„Istoria românilor” revine în școli şi va fi obligatorie pentru toți liceenii

„Istoria românilor” revine în școli şi va fi obligatorie pentru toți liceenii
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Ministrul Educației, Daniel David, a decis ca, începând cu acest an școlar, disciplina „Istoria românilor” să fie reintrodusă în programa liceală, într-o formulă reconfigurată. Măsura vine ca răspuns la criticile formulate de istorici și membri ai Academiei Române, care susțin că fragmentarea și diluarea predării istoriei afectează formarea identității naționale a elevilor, potrivit Mediafax.

Controversata reformă a curriculei din 1999-2000 a eliminat „Istoria României” ca disciplină distinctă, înlocuind-o cu „Istorie”, care acoperea atât istoria națională, cât și pe cea universală, însă într-un volum redus. Această schimbare a stârnit atunci dezbateri aprinse în societate, toate concentrate pe ideea că eliminarea materiei distincte diminuează sentimentul de apartenență la națiune. Chiar dacă programa actuală include capitole importante precum formarea statului român, Unirea și perioada comunistă, experții consideră că acestea nu sunt suficiente pentru a contura un sentiment solid de identitate.

Președintele Academiei Române, Ioan Aurel-Pop, subliniază importanța cunoașterii trecutului pentru viitorul unei națiuni: „Învățarea istoriei nu trebuie pusă sub semnul întrebării, a istoriei în general, numai că istoria se petrece în spațiu și timp, iar spațiul și timpul nostru se referă la români. Suntem poporul român, parte a Uniunii Europene, o națiune de talie mijlocie deocamdată și suntem datori să ne cunoaștem și propriul trecut.”

Ioan Aurel-Pop atrage atenția că predarea fragmentată a istoriei poate împiedica elevii să înțeleagă legătura dintre evenimente: „Nu credem, la Academia Română, că e bine nici să fragmentăm istoria în liceu, adică să facem bucăți de istorie și teme speciale, pentru că istoria se învață din cele mai vechi timpuri până astăzi, adică are un specific al ei. Vin unele din altele ca și viața noastră. Viața unui om nu poate începe cu bătrânețea, știți?”.   

Președintele Academiei subliniază și rolul tradițiilor, mitologiei și literaturii românești în educație: „Trebuie să ne înnoim cu totul instrumentarul, trebuie să prezentăm în fața elevilor multe imagini, dacă se poate în mișcare, adică să ne adaptăm timpurilor de acum, dar avem și niște tradiții ale noastre. N-am mai văzut să se învețe despre Dănilă Prepeleac, despre Harap-Alb, despre Făt Frumos din lacrimă, despre Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte. Toate acestea, adică inclusiv mitologia noastră, trebuie să existe în sufletele oamenilor, pentru că numai astfel vom putea să înțelegem de ce am ajuns la Harry Potter și la Stăpânul inelelor.”

Citit 710 ori Ultima modificare Joi, 11 Septembrie 2025 16:08

3 comentarii

  • postat de cultura si cunoastere
    Vineri, 12 Septembrie 2025 10:16
    5.2.205.***
    este important sa cunoastem istoria si sa dezvoltam, fiecare dintre noi, gandirea critica. Este trist ca generatia tanara , si cea de prin 80 incoace este analfabeta functional in peste 80% din cazuri
    7
    2
  • postat de Somnul rațiunii naște monștri
    Vineri, 12 Septembrie 2025 06:07
    5.13.169.***
    Fiecare generatie va cunoaste istoria din alta perspectiva - cea indusa de politicienii decidenti ai vremurilor lor. De aici -principii si idei divergente intre generatii de votanti.
    8
    4
  • postat de iuda
    Joi, 11 Septembrie 2025 20:45
    89.137.136.***
    Asta nu e roman ci anti-roman !
    11
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.