Cum poţi obţine documente pentru MOŞTENIRE sau PENSIE

Cum poţi obţine documente pentru MOŞTENIRE sau PENSIE
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

Obţinerea unor informaţii după documentele de la Arhivele României necesită o redactarea unei cereri şi achitarea unei taxe modice


Cei care vor să-şi reconstituiască arborele genealogic, să obţină documente legate de unele proprietăţi sau, pur şi simplu, informaţii şi cu privire la arhivele unora dintre societăţile desfiinţate, pentru a afla cine deţine aceste arhive (anumite societăţi care au cumpărat firmele respective sau lichidatori judiciari) se pot adresa Serviciului Judeţean Galaţi al Arhivelor Naţionale (SJAN). Arhivele Naţionale ale României păstrează nu numai arhivele cu documente istorice, ci o mulţime de acte care ar putea fi utile oricărui om în diferite situaţii. Prin urmare, la serviciile SJAN pot apela nu numai cei care încearcă să descopere dacă au moştenit ceva proprietăţi de la rude bogate sau documente care să ateste posesia acestor proprietăţi, ci şi acte necesare în dosarul de pensionare.

Cum se obţin informaţiile

Cei interesaţi de astfel de informaţii pot depune cereri formulate în nume propriu, sau prin reprezentant legal, astfel putând obţine extrase, certificate sau copii ale documentelor aflate în păstrarea Arhivelor Naţionale.

Cererile pot fi depuse personal la biroul de Relaţii cu publicul al direcţiilor judeţene, în funcţie de locul unde se află proprietatea pentru care se solicită documente sau unde şi-a desfăşurat activitatea instituţia emitentă a documentului solicitat. La Galaţi, SJAN se află pe strada Constructorilor, nr. 2. De asemenea, cererile mai pot fi trimise şi prin poştă, fax la numărul 0236.436.114 ori e-mail la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

Ce trebuie să conţină o cerere

Cererile depuse la Arhivele Naţionale trebuie să conţină următoarele informaţii: numele, prenumele şi adresa solicitantului, datele de stare civilă, eventual alte nume purtate anterior;  obiectul solicitării; date privind identificarea actului solicitat (instituţia emitentă, persoana pe numele căreia s-a emis actul, data emiterii, localitatea, eventual numărul actului, etc.); scopul în care se solicită actul; calitatea în care se solicită actul (descendent sau reprezentant legal), în cazul în care petiţionarul nu este titularul actului respectiv.

Calitatea se va dovedi prin înscrisuri (acte de stare civilă, certificat de moştenitor, act de proprietate) sau prin declaraţie pe propria răspundere. 

Actele se eliberează personal solicitantului, pe baza buletinului sau a cărţii de identitate sau împuternicitului legal, pe baza procurii legalizate sau împuternicirii avocaţiale de la ghişeul de informaţii al direcţiei subordonate Arhivelor Naţionale la care a fost depusă cererea. 

Actele sau rezultatul cercetării evidenţelor avute în păstrare pot fi expediate, de asemenea, şi prin poştă la domiciliul solicitantului.

Cum se pot face reproduceri după documente

Fie că este cercetător, fie că e un simplu cetăţean în căutare de date care-l interesează personal, oricine poate solicita, contra cost, reproduceri ale documentelor cercetate, prin completarea unei cereri. Aprobarea cererilor pentru reproduceri sunt de competenţa şefului Sălii de studiu din cadrul SJAN sau al Arhivelor Naţionale Centrale. Reproducerile se execută în laboratoarele Arhivelor Naţionale, cu aparatura şi specialiştii instituţiei, achitându-se o taxă.

Reproducerile foto pot fi executate şi cu aparatul propriu al cercetătorului, fără utilizarea blitzului, achitându-se o taxă zilnică fixă.

Pe reproducerile xerox executate prin sălile de studiu se va aplica ştampila “Arhivele Naţionale Bucureşti. Sala de studiu”, respectiv “Executat la SJAN”.

Care sunt tarifele pentru obţinerea diferitelor documente

Taxa pentru identificarea, întocmirea şi eliberarea unui act legalizat este destul de mică, numai 45 de lei şi se achită numai la solicitarea funcţionarilor serviciilor judeţene sau ai Arhivelor Naţionale. După identificarea actului, fiecărui petent i se comunică taxa şi modalitatea de plată, prin intermediul unei înştiinţări de plată ce se expediază la domiciliul acestuia. Pentru eliberarea unui exemplar suplimentar al actelor întocmite deja se percepe o taxă de numai trei lei.

Pentru documente la sala de studiu se percepe câte un leu pentru fiecare pagină xerocopiată sau fotografiată cu mijloacele existente în dotarea Arhivelor.

Pentru cei care vin cu aparatul foto personal se aplică o taxă de numai 7 lei pe zi.

Programul de lucru cu publicul

Programul de relaţii cu publicul la Serviciul Judeţean Galaţi al Arhivelor Naţionale este între orele 8,30 şi 16,30, pentru zilele de luni, miercuri şi vineri, iar joia - între 16,30 şi 18,30.

Cei care vor să consulte documente la sala de studiu pot veni de luni până joi, între orele 8,30 - 16,30. De asemenea, pot obţine informaţii la adresa de email Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

Persoanele interesate să intre în audienţă la şeful SJAN Galaţi, dr. Adrian Pohrib, pot face acest lucru în fiecare luni sau joi, între orele 13,00 şi 15,00.

Citit 35706 ori Ultima modificare Luni, 26 Septembrie 2016 01:05

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.