluţie mică”, sunt câteva din sfaturile Poliţiei Române. .

Citit 1022 ori Ultima modificare Joi, 14 Noiembrie 2019 19:18

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro