CRONICĂ DE CARTE | Carte despre cărți. Antologie de opinii critice

Vasilica Grigoraș: "Seninul din inima cărților" - Editura PIM, Iași, 2019

"A mai scrie azi cărți despre cărți este un act oarecum temerar, e ca și cum ai încerca să aduni frânturi de cioburi de oglindă în ideea de a obține întregul răsfrânt în oglinda compactă", susține în textul care deschide această carte Nicolae Busuioc, cunoscut eseist, critic și istoric literar din Iași. Și domnia sa continuă observațiile pertinente legate de lucrarea de față și nu numai, opinii adunate sub titlul „În orizontul rigorii dar și al sensibilității”: „Critica literară, fie ea și de întâmpinare, vine înaintea cititorului debusolat pentru a-l ajuta să înțeleagă și să discearnă între textele lipsite de valoare și cele care oferă neîndoielnic mesaje, învățăminte și idei de a fi reținute. Cititorii nu au cum să nu observe cum ei înșiși pot trage foloase în selecția cărților. Între critica literară și lectură se creează o punte necesară și importantă, o relație interdisciplinară în care evaluarea critică și receptarea textului intră într-o ecuație cu mecanisme subtile de funcționare, cu un echilibru susținut de simțul critic și, pe cale de consecință, de gustul lecturii".

Antologia de opinii critice, „Seninul din inima cărților”, se remarcă prin diversitatea lucrărilor recenzate și deopotrivă prin cea a scriitorilor, cu reședințe în diferite zone din țară, ba, chiar și dincolo de granițe, la Antipozi. Cezar-Florin Ciobîcă, din Botoșani, este autor de poezie și proză, iar haiku scrie din 2008; poemele sale au apărut și pe site-uri internaționale; are premii la concursuri de gen, fiind selectat printre cei mai creativi 100 de autori de haiku din Europa. Cel mai recent volum, în ediție bilingvă română-engleză, „Petale în vânt”, primește aprecierile calificate ale scriitoarei Vasilica Grigoraș, ea însăși, precum se știe, fiind și o împătimită a haiku-ului. Ioan Nicolae Mușat, eseist și poet, se află în atenția autoarei prin cărțile „Catedra Sfântului Mare Mucenic Sava” și „Paștile Tău, Doamne”, ambele apărute la Buzău. Poetei Mariana Gurza îi este prezentată o nouă apariție editorială, „Dumnezeu și umbră”, ediție bilingvă română-engleză, apărută la Târgoviște. O altă lucrare, „Apropieri: Mariana Gurza - pelerinaj prin idee, gând și suflet”, editată la Roman, pune în evidență scriitura acestei autoare creștine. La editura „Singur” din Târgoviște și-a scos cărțile de poezie Nora Rotaru. Titlurile lor: „Apostol fără nume” și „La granița-ntre vise”. Să ne oprim ceva mai mult asupra jurnalistului și poetului Gabriel Dragnea, prezent în volumul de care ne ocupăm grație cărții „27 dialoguri: Construcții incomplete” (Editura Tiparg). Interviurile au drept interlocutori nume mari, precum: Adrian Marino, Alex Ștefănescu, Ana Blandiana, Andrei Pleșu, Doina Uricariu, Dumitru Țepeneag, Eugen Uricaru, Gabriela Melinescu, George Muntean, Haralamb Zincă, Horia Roman Patapievici, Mircea Martin, Nicolae Manolescu, Nina Cassian, Romul Munteanu, Zoe Dumitrescu-Bușulenga și alții. Este meritul autorului de a-i fi provocat la discuții și câștigul cititorilor de a putea să afle astfel informații din lumea literară, frecventată de cei intervievați.

Continuând prezentarea cărții ajungem și la antologia „Poduri lirice”, realizată de poeta Valentina Teclici, din Noua Zeelandă. Cei 24 de poeți, din care jumătate trăitori în țara de la Antopizi, iar cealaltă jumătate din Europa realizează puntea literară, poetică, gândită de autoarea ediției. Între timp, reprezentanta Moldovei (Valentina Teclici a copilărit și a învățat la Huși, a făcut studiile superioare la Iași, iar la Galați a trăit și a lucrat mulți ani) a scos un nou volum antologic „Poduri lirice-2”, lansat și în orașul de la Dunăre, lucrare prezentată, de asemenea, în acest volum. Cartea „Calendar în 17 silabe: dialoguri senryu”, apărută la Constanța, este semnată de Dan Norea și Eugen Deutsch, „distinși epigramiști și haijini”, precum îi prezintă autoarea volumului de față. „Mireasa din sufletul meu”, poezie religioasă, scrisă de Lorena Gabriela Gherghe, a apărut la Buzău.

Își mai află locul în lucrarea de care ne ocupăm și alți autori: medicul pediatru Valeriu Lupu, din Vaslui, poetul Girel Barbu (cu cartea „Zgomot și tăcere”, editată la Râmnicu-Sărat), poeta Ana Urma, autoare de haiku, prof. dr. Petrea Iosub, cu preocupări în filosofie, publicistică, poezie, acum semnatar al cărții „România - între umilire și demnitate”, poetul bârlădean Simion Bogdănescu (cu volumul „Valea, Poete!”), prof. dr. Dumitru V. Marin („...77 noduri culturale și semne amicale”, volum editat la PIM, Iași), profesoara BrândușaDobriță, din Vaslui, prezentă cu versuri pentru copii și proză scurtă. Și alții. Remarcăm și postfața Veronicăi Balaj, din care cităm: „Limbajul folosit de autoare face dovada unei persoane culte, care deține dexteritatea de-a face analogii și de a extinde arealul literaturii române spre autori universali. Intersectări de păreri, asocieri, exegeze pe text făcute cu aplomb lasă impresia unui studiu temeinic argumentat, dar pigmentat și cu o evidentă suavitate, o devoțiune prietenoasă pentru autorul aflat sub lupă.” Cartea beneficiază de un calup semnificativ (peste 40!) de referințe critice.

Încercând un final acestei prezentări, trebuie să remarcăm, înainte de orice, disponibilitatea profesională totală a Vasilicăi Grigoraș. O politețe (culturală, i-aș zice) dusă la extrem. Cărțile despre care a scris i-au fost oferite pentru a-și exprima o părere, iar criticul literar din Vaslui a făcut-o. Prompt și elegant. Cu generozitate. Cu argumente. Gândindu-se că la celălalt capăt al ideilor exprimate se află autorii, pregătiți să-și continue drumurile scrisului. Și datorită opiniilor pertinente, exprimate de doamna care semnează această carte. Este critica de întâmpinare benefică? Este, desigur. O spune încă din prefață Nicolae Busuioc, care apreciază laudativ eforturile scriitoarei Vasilica Grigoraș, „autoare a peste 15 volume, cu o încrengătură literară diversă, care își leagă numele de viața cultural-literară vasluiană și nu numai.”

Citit 2035 ori Ultima modificare Joi, 04 Iulie 2019 19:03