Captivi într-un sistem interpretat în fel şi chip. BRANȘAREA individuală la apă, numai prin instanţă
Foto: Foto ”Viața liberă”, Corina Dobre

Captivi într-un sistem interpretat în fel şi chip. BRANȘAREA individuală la apă, numai prin instanţă
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

De mai bine de un an, o familie care locuieşte la blocul R1, din cartierul Mazepa I, se chinuie să se branşeze individual la apă rece, însă fără succes, din cauza piedicilor care îi sunt puse chiar de către conducerea asociaţiei de proprietari. Deşi sunt cu plata la zi a utilităţilor, iar Apă Canal le-a eliberat avizele necesare pentru contorizarea individuală, soţii Popov sunt împiedicaţi să-şi pună în practică proiectul care, în opinia acestora, le va spori confortul de zi cu zi şi le va face viaţa mai uşoară. Asta pentru că, spun soţii Popov, o relaţie directă cu operatorul de apă rece şi canalizare le va conferi o serie de beneficii precum citirea la distanţă şi plata facturii din orice altă localitate din ţară, în condiţiile în care aceştia lipsesc nu de puţine ori din oraş. Ba mai mult, spun ei, presiunea apei reci se va îmbunătăţi considerabil, iar un alt avantaj ar fi că vor plăti tot timpul atât cât consumă.

Un lung şir de tensiuni şi şicane

„Telenovela” branşării individuale pentru soţii Popov a început pe data de 15 iunie a anului trecut, când Apă Canal le-a eliberat primul aviz în acest sens. Ana Popov ne-a povestit că reprezentanţii asociaţiei de proprietari s-au opus până şi montării unui distribuitor, aşa cum cere procedura, de către Apă Canal în subsolul blocului, motiv pentru care a fost nevoită să apeleze, în toamna anului trecut, la Poliţia Locală, pentru a putea intra în subsolul imobilului. Atunci, asociaţia a şi fost sancţionată cu 1.500 de lei întrucât zona în care se află trapa de acces la subsol era ţinută sub cheie de conducere, ba mai mult aceasta a fost inclusă într-un compartiment în care se află sediul asociaţiei, fără ca reprezentanţii asociaţiei să aibă autorizaţie de construire, motiv pentru care Poliţia Locală a dispus totodată şi intrarea în legalitate.

„La scurt timp după acest incident, au pus un anunţ pe scară, dar nu au prezentat corect situaţia. Au redactat anunţul în aşa fel încât să îmi pună oamenii în cap, să-i întoarcă împotriva noastră. Prin urmare, am venit şi eu cu un anunţ pe scară, pe care mi l-au rupt şi am fost nevoită să le bag unora dintre locatari în cutiile poştale, pentru buna informare a acestora. Este dincolo de imaginaţie ce se întâmplă. Am încercat toate variantele, le-am adus toate documentele solicitate - şi nu au fost puţine - dar tot nu a fost bine. Cred că este singurul proiect de apă supraavizat din Galaţi. Întrucât este făcut de soţul meu, care cu asta se ocupă, este inginer, ne-au cerut să fie supervizat şi de o firmă/persoană autorizată. Am făcut şi asta. Am făcut efectiv tot ce ne-au cerut, că de luni de zile o tot ţinem în corespondenţă cu ei. Ne-au cerut inclusiv să dăm declaraţie la notariat că reparăm, dacă stricăm ceva. Am făcut-o şi pe asta şi tot nu este bine. A făcut şedinţă cu locatarii de la celălalt bloc, nu de la cel în care stau eu, ca să vadă dacă mă lasă să fac debranşarea, chiar dacă nu au nicio legătură cu ceea ce vreau eu să fac. Motivul lor de refuz? Nu vrea comitetul, nu vor locatarii. Sunt prima care doreşte branşament individual, iar doamnelor preşedinte şi administratoare le este frică, probabil, că lumea se va debranşa şi nu mai vin banii în asociaţie, se duc direct la furnizor”, ne-a spus Ana Popov.

Aceasta ne-a mărturisit totodată că anul acesta, pe data de 7 iunie, a fost nevoită să facă demersuri pentru obţinerea celui de-al doilea aviz de la Apă Canal, întrucât valabilitatea unui astfel de document este de un an de zile. În aceste condiţii, nu ar fi de mirare ca soţii Popov să bată la uşile Apă Canal şi în anul 2017 pentru a intra în posesia celui de-al… treilea aviz.

Primăria s-a spălat pe mâini cu o somaţie

În luna decembrie a anului trecut, Compartimentul de Relaţie cu Asociaţiile de Proprietari din cadrul Primăriei transmitea Asociaţiei de proprietari nr. 163, la sesizarea familiei Popov, o adresă în care atenţiona conducerea asociaţiei că „o hotărâre a comitetului executiv nu poate încălca prevederile legale în vigoare. Astfel SC Apă Canal SA Galaţi, în urma analizării cererii nr. 23613/15.06.2015, formulată de dvs şi conform legislaţiei specifice, respectiv Legea nr. 50/1991 republicată cu modificările şi completările ulterioare, a acordat avizul favorabil pentru contorizarea cu apă potabilă a apartamentului 12, bl. R1, proprietatea dvs. Ca atare, recomandăm conducerii asociaţiei să identifice o cale de colaborare pentru soluţionarea pe cale amiabilă a problemei semnalate, pentru a nu fi afectate relaţiile de convieţuire în condominiu”.

În luna iunie a acestui an, familia Popov a revenit cu o nouă sesizare către Primărie, iar în luna iulie acelaşi compartiment a comunicat familiei, asociaţiei şi comitetului executiv o adresă în care preciza: „(…) recomandăm conducerii asociaţiei să identifice o cale de colaborare pentru soluţionarea pe cale amiabilă a problemei semnalate care trenează din anul 2015. În cazul în care situaţia expusă în petiţie nu-şi găseşte rezolvarea pe cale amiabilă, vă recomandăm să vă adresaţi instanţei de judecată pe calea dreptului comun „instituind obligaţia de a face”", au transmis, luna trecută, reprezentanţii Primăriei.

Conducerea asociaţiei spune că proiectul este eronat

Maria Năstase, preşedinta Asociaţiei de proprietari nr. 163, susţine în schimb că proiectul tehnic al familiei Popov este eronat şi că, spre deosebire de alte blocuri, în care există spaţiu pentru astfel de lucrări, la blocul turn R1, spune aceasta, masca prin care ar urma să treacă ţevile este foarte mică şi nu ar permite tuturor celor 10 apartamente de pe coloană să-şi facă branşament individual, în cazul în care, în viitor, ar dori şi ceilalţi. „Eu am lucrat în proiectare, am făcut schiţe. Această mască este foarte mică, el reuşeşte, dar ceilalţi 10, care sunt pe coloană, pe unde trec? În afară de asta, fiecare ţeavă, a lui sau a altora, trebuie ancorată de pereţii interiori. Nu are cum să facă asta. Ca să facă asta trebuie să aibă acordul locatarilor, că pe-acolo, prin casă la om, trebuie să treacă. Fără acordul locatarilor, nu se poate. Locatarii nu dau voie. Dacă toată lumea ar vrea şi s-ar face organizat, am putea tăia ţeava de apă caldă şi ţeava de apă rece şi ar intra. Dacă îmi dă proiect făcut de un specialist proiectant în instalaţii şi tabel cu locatarii care îi dau voie, eu nu am treabă. Fără proiect de specialitate în instalaţii nu se poate (…) Este o ambiţie, ceva… Că apă rece au avut tot timpul, plătesc cât consumă”, a afirmat preşedintele asociaţiei.

În timp ce familia Popov susţine că legea este de partea sa şi acuză conducerea asociaţiei de abuz, reprezentanţii acesteia afirmă că au pârghii legale pentru deciziile adoptate şi suportul locatarilor. Cum autorităţile nu au reuşit să stingă conflictul dintre cele două tabere, familiei Popov îi mai rămâne doar să se adreseze Justiţiei, în speranţa că instanţa va obliga conducerea asociaţiei de proprietari să-i permită să aibă o relaţie directă cu furnizorul de apă rece.

Citit 8249 ori Ultima modificare Luni, 09 Ianuarie 2023 21:45

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.