Educația din România, cu „lumini și, din păcate, multe umbre”. Radiografie completă a sistemului de învățământ

Educația din România, cu „lumini și, din păcate, multe umbre”. Radiografie completă a sistemului de învățământ
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Într-un interviu pentru "Tribuna Învățământului", Daniel David, ministrul Educației, a anunțat că va face până în luna mai un "diagnostic" complet al întregului sistem educațional, subliniind că deciziile viitoare vor fi bazate pe dovezi concrete, nu pe preferințe personale.

"Nu reușim să transferăm eficient și sistemic competențele necesare, ci doar segmente ale acestora", a explicat ministrul, citat de Mediafax, evidențiind una dintre problemele fundamentale ale educației românești. Această deficiență se reflectă în rezultatele îngrijorătoare ale testelor internaționale PISA, care arată că 42% dintre elevii români au dificultăți majore în înțelegerea textelor.

Paradoxul sistemului educațional românesc este evident: în timp ce produce constant olimpici internaționali, școala românească se confruntă cu probleme serioase la nivel de masă. Rezultatele slabe nu se limitează doar la înțelegerea textului, ci se extind și în domeniile matematicii și științelor, unde România se situează, de asemenea, pe ultimele poziții în clasamentele europene.

Cauzele acestei situații sunt multiple și interconectate, după cum explică ministrul David: planurile de învățământ sunt inadecvate pentru nevoile actuale, programele școlare au devenit nerelevante pentru piața muncii, manualele nu reușesc să trezească interesul elevilor, metodele de predare și transfer al competențelor sunt ineficiente și condițiile socio-economice, în special în zonele rurale și defavorizate, favorizează abandonul școlar.

Un aspect particular de îngrijorare este apariția mai multor forme de analfabetism în rândul elevilor: funcțional, numeric, științific și digital. Această realitate subliniază necesitatea unor reforme profunde în sistemul educațional.

Ministrul a subliniat că, după finalizarea diagnosticului în mai 2025, va propune politici educaționale bazate pe dovezi concrete, urmărind să abordeze atât problemele structurale, cât și cele de performanță ale sistemului.

"Avem lumini și, din păcate, multe umbre", a concluzionat David, referindu-se la starea actuală a educației românești.

Ministrul Educației a subliniat, de asemenea, necesitatea adaptării educației la era digitală. În interviu, Daniel David a explicat că, deși România are adesea un curriculum care se aliniază bine cu cerințele testelor internaționale, metodele de predare rămân deficitare în contextul revoluției industriale 4.0.

Pentru a moderniza sistemul educațional, ministerul are în vedere mai multe direcții de acțiune concrete: introducerea unei discipline dedicate dezvoltării competențelor digitale, transformarea abilităților digitale într-o competență transdisciplinară și investiții masive în laboratoare și infrastructură digitală, atât în școli, cât și în universități.

În ceea ce privește Inteligența Artificială în educație, ministrul are o poziție echilibrată. "Inteligența Artificială poate îmbunătăți performanța celui care o folosește și îi poate pune în valoare competențele, dar nu le poate încă înlocui", a explicat David. Obiectivul este ca elevii să folosească inteligent tehnologia, nu să devină dependenți de ea, a mai spus ministrul Educației.

Citit 417 ori Ultima modificare Joi, 13 Februarie 2025 17:15

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.