* 60 de accidente rutiere au avut loc anul trecut în mediul urban pe trecerile de pietoni, cele mai multe producându-se în municipiul Galaţi
Considerată ca fiind cea mai sigură modalitate de circulaţie a pietonilor pe carosabil şi reglementată ca atare de lege, traversarea prin locurile marcate nu este lipsită de riscuri. Regula pe care şi copiii de-o şchioapă învaţă că trebuie să o respecte este deseori ignorată de cei mari, fie ei pietoni sau şoferi, "ajutaţi", cel puţin în aglomerările urbane, şi de alţi factori care ţin de infrastructură. Aşa se face că anul trecut, în judeţul nostru, au avut loc nu mai puţin de 63 de accidente de circulaţie în care victime au fost pietoni ce se angajaseră în traversarea străzilor prin locuri marcate. Doar trei s-au înregistrat în mediul rural, restul de 60 producându-se în oraşe, cu preponderenţă în municipiul Galaţi.
Şapte străzi periculoase
Vă vine să credeţi sau nu, cea mai riscantă arteră din municipiul Galaţi nu este una recent renovată, pe care să se circule nebuneşte, ci „bătrâna” stradă Domnească, ale cărei treceri de pietoni au fost, în 2015, martore de şase ori la accidente. Cele mai frecvente cauze ale evenimentelor petrecute pe această arteră centrală a Galaţiului, chiar sens unic pe porţiunea din zona „zero”, au fost neatenţia şoferilor angajaţi în diverse manevre periculoase ori care au circulat cu viteză prea mare, graba pietonilor care au „sărit” pe marcaje, dar şi iluminatul public deficitar pe anumite porţiuni, lipsa becurilor reducând semnificativ vizibilitatea chiar în zona trecerilor de pietoni.
Următoarea în top este strada Oţelarilor, cu ale ei şase treceri de pietoni, mai toate amplasate, după părerile majorităţii participanţilor la trafic şi specialiştilor, total anapoda. Sistematizarea ciudată a străzii recent renovate a adus un aport semnificativ la producerea a cinci accidente pe marcaje. Viteza şi săritul pe trecere de pe refugiile de tramvai sau de pe trotuarele flancate de maşini parcate sunt, în acest caz, principalele cauze.
Alte patru străzi se „bat” în top pe locul al treilea, fiecare amplasate în zone diferite ale oraşului. Câte trei accidente pe trecere au numărat, anul trecut, străzile Basarabiei, Prelungirea Brăilei, Milcov şi Siderurgiştilor. Dacă primele două sunt riscante din cauza că aici şoferii calcă mai des pedala de acceleraţie, ceea ce face mai greu de evitat un pieton care ţâşneşte pe marcaj, celelalte două „excelează” din punct de vedere al amplasării unor treceri de pietoni, dar şi din cauza lipsei de vizibilitate pe fondul iluminatului public insuficient.
Ultima pe lista celor mai riscante şapte artere este şi cea mai circulată, strada Brăilei. Un singur eveniment pe trecerea de pietoni a fost contabilizat pe strada cu cel mai intens trafic din oraş, cauza „lipsei” accidentelor cu victime din rândul pietonilor responsabili fiind, probabil, tocmai prudenţa acestora în faţa fluxului mare de maşini, dar şi numărul mare de treceri semaforizate.