Damen cere falimentul Șantierului Naval Mangalia

Damen cere falimentul Șantierului Naval Mangalia
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Grupul olandez Damen a cerut, marți, falimentul Șantierului Naval Mangalia, la care are 49% din acțiuni, arată un dosar depus la Tribunalul Constanța, informează Economedia. Săptămâna aceasta, angajații au fost anunțați că din iunie intră în șomaj tehnic, din cauză că șantierul a rămas fără proiecte în lucru. Potrivit sursei citate, sindicatele și administrația companiei au fost chemate de urgență la Ministerul Economiei, miercuri dimineață.

Deschiderea procedurii de faliment a fost solicitată pentru datorii neachitate și scadente de mult timp. "Este vorba de o sumă de aproximativ 160 milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent", a explicat pentru "Europa liberă" președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Săptămâna aceasta, angajații au primit o notificare prin care erau anunțați că vor începe să fie trimiși în șomaj tehnic, începând cu luna iunie. "Ajungem acum într-o situație în care o nouă întârziere a introducerii șomajului tehnic nu mai este fezabilă. Aceasta este o decizie dificilă pe care trebuia să o luăm, pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse pentru a depăși această situație dificilă și de a asigura repornirea acestuia în viitor. Șomajul tehnic urmează să fie introdus începând cu 03.06.2024", se arată în mesajul transmis angajaților, obținut de Economedia.

În perioada 3 iunie - 31 decembrie 2024, până la 1.038 de salariaţi, ceea ce reprezintă 78% din personal, vor intra în şomaj tehnic, scrie publicația locală "Cuget liber". Doar aproximativ 200-300 de angajați vor mai rămâne pe șantier.

Reamintim că, în aprilie 2024, Damen a dat în judecată statul român la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena, cerând și rezilierea acordului de asociere din 2018, prin care statul român devenea acționar majoritar al Companiei Damen Shipyards Mangalia SA. În 2018, Damen deținea 51% din compania care operează Șantierul Mangalia, dar a decis să investească în Mangalia și a transferat părții române 2% din acțiuni, permițând statului român să devină acționar majoritar în companie, în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.

Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen susține că a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte, în vederea transformării Șantierului din Mangalia într-unul "competitiv pe piața europeană". Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.

Ulterior, printr-o altă modificare la această lege adoptată în 2023 în Parlament (Legea nr. 187/2023), companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai erau exceptate de la regulile ordonanței privind guvernanța corporativă a companiilor de stat. Astfel, compania privată care era acționar minoritar şi deținea controlul operațional privat pierdea acest control.

Damen a spus că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, se confrunta cu o încălcare a contractului. Compania spune că, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia. Drept urmare, Damen a decis în vara anului trecut să rezilieze Acordul de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.

Citit 900 ori Ultima modificare Miercuri, 29 Mai 2024 17:41

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.