GĂRILE-RUINĂ de pe linia Galaţi-Târgu Bujor (FOTO)

GĂRILE-RUINĂ de pe linia Galaţi-Târgu Bujor (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

Între Galaţi şi Târgu Bujor sunt puţin peste 50 de kilometri. O distanţă care, cu trenul, poate fi parcursă de-abia într-o oră şi jumătate. Nouă curse ale Transferoviar Călători, operatorul care merge din decembrie 2010 pe această linie, pleacă în fiecare zi din Galaţi spre Bârlad, iar alte nouă vin din sens invers. Majoritatea haltelor de pe acest traseu sunt părăsite. Multe dintre clădirile şubrede se pot face oricând una cu pământul, după ce au fost victime ale furturilor sistematice şi ale nepăsării din ultimele decenii.

Gara CFR Galaţi, ora 7,00, într-o dimineaţă ceţoasă. Ambele uşi automate de la intrarea în clădire sunt defecte. Intru pe o uşă laterală. Puţinii oameni împrăştiaţi pe bănci par pierduţi în imensul spaţiu al sălii de aşteptare. Din când în când, liniştea rece din clădire este întreruptă de vocea mecanică ce anunţă venirea sau plecarea câte unui tren. La ieşirea înspre peroane, aceeaşi situaţie: uşile automate sunt stricate, călătorului rămânându-i doar o uşiţă laterală.
Peronul este aproape pustiu. Câţiva oameni aşteaptă zgribuliţi. În depărtare, pe una dintre ultimele linii, se vede trenul de Târgu Bujor. Nimeni nu poate urca încă, până ce garnitura nu trage la peron. Totuşi, doi tineri poliţişti sunt primiţi să urce în vagon. Cu cinci minute înainte de ora plecării, trenul se apropie de peron. Suntem în total 37 de călători, majoritatea trecuţi de vârsta a doua. Drept urmare, cele câteva vagoane par goale.

Trenul cu viteză de melc

De-abia a pornit din gară, că trenul pare că se opreşte. Nedumerit, arunc o privire pe geam. Am ajuns în dreptul lacului Brateş şi, după stâlpii şi vegetaţia sălbatică care defilează cu încetinitorul prin faţa ochilor, îmi dau seama că totuşi ne mişcăm. Şinele şi terasamentul căii ferate sunt aici atât de uzate, încât mecanicul este nevoit să reducă viteza aproape de oprire. Printre copacii crescuţi în dezordine pe marginea şinelor se văd destul de clar grămezi colorate de gunoaie. După un sfert de oră de mers târâş, trenul pare să prindă viaţă. Nu după mult timp, însă, încetineşte însă din nou: urmează gara Tuluceşti. Doi bărbaţi coboară şi trec fără grabă pe lângă un câine ocupat cu puricii adăpostiţi în blană.

Monument în paragină

Până la destinaţie, oprim în alte opt halte. În Şiviţa, gara arată fantomatic. Clădirea cu pereţi din cărămidă roşie pare că a făcut cândva explozie. Jumătate din acoperişul de lemn, geamurile şi uşile au fost furate. Doar gunoaiele împrăştiate în jur îţi dau un indiciu că cineva are totuşi un motiv să treacă pe aici.
La Frumuşiţa, doi călători coboară şi un altul urcă. Clădirea cu etaj a gării este şi ea o ruină. Geamurile şi uşile sunt scoase, scările lipsesc, iar pe acoperişul găurit cresc mărăcini. Întreţinută, chiar ar arăta ca un monument istoric, aşa cum este clasată, de altfel.

Văzându-mi probabil privirea întârziată pe dărăpănătură, bărbatul abia urcat se instalează pe locul din faţa mea şi, fără introduceri, încearcă să-mi dea lămuriri. "Ehei, ce gară era la Frumuşiţa altădată! Impiegatul locuia aici cu toată familia. Ce forfotă era în fiecare dimineaţă! Am lucrat în Combinat şi făceam zilnic naveta. Ca mine erau mulţi alţi săteni. Trenul e acum aproape gol. Atunci mergeai şi în picioare. Şi erau şi multe trenuri de marfă. Acum e distrusă şi gara, şi liniile, şi magaziile pentru cereale. Nici sobele nu au mai rămas", spune bărbatul, jumătate pentru mine, jumătate parcă pentru sine. Îl chemă Petrică Melinte şi se duce la Târgu Bujor, în căutarea unui loc de muncă. A căutat de lucru şi la Galaţi, dar fără rezultat.

Gara ca toaletă publică

La Stoicani, următoarea oprire, clădirea haltei are încă ferestre cu geamuri şi chiar un program cu mersul trenurilor între Galaţi şi Bârlad. Nimeni nu coboară şi nu urcă aici.
Trecem apoi prin Folteşti, unde trenul staţionează un minut, exact atât cât trebuie pentru a coborî două bătrâne.
La Chiraftei, unde patru călători coboară şi alţi doi urcă, sunt izbit de imaginea deplorabilă a clădirii din haltă. În lipsa unei toalete, ruina este acum folosită ca WC public.
La Fârţăneşti, doar câteva dale aşezate pe marginea liniei ferate indică o haltă.
Câteva minute mai târziu, trenul opreşte în Băleni, unde o clădire, altădată cochetă, zace acum stingheră în plin câmp. Are etaj şi pod, pereţi din cărămidă roşie, cu atenţie la detalii, iar acoperişul este din tablă. Clădirea nu are însă nici geamuri şi nici uşi, fiind lăsată în paragină.
Cu o staţie înainte de Târgu Bujor, la Umbrăreşti, o altă bătrână încearcă să coboare din trenul înalt. Lipsa unei trepte între podeaua vagonului şi peron fac dificilă urcarea sau coborârea, mai ales pentru călătorii în vârstă sau pentru persoanele care au bagaje grele.
Cobor din tren la destinaţie, alături de alţi trei călători. Cei câţiva oameni de pe peronul gării sunt scoşi brusc din amorţeală de aparatul meu de fotografiat. Suspicioasă, sub privirile atente ale celorlalţi, o angajată vine şi-mi spune că nu am voie să fac poze în gară. Femeia ţine morţiş să afle cine sunt şi ce caut la Târgu Bujor.

"Cu trenul e mai sigur"

După câteva ore petrecute în al treilea "centru urban" al judeţului, plec înapoi spre Galaţi. Alţi zece călători, cei mai mulţi elevi, urcă în tren. Abia la Fârţăneşti două femei coboară şi alţi doi elevi de liceu cu ghiozdanele pe umăr urcă. La Chiraftei, şase dintre elevii urcaţi la Târgu Bujor coboară. La Folteşti, trei persoane urcă, la Stoicani alte cinci, iar la Frumuşiţa două coboară şi alta urcă. La Şiviţa şi Tuluceşti, alţi nouă călători populează pentru scurtă vreme vagoanele. Alături de mine, un bărbat pare un obişnuit al călătoriilor pe acest traseu. Îl salută pe controlor, schimbă două vorbe, după care îşi afundă ochii în telefon. Vreau să aflu ce îl face să aleagă trenul în locul microbuzului. "Cu trenul e mai sigur, costă cam la fel şi e mult mai confortabil. Mai ales pentru navetişti, ca mine, e un chin să mergi înghesuit într-o maşină. Trenul face mai mult timp, dar m-am obişnuit", spune bărbatul.
După o oră şi jumătate de călătorie, trenul ajunge în gara din Galaţi. Celelalte linii sunt pustii, la fel ca la plecare. Din vagoanele înalte şi aproape pustii al trenului Bârlad - Galaţi coboară 34 de călători, în mare parte elevi sau pensionari. Unii râd zgomotos, alţii par apăsaţi de griji. După haltele-fantomă prin care am trecut, gara din Galaţi pare din alt tablou. O clădire modernă care îşi aşteaptă în fiecare zi călătorii-fantomă.

Citiţi şi: REPORTAJ/ Gălăţenii care locuiesc cel mai aproape de cer (FOTO)

Citit 10755 ori Ultima modificare Duminică, 22 Martie 2015 18:29

10 comentarii

  • postat de livia
    Duminică, 13 Septembrie 2015 15:41
    84.117.24.***
    DRAMĂ! Adevăraţii Români din timpul Regalităţii au construit linii de cale ferată, iar falşii români, cu salarii bombastice, se dovedesc nişte trădători de Ţară!
    1
    1
    Raportează
  • postat de iulian
    Duminică, 15 Martie 2015 20:17
    92.80.164.***
    D-ule Basalic - este interesant articolul dumneavoastra si a-ti spus un adevar trist dar real.Am totusi o nedumerire- cum de trenul care merge pe ruta Galati - Tg.Bujor face o oprire si in BALENI ? S-a facut cale ferata pana acolo?
    0
    0
    Raportează
  • postat de un om obisnuit
    Sâmbătă, 14 Martie 2015 22:06
    5.13.219.***
    Dupa cum elogia un antevorbitor de-al meu, autorul articolului are talent. Talent cu carul. In cazul de fata, cu trenul. O lectie de professionalism jurnalistic, la capitolul “asa nu”.
    Amestecati procedee literar - artistice cu elemente statistice reci si seci. Irelevante. Un fel de dat cu bata-n balta.
    Mai relevanta, domnule ziarist, ar fi o numaratoare tot asa, live, a celor care ne-au murit cu zile din cauza unui sistem bolnav, a medicilor care au fugit din tara in care s-au nascut, sau a cainilor vagabonzi din oras. Cu purici sau fara, nu conteaza, sunt la fel de periculosi. Dar de “cainii” aia care au fugit dupa ciolan si ne-au furat in toti anii trecuti de la acea “revolutie” din decembrie 1989 ce parere aveti, domnule Basalic?
    Cu siguranta ati avut note excelente la compunere, aritmetica sau matematica. Cu siguranta nu v-a scapat in timpul calatoriei dvs niciun calator urcat sau coborat din tren, fie pe stanga, fie pe dreapta.
    Si ca sa-mi duc ideea la capat… AVETI PERFECTA DREPTATE privind halul in care arata statiile dintre Galati si Targu Bujor… insa aveti idee CAND TREBUIA SCRIS UN ARTICOL DESPRE STATIILE DE CALE FERATA DIN ROMANIA ? Daca da… unde erati atunci, domnule Basalic? Poate erati ocupat cu numaratul calatorilor intr-un tren pe undeva… Sau, poate numarati intreprinderi date la fier vechi, oameni ramasi fara serviciu ori evazionisti de care ne lovim la tot pasul in orasul in care traim. Ne lovim si-i vedem doar NOI, astia mici, consumatori de e-uri si presa. ALTII nu-i vad. Posibil, se fac ca nu-i vad. Politicieni, aparatori ai legii sau (de ce nu?) jurnalisti miopi sau orbiti de interese.
    Din pacate, tot asa va fi cel putin pana cand jurnalismul va insemna mai mult decat descoperirea unui senzational vechi de zeci de ani, ori o numaratoare care ma duce cu gandul la numaratul oilor in turma.
    V-ati intrebat de ce erau doar 37? Sau daca e vreunul dintre ei care NU are pe cineva apropiat in Spania sau Italia? 37 sau 36 ? Sunteti sigur ca nu era si vanzatorul de bilete printre ei ? Sper ca nu ati dat gres chiar la final, ca se duce tot articolul de rapa...
    5
    8
    Raportează
  • postat de silvia
    Sâmbătă, 14 Martie 2015 19:59
    92.80.131.***
    Abia acum le-ati vazut? S-au distrus combinate, fabrici, ias-uri, au fost vindute la fier vechi si va mai mirati de citeva cladiri de gara? extrapolati ceea ce ati vizionat si veti avea imaginea economiei nationale, asa arata industria tarii ca acele gari, nici celelalte ramuri nu arata mai bine. Ar trebui darimat ce-a ramas din ele ca sunt deprimante rau.
    0
    11
    Raportează
  • postat de Anca
    Sâmbătă, 14 Martie 2015 16:11
    89.137.30.***
    „Cobor din tren la destinaţie, alături de alţi trei călători. Cei câţiva oameni de pe peronul gării sunt scoşi brusc din amorţeală de aparatul meu de fotografiat. Suspicioasă, sub privirile atente ale celorlalţi, o angajată vine şi-mi spune că nu am voie să fac poze în gară. Femeia ţine morţiş să afle cine sunt şi ce caut la Târgu Bujor.” Mă intrigă atitudinea acestei femei. Exact aceeași scenă am văzut-o la Spitalul „Elena Doamna”. Există ciudați care cred că o instituție publică este proprietatea lor. Oare, ce au de ascuns? Propria delăsare sau alte nereguli?
    0
    8
    Raportează
  • postat de Regionala CFR Galati mai exista ?
    Sâmbătă, 14 Martie 2015 10:58
    194.1.167.***
    Nu trebuie sa ajungi neaparat pana la Tg. Bujor sau la Beresti, ca sa vezi dezastrul din garile CFR. Gara Barbosi e la margine de oras Galati si are si personal....Cum era si cum arata acum. Cat despre neterminata gara de calatori Galati... Daca si-ar fi imaginat cineva ce va fi in acesti ani ... mai bine ramanea gara veche.
    0
    11
    Raportează
  • postat de Constantin Tănase
    Sâmbătă, 14 Martie 2015 10:10
    5.13.171.***
    Autorul reportajului are talent. Dincolo de subiect, de problema pusă în discuție etc., etc., se remarcă această realitate de necontestat: articolul este scris cu talent, ceea ce mă bucură în postura mea de gălățean. Nu cunosc autorul, nu știu din ce generație face parte, dar scrie cu har. Mă uit la alte gazete cu mari pretenții (cu ștaif), unele chiar de pe alte meleaguri și rar, foarte rar, extrem de rar găsesc, descopăr, ghicesc o fărâmă de talent. Felicitări, domnule Remus Basalic.
    6
    11
    Raportează
  • postat de TITLUL CORECT AR FI: GARILE DISTRUSE DE PE RUTA GALATI-BARLAD
    Sâmbătă, 14 Martie 2015 09:38
    78.96.254.***
    Pentru ca durerea nu se termina la Targu Bujor, stimate domnule Basalic.Regionala CFR Galati depaseste granitele judetului, iar interesul galatenilor, deasemeni, trec de frontiera Galati-Vaslui.Asa, abordati ideea complet pe acest subiect, aratand dimensiunea distrugerii, in continuare de la Bujoru la Beresti.

    Asadar, trecand peste compunerea scolareasca a acestui articol,lipsit de informatii pe care cititorii le asteapta, desi le sunt cunoscute.In afara ca peisajele din fiecare statie CFR sunt apocaliptice, sa facem un studiu de caz, sa zicem.Este de reamintit ca unele statii CFR mari, au avut, in afara de linia curenta pe care se circula astazi, si linii secundare, abatutele in limbaj original, din curenta, care deserveau bazele de receptie cereale, antredepozite de materii si materiale unde se descarcau diverse materiale si utilaje aduse pentru folosinta industriei locale, IAS-uri, CAP-uri si comertului local.In majoritatea statiilor CFR aceste linii cf secundare, dupa anii 90, in special pe timpul ministeriatului MITREA MIRON, s-a dispus dezafectarea lor cu toate accesoriile, semnalizare, schimbatoare de cale, cantare bascula,lasand numai linia curenta.Consider ca s-a facut o mare greseala desfiintand aceste linii secundare, din doua mari motive:1. in caz de razboi nu este cale ferata de retragere din curenta pentru interventii rapide pe linia curenta a trupelor, echipamentelor si armamentelui de front, avand in vedere ca zona este de frontiera; 2.bazele de receptie cereale sunt in continuare, majoritatea active, cum este cea de la Balintesti, cu liniile dezafectate,gara fiind distrusa.
    INTREBARE: 1. Cine a dat ordin sa fie dezafectate aceste linii secundare din statiile CFR de pe ruta GALATI - BARLAD, fara sa aiba in vedere ca distrug un bun national, de importanta nationala?
    2.Ce s-a facut cu sinele de cale ferata si accesoriile, unde au fost reutilizate, daca asta s-a facut, iar daca au fost valorificate, cine a incasat banii?
    3.Cine se face raspunzator, sau ce interes au avut unii in distrugerea cladirilor, statii de cale ferata, cu terenurile aferente,inclusiv a liniilor secundare de pe ruta GALATI-BARLAD,Regionala CFR Galati,din subordinea Ministerul Transporturilor, sau negijenta unor oameni care erau angajati si platiti pentru a conserva aceste constructii pana la o eventuala preluare a locatiilor respective, in acelasi scop, acela de a deservi calea ferata si cetatenii?
    In tara asta, de 25 de ani, vorbim numai de distrugere, dar nimeni nu a fost tras la raspundere. Nimeni nu s-a intrebat cat costa sa infiintezi 50, 100, 1000 de metri de cale ferata, iar noi o aveam montata cu sudoare si multa cheltuiala, dar au venit unii, banuiesc pusi pe capatuiala, si au distrus un bun gata facut.Si nimeni nu i-a tras la raspundere.Acum ca toata treaba asta nechibzuita a fost facuta pe timpul lui Mitrea la carma transporturilor in Romania.Individul la ora actuala este la puscarie.Ce ar fi daca s-ar deschide o ancheta pe tema asta, a distrugerilor de pe ruta Galati -Barlad, SI SA-L INTREBE pe MITREA, din ordinul cui a distrus un bun national, Ministerul Apararii in special, sa-si decline ideea ce se leaga de importanta liniilor secundare in caz de razboi....

    Cumva, in tara asta, mai functioneaza cum trebuie, SRI-ul, Politia, Justitia?!

    Te doare sufletul cand, urcat in trenul Galati-Barlad, sa parcurgi privelisti apocaliptice pe parcusul calatoriei, si, inchizand ochii, sa-ti imaginezi ce frumusete de statii de cale ferata au fost odata, si cati oameni se bucurau urcand si coborand din trenurile care le infrumusetau viata......
    0
    18
    Raportează
  • postat de Tatu T
    Sâmbătă, 14 Martie 2015 08:20
    89.137.136.***
    Cladirile garilor evident au un proprietar si acesta cred ca este CFR-ul! Daca nu cumva s-a cedat si linia si terenurile adiacente impreuna cu cladirile firmei "Transferoviar calatori". In cel din urma caz firma respectiva ar trebui sa-si intretina si conserve patrimoniul! Daca in schimb aceasta are doar linia si mijloacele de transport atunci CFR ca proprietar ar trebui sa aiba grija de patrimoniul sau! Nu ar trebui lasat de izbeliste! Sa se gaseasca o solutie, un parteneriat fie comuna-proprietar-operator, fie un particular-proprietar-operator pentru macar conservarea cladirilor!
    Cladirile au istoria lor, ca si calea ferata Galati-Tg.Bujor! Cine o stie, ar trebui sa o si respecte! E adevarat vremurile s-au schimbat dar respectul fata de munca celor din trecut si minima civilizatie cred ca ar trebui sa-i caracterizeze si pe actualii proprietari, institutii sau persoane particulare. Chestie de bun simt elementar!
    1
    13
    Raportează
  • postat de Postalionul galben,o naluca.
    Sâmbătă, 14 Martie 2015 02:16
    92.84.40.***
    Reportajul este foarte bun,"romantismul" realitatii, nu! Este incredibil ce se intampla cu noi,ca fenomen istoric.
    1
    19
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.