Şomer fără şomaj

Şomer fără şomaj
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

E greu de descris disperarea prin care trece. N-a fost vreodată obişnuit să trăiască din ajutoare sociale şi a ţinut cu dinţii de fiecare loc de muncă pe care l-a avut.

De câteva luni îşi caută cu îndârjire un nou serviciu. Şi ca deznădejdea să fie şi mai mare, nu are nici măcar un  venit din care să trăiască!

Nu poate beneficia de ajutorul de şomaj care i s-ar fi cuvenit pentru anii de muncă prestaţi, din cauza birocraţiei şi a unui lanţ al slăbiciunilor care se întinde între Guvern – angajator şi retur.

Ne-a rugat să nu-i dăm numele, şi îi respectăm dorinţa, dar îi mediatizăm cazul convinşi fiind că mai sunt gălăţeni în aceeaşi situaţie

Hăţiş birocratic

Gălăţeanul şi-a pierdut locul de muncă acum trei luni. Şomajul, se ştie, e la modă şi înghite zilnic zeci de oameni. Din păcate, nici măcar ajutorul de şomaj nu-i poate asigura existenţa.

Pentru ca o persoană să beneficieze de aceşti bani, trebuie să depună la dosar adeverinţa că angajatorul său a plătit contribuţiile la buget. Numai că firma la care a lucrat bărbatul în cauză beneficiază de TVA deductibil şi, cum Guvernul nu a făcut plăţile necesare, nu exista un document care să ateste acest lucru.

Gălăţeanul nu poate ataşa la dosar documentele necesare, şi în aceste condiţii nu  poate obţine indemnizaţie de şomaj.

„De la AJOFM mi s-a spus că rezolvarea situaţiei poate dura câteva luni, timp în care eu nu obţin niciun venit. Mi s-a spus că sunt foarte multe persoane în situaţia mea şi mă întreb cu groază câţi ca mine or mai fi”, ne-a declarat gălăţeanul.

I s-a oferit posibilitatea de a beneficia de şomaj calculat în baza salariului obţinut la penultimul loc de muncă,  numai că în acest caz, suma ar fi mult mai mică decât cea care i s-ar cuveni în realitate.

„La ultimul loc de muncă am activat doar trei luni. Dar ce s-ar fi întâmplat dacă aş fi lucrat doar acolo, sau dacă perioada în care am fost angajat ar fi fost mult mai mare?

Ce vină am eu în toată această situaţie în care sunt implicaţi Guvernul şi fostul meu angajator”, se întreabă măcinat de griji bărbatul. Îşi doreşte să se reangajeze cât mai repede, nefiind un abonat al ajutoarelor sociale.

În această perioadă de tranziţie i-ar fi prins însă tare bine un ajutor social. Dacă, prin absurd, situaţia se va rezolva după ce va fi din nou salariat, nu va putea primi şomaj retroactiv, deşi în aceste luni nu a avut nici măcar un leu din care să trăiască.

Pornind de la cazul gălăţeanului, am încercat să aflăm de la Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă dacă în asemenea situaţie se află mai multe persoane şi cum pot fi ele ajutate.

AJOFM: un caz izolat…

Purtătorul de cuvânt al AJOFM, Nicoleta Harţegan, susţine că în judeţ nu mai există persoane aflate în situaţia gălăţeanului de mai sus.

„AJOFM nu are competenţa stabilită prin lege de a interveni între Administraţia Financiară şi angajator. În speţă, s-a propus stabilirea dreptului la şomaj fără luarea în considerare a perioadei pentru care nu s-au plătit contribuţiile la bugetul asigurărilor sociale”, ne-a explicat Nicoleta Harţegan.

Am fost, însă, curioşi dacă au mai existat foşti angajaţi cărora angajatorii nu le-au plătit contribuţiile la şomaj mai ales că firmele, în condiţii de criză, nu reuşesc să fie cu plăţile la zi.

„Au mai existat firme, dar în conformitate cu prevederile articolului 32 din Legea nr. 76/2002 constituie stagiu de cotizare şi perioada în care angajatorul nu a plătit contribuţia la bugetul asigurărilor pentru şomaj şi se află în procedura de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere opţională, dizolvare, lichidare, administrare specială sau nu şi-a achitat contribuţiile datorită unor situaţii de forţă majoră.

Persoanele care au rămas fără loc de muncă pot beneficia de indemnizaţie de şomaj dacă firma de la care au fost disponibilizate face dovada ca este în una din situaţiile menţionate mai sus, printr-un act justificativ”, ne-a declarat Nicoleta Harţegan, purtătorul de cuvânt al AJOFM.

Dosar de şomaj

Acte necesare pentru întocmirea dosarului de şomaj sunt:

·    carte de identitate - original şi copie;

·    certificat de naştere- original şi copie;

·    certificat de căsătorie - original şi copie;

·    act de studii - original şi copie;

·    adeverinţa eliberată de administraţia financiară;â

·    adeverinţa medicală cu specificaţia „apt de muncă”;

·    anexa nr. 14 completata de către toţi angajatori de la data de

01.03.2002 până în prezent;

·    dosar cu şina.

Citit 2129 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.