Paşi obligatorii pentru ANGAJAREA STRĂINILOR în România

Paşi obligatorii pentru ANGAJAREA STRĂINILOR în România
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Încadrarea în muncă pe teritoriul statului român a unui cetăţean dintr-o ţară din afara UE sau a Spaţiului Economic European presupune trei etape, fără de care angajarea nu ar fi legală şi ar atrage sancţiuni mari şi pentru străin şi pentru angajator. Documentele nu sunt definitive şi trebuie, periodic, reînnoite.

Doar 5.800 de străini, reprezentând 7,8 la sută din totalul străinilor aflaţi în România, muncesc la noi cu forme legale, fie ca angajaţi ai unor firme autohtone, fie ca detaşaţi ai unor companii internaţionale. Ei sunt, majoritatea, din China, Turcia, Filipine, Vietnam şi Serbia. Un motiv care face greu de pus în practică raporturile de muncă între români şi nou-veniţii din afara Uniunii Europene şi respectiv a Spaţiului Economic European (SE) sunt birocraţia şi condiţiile impuse atât potenţialului angajator cât şi potenţialului angajat străin. Trei sunt paşii care trebuie urmaţi pentru ca o persoană din categoria mai sus menţionată să poată munci legal în România. Primul, vizează obţinerea avizului de angajare, care îl va pune la treabă pe angajator.

Cum se obţine avizul de angajare

Documentaţia pentru angajarea unui cetăţean străin din afara UE sau SEE se depune de angajator la Serviciul Imigrări din judeţul unde compania îşi are domiciliul fiscal. Dosarul va cuprinde: taxa de 200 de euro, achitată de angajator, în cazul în care vrea să angajeze un străin ca lucrător permanent, detaşat, transfrontalier sau stagiar, sau 50 de euro dacă vrea să angajeze un sezonier ori un străin care a absolvit studiile în România, dovada că locurile de muncă vacante nu pot fi ocupate de cetăţeni români, ai statelor membre UE/SEE sau de rezidenţi permanenţi pe teritoriul României, dovada că străinul este apt medical şi îndeplineşte condiţiile speciale pentru ocuparea postului, acte din care să reiasă că străinul nu are antecedente penale şi că face parte din contingentul anual aprobat de Guvern. În plus, angajatorul trebuie să aibă  achitate la zi obligaţiile către bugetul de stat, să desfăşoare efectiv activitatea declarată şi să nu fi fost sancţionat în ultimii trei ani pentru muncă nedeclarată sau angajare ilegală. Avizul de muncă se trimite cetăţeanului străin pentru ca acesta să poată obţine viza de lungă şedere pentru angajare de la misiunile diplomatice ale României.

Viza de lungă şedere

Acest document se obţine de la misiunile diplomatice ale României din statul unde se află cetăţeanul care solicită angajarea, în baza unei copii a avizului emis de Inspectoratul General pentru Imigrări, a dovezilor mijloacelor de întreţinere pentru întreaga perioadă înscrisă în viză, a certificatului de cazier judiciar şi a unei asigurări medicale. La acestea se adaugă o taxă de 120 de euro, care se plăteşte în statul unde se face solicitarea. Viza de lungă şedere se acordă pentru o perioadă de 90 de zile, cu una sau mai multe călătorii.

Permisul unic de şedere

După intrarea în România, cetăţeanul străin trebuie să obţină un permis unic sau Cartea albastră a UE. Documentul atestă dreptul de şedere în România şi se obţine de la formaţiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări. Pentru obţinerea actului, solicitantul va depune personal o serie de documente cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de şedere acordat de viză: cerere, paşaportul în original şi copie, dovada deţinerii legale a spaţiului de locuit, contractul individual de muncă, print screen din registrul general de evidenţă a salariaţilor cu date despre contractul individual, adeverinţă de salariu, adeverinţă medicală şi taxe. Reînnoirea se cere cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea permisului.

Citit 16576 ori Ultima modificare Marți, 13 Iunie 2017 10:26

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.