Sistemul Garanție-Returnare s-a lansat oficial în România

Sistemul Garanție-Returnare s-a lansat oficial în România
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Joi, 30 noiembrie, s-a lansat oficial în România Sistemul Garanție-Returnare (SGR), administrat de RetuRO, marcând un moment istoric în țara noastră, fiind un mare pas spre un viitor mai verde și mai sustenabil. Prin acest sistem, cetățenii vor plăti o garanție de 0,50 lei atunci când vor achiziționa de la un comerciant orice produs din categoriile apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase, în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv. Pentru facilitarea identificării, produsele care fac parte din sistem au fost marcate cu simbolul "Ambalaj cu garanție", informează Hotnews, într-un articol susținut de RetuRO.

În momentul în care vor cumpăra un produs în ambalaj marcat cu simbolul "Ambalaj cu garanție", românii vor plăti o garanție în valoare de 50 de bani. După golirea ambalajului, acesta trebuie adus într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, în schimbul lui clientul primind înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă produsul nu a fost cumpărat din locația respectivă.

Pentru a fi returnate, RetuRO recomandă ca ambalajele să fie intacte, nedegradate și nedeformate, adică să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca ele să poată fi scanate după formă și dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare și sortare. Totodată, recipientele trebuie să fie golite, nu neapărat spălate. Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite. Desigur, există o marjă de greutate, dar este recomandat ca ambalajele de băuturi să fie golite complet, pentru a fi siguri de recuperarea garanției.

Eticheta trebuie să fie vizibilă și intactă pentru că aceasta va avea imprimate simbolul SGR și codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, ambalajele nu beneficiază de garanție și nu pot fi preluate prin Sistemul Garanție-Returnare.

Colectarea ambalajelor SGR poate fi de două feluri, manuală sau automată.

La colectarea manuală, ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali, în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar (realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant).

La colectarea automată, ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care aceștia, în cadrul aceluiași comerciant care operează echipamentul automat de preluare, îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, în termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar (în aceleași condiții ca mai sus).

Noile ambalaje vor apărea treptat în magazine, începând cu data de 30 noiembrie. Așadar, o perioadă vom găsi la raft și ambalaje fără simbol, ce fac parte din stocurile anterioare și care nu sunt eligibile pentru Sistemul Garanție-Returnare.

Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, în punctele de colectare tradiționale.

Citit 698 ori Ultima modificare Joi, 30 Noiembrie 2023 16:24

1 comentariu

  • postat de Tincuța
    Vineri, 01 Decembrie 2023 15:12
    86.122.130.***
    Deși suntem codașii Europei cu implementarea acestei măsuri, NU s-au gândit cei responsabili de mediu CUM SE VOR RECICLA ambalajele fără sigla SGR, care sunt în cantități imense acum, inclusiv stocurile din supermarketuri !
    Nu era mai bine ca acele automate să mai funcționeze o perioadă așa simplu?
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.