UPDATE/ Doi morţi şi cinci răniţi - bilanţul accidentului aviatic de la Cluj. A fost nevoie de cinci ore pentru a ajunge la locul tragediei
Foto: Foto: adevarul.ro

UPDATE/ Doi morţi şi cinci răniţi - bilanţul accidentului aviatic de la Cluj. A fost nevoie de cinci ore pentru a ajunge la locul tragediei
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

"N-am avut coordonate clare ale locului accidentului. Nimeni nu prea ştia nimic"

Unul dintre membrii Transylania Offroad Club, Marius Pop, care a participat la operaţiunile de căutare a victimelor accidentului aviatic, a declarat că nu au avut "coordonate foarte clare" privind locul accidentului, astfel că au mers de două ori în alt loc, pentru că "nimeni nu prea ştia nimic".

"Pe la ora 19.00 am fost anunţaţi, la 19.15 am fost cu băieţii de la ISU în maşini, eram plecaţi. Am fost escortaţi de un echipaj ISU până la ieşirea din oraş. Nu am mers direct acolo, ne-am dus de două ori la Crucea Iancului, nimeni nu prea ştia nimic. Am contactat pădurarul care a găsit avionul şi aşa i-am găsit. Coordonatele nu erau foarte clare, erau grade şi minute fără secunde, era o zonă mai mare de 100 de kilometri pătraţi, mult prea mult. Oamenii erau accidentaţi, erau în pături, îi aduceau oamenii jos de pe munte. I-am ajutat cât am putut, i-am transportat la ambulanţe. Când au ieşit din aeronavă au făcut un foc care nu prea a ars, s-au chinuit, nu i-am întrebat foarte multe, că nu-i plăcut să fii rănit şi să te tot întrebe cineva tot felul", a declarar Marius Pop.

Conform sursei citate, avionul era "rupt în foarte multe bucăţi", iar răniţii erau în şoc hipotermic, în timp ce pilotul Adrian Iovan ar mai fi trăit după impact, "două ore, două ore şi ceva".

"Aparatul era dezastru, rupt în foarte multe bucăţi. Oamenii erau în şoc hipotermic, le-a fost frig, erau sub zero grade, ploua şi ningea, după cum bătea vântul, zăpada era până la genunchi. Pilotul era încarcerat şi a mai trăit două ore, două ore şi ceva, nu pot să vă spun sigur. Localnicii au acordat primul ajutor. Am coborât victimele la ambulanţă, apoi am urcat să ducem celor de la ISU aparatura şi echipamentele de descarcerare. Oamenii şi-au făcut treaba, dar nu prea au dotări pentru aşa ceva, ei au ceva camioane 4x4, cu care nu poţi să mergi în pădure, e foarte greu, nu ai acces. Cei de la ISU nu aveau de unde să ştie coordonatele, numai dacă au primit de undeva, ISU nu are nicio vină pentru că s-a întârziat. Noi am primit coordonatele de la ISU şi am sunat la 112, ne-au dat numărul pădurarului şi cu nişte localnici, aşa am ajuns la ei mai repede", a mai spus Marius Pop.


 

În urma accidentului produs luni după-amiază, la graniţa judeţelelor Cluj şi Alba, au încetat din viaţă pilotul Adrian Iovan şi o studentă în anul V la Institutul de Medicină Militară din Bucureşti.

Răzvan Petrescu, copilotul avionului, este în stare critică, acuzând un şoc hipovolemic ca urmare a hemoragiei masive, iar medicii Valentin Calu, Cătălin Pivniceru şi Sorin Ianceu sunt în stare medie spre gravă, cu fracturi multiple, potrivit SMURD. Al patrulea medic aflat în avion, Radu Zamfir, este în stare relativ bună, având doar răni superficiale.

Adrian Iovan conducea un avion de mici dimensiuni de tip BN2, care a plecat, luni după-amiază, de la Bucureşti spre Oradea, şi ar fi fost nevoit să aterizeze forţat într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba. Unul dintre medicii din aeronavă a reuşi să sune la 112, la ora 16.16, anunţând incidentul. Echipa medicală din avion urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.

Epava avionului şi victimele au fost găsite de un pădurar, după o căutare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici. În zona respectivă a fost trimis şi un elicopter de la SMURD Mureş, însă acesta a fost nevoit să se retragă, din cauza ceţii.

Citit 1385 ori Ultima modificare Marți, 21 Ianuarie 2014 12:35

5 comentarii

  • postat de jiji
    Miercuri, 22 Ianuarie 2014 08:02
    91.208.234.***
    Intr-adevar, foarte trist ca se duc bani la Servicii incapabile sa isi justifice fondurile. Toate seriviile astea de 2 lei STS, SRI, draci laci, se bazeaza pe firmele de telefonie. Din cate stiu eu aceste firme de telefonie sunt private si nu au atributii ce tin de siguranta nationala. Daca maine telefonia mobila nu mai e profitabila in Romania ei isi pot lua macrameurile si pleca. Atunci ce face STS, SRI si altii?
    Daca nu s-ar fi inventat GPS-ul si telefonia mobila ce se intampla?
    Avionul ala cand s-a prabusit e clar ca a disparut de pe radare. In acest caz se stiau clar coordonatele. Daca a disparut de pe radare inainte de a se prabusi, inseamna ca la un moment dat cei de la turnul de control n-au mai stiut nimic de el, si nu a mai putut fi monitorizat. Asta spune multe despre posibilitatile de aparare a spatiului aerian romanesc. Daca un avion (nu vorbim de avioane nedetectabile radar) poate sa dispara de pe radare si inca sa mai zboare fara sa se stie unde se afla, inseamna ca orice taliban cu spirit de initiativa poate sa puna intr-un avion BN juma de tona de explozibil si sa dea cu el de pamant.
    Bine ca defilam la 1 decembrie cu tehnica de lupta, de salvare, cu elicoptere, cu miguri si intr-o situatie in care chiar e nevoie de aceasta tehnica constatam ca e inutila!
    0
    0
    Raportează
  • postat de un idiot dezamagit
    Marți, 21 Ianuarie 2014 18:59
    185.26.182.***
    Asa aflam (cu durere) cum stam. Serviciile - incapabile pe multi bani - procurorii de negasit pentru a se putea incepe operatiunile de salvare - sistemele de localizare prin satelit nu au fost solicitate (sediul de monitorizare intermationala(?) 5 tari la Moscova) nici dupa 12 ore. GPS si Hartile ISU din 1977 nu sunt in acelasi sistem de coordonate. Cele turistice nu au nici un fel de coordonate.

    OK. Serviciile apartin teoretic CNSAS. Sef Base. Procuratura este independenta(HA HA HA) dar este numita individual de Base. Cele care apartin Guvernului sau Parlamentului nu au prin lege dreptul sa dispuna de aparatura necesara.

    La cat s-a facut de ras (inclusiv prin taierea pensiei acestui erou care a salvat 5 vieti - puteau fi 7 supravietuitori - la nivel de necalificat cu grupa de munca), o fi impus sa fie pazit in Orientul apropiat (cine mama masii ar vrea sa se manjeasca?) de toate efectivele SRI, SPS, STS etc.? Nu or mai fi ramas de samanta pentru restul de 20 de milioane de ROMANI, nimeni? Sau cei 91% care l-au demis in 2012 nu mai merita? Sa moara toti? Atunci cine or sa-i plateasca? Sau si-au facut deja plinul si nu mai conteaza?
    0
    1
    Raportează
  • postat de lulu
    Marți, 21 Ianuarie 2014 16:06
    37.226.24.***
    Curios este faptul cum un avion, chiar si de mici dimensiuni, nu are sistem de supraveghere prin satelit, pentru a putea fi localizat. Au toti cocalarii pe BMW-uri si nu avea un avion? Plus ca SRI-ul ar trebui sa aiba in dotare sistem de localizarea apelurilor telefonice. Sau daca n-au, ar trebui sa-si cumpere, nu sa ne asculte doar telefoanele, sa le si localizeze. Si chiar daca aveau, toti capii SRI-ului sunt cu marinelul in vizita la evrei si fara ei nu se misca un pai in tara asta
    0
    2
    Raportează
  • postat de iorga
    Marți, 21 Ianuarie 2014 15:56
    5.13.198.***
    Mie mi-a ' placut' faza ca servicii nu i-au putut localiza decat dupa vreo 6 ore, iar cei ce 'le prezinta interes' sunt monitorizati non-stop, si ii gasesc si-n gaura de sarpe daca e nevoie. ATENTIE.....,UNUL DINTRE RANITI A SI VORBIT LA TELEFON DUPA ACCIDENT. ASTA-I ROMANIA. 2014
    0
    2
    Raportează
  • postat de unu
    Marți, 21 Ianuarie 2014 11:37
    82.137.11.***
    PONTA in loc sa trimita toate fortele din dotare(ISU, JANDARMERIE, ARMATA, PRIAMRI, SECRETARI, VANATORI) si voluntari sa gaseasca acesti oameni, la durut in fund. Au mai murit doi prosti, care si-au riscat viata pebtru altii. DAR ALTII pentru acesti salvatori nu fac nimic. BINE MACAR CA A AVUT EXPERIENTA IOVAN SI NU AU MURIT TOTI 7.
    BINE DOMNULE PRIM-MINISTRU CA TRIMITE-TI 10.000 de jandarmi la Pungesti sa bata taranii, NU MERITATI VOTUL NOSTRU.
    3
    8
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.