Alain Delon, o legendă a cinematografiei franceze, a murit duminică la vârsta de 88 de ani. Cu această tristă ocazie, AlloCine a făcut o selecție cu zece dintre cele mai bune filme ale actorului
Borsalino (1970). Aducerea împreună a lui Alain Delon și Jean-Paul Belmondo a fost o mișcare îndrăzneață! La acea vreme erau vedete de box-office, fiecare urmărind cariera celuilalt, dar cei doi nu erau într-o relație prea grozavă. Este povestea a doi escroci din lumea interlopă din Marsilia anilor '20, care își unesc forțele pentru a cuceri orașul.
Cercul roșu (1970). Alain Delon. Yves Montand. (André) Bourvil în unul dintre ultimele sale roluri. Gian Maria Volonte. Urmărim un joc de-a șoarecele și pisica între un comisar și un trio de gangsteri pe punctul de a realiza jaful secolului.
Ghepardul (1963). Italia, 1960. Nobilimea este în declin în favoarea unei noi clase sociale burgheze formată din proprietari de terenuri. O nouă colaborare între Luchino Visconti și Alain Delon după “Rocco și frații săi”, “Le Guépard” este o capodoperă, o felie de istorie italiană și un portret de familie remarcabil.
Clanul sicilienilor (1969). Capturat de polițiștii francezi, Roger Sartet (Alain Delon), un gangster cu multiple legături în lumea interlopă, e ajutat să evadeze de către mafia siciliană condusă de Vitorio Manalese (Jean Gabin). Dar Roger se trezește curând prins între comploturile mafiote și neiertătoarea justiție.
Domnul Klein (1976). Este uimitor că „Monsieur Klein”, probabil cel mai mare film francez despre zilele întunecate ale Franței de la Vichy, a trebuit să fie regizat de un american, Joseph Losey. Filmul a fost un mare eșec de box-office, o nedreptate crudă pe care timpul a anulat-o, din fericire: „Monsieur Klein” este unul dintre cele mai mari roluri ale lui Delon.
La Piscine (1969). Lansat în anul erotic 1969, “La Piscine”, pe muzica lui Michel Legrand, este fără îndoială unul dintre cele mai tulburătoare filme din cariera lui Delon, atât prin subiect, cât și prin tratament. Dar și pentru senzualitatea care emană din cuplul pe care îl formează cu Romy Schneider. Este imposibil să nu fii fascinat de acest balet al iubirii dintre patru oameni, bogat în cuvinte nespuse și tăceri, cu o atmosferă care devine tot mai opresivă cu fiecare minut care trece.
În plin soare (1960). În acel an, Alain Delon a devenit un star. Filmul care l-a catapultat în lumina reflectoarelor? Thrillerul “Plein Soleil” al lui René Clément, în care îl interpretează pe Tom Ripley, însărcinat de un miliardar american să-l aducă la San Francisco pe fiul său, Philippe, care petrece o vacanță excesiv de lungă în Italia cu amanta sa, Marge. Farmecul veninos al lui Delon, sub soarele strălucitor al Italiei, este în slujba unei povești întunecate despre dorință și crimă. După acest film, care a vândut peste 2,4 milioane de bilete în cinematografele din Franța, cariera lui Alain Delon și-a luat avânt.
Rocco și frații săi (1960). Cel de-al șaselea lungmetraj al lui Luchino Visconti, este o tragedie greacă centrată pe destrămarea unei familii (o temă dragă cineastului), reunind alchimia mult prea rară dintre un scenariu bine scris, actori remarcabili, cinematografie sublimă și compoziție impecabilă.
Laleaua neagră (1964). Un succes de public, este un film de capă și spadă din perioada premergătoare Revoluției din 1789. Delon o are ca parteneră pe Virna Lisi.
Samuraiul (1967). „Nu există singurătate mai profundă decât cea a samurailor. Cu excepția celei a unui tigru în junglă...” Preluat din Cartea Bushido, acest citat deschide capodopera lui Melville. Această fiară vânată, lucioasă, elegantă, mereu în alertă, are trăsăturile lui Alain Delon, care își găsește aici unul dintre cele mai mari roluri ale sale, întruchipând fără îndoială chintesența asasinului plătit.