”Traviata” - un reper important în repertoriul Teatrului ”Leonard” (FOTO)

”Traviata” - un reper important în repertoriul Teatrului ”Leonard” (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Din 1957 și până în prezent, fiecare spectacol cu "Traviata" a marcat evoluția instituției, opera devenind emblematică pentru teatrul gălățean, publicul reacționând cu entuziasm și interes de fiecare dată.

Sub coordonarea maestrului Victor Dumănescu, spectacolul din 17 noiembrie a fost un regal, o "Traviata" cum rar s-a auzit la Galați, o reprezentație demnă de marile scene. Fiecare detaliu sonor a fost creat din perspectiva partiturii verdiene, astfel pentru a reda acel sunet lontano al orchestrei și a imagina atmosfera sălii de bal alăturate încăperii în care Violetta și Alfredo se întâlneau prima oară. În actul I, la sugestia maestrului, s-a folosit o imprimare, efect sonor ce accentuează credibilitatea scenei și emoția celor doi tineri îndrăgostiți. Aceeași tehnică am întâlnit-o și în actul al IV-lea, la Carnaval. Subtilitățile sonore ale Preludiului și parcursul orchestrei pe toată perioada derulării spectacolului au fost extrem de colorate, expresive, alerte sau dinamice, după indicațiile maestrului Victor Dumănescu.

Desigur, tot acest Regal nu ar fi fost posibil fără niște protagoniști de primă clasă. Soprana Manuela Ipate (Opera Națională din Iași), "una dintre cele mai bune Violette care au apărut în ultima perioadă", după cum declara maestrul Victor Dumănescu, în interviul de promovare, corespunde din toate punctele de vedere datelor personajului feminin întruchipat: versatilitate vocală, egalitatea emisiei în toate registrele, frumusețe, fragilitate, forță pasională. Interpretarea rolului a fost una de performanță pornind de la Sempre libera, plină de exuberanță, siguranță și claritate în coloraturi, trecând prin nuanțe dramatice în actul al II-lea, în duetul cu Germont-tatăl sau scena cu Alfredo, păstrând echilibrul între teatralitate și expresivitate în Addio del passato. Vocea lui Florin Guzgă (Opera Națională din Iași) a cucerit prin lirismul său, prin frazele muzicale susținute cu grijă în Brindisi sau în Lunge da lei, dar și prin tehnica impecabilă și strălucitoare cu do-ul plin de bravură din cabaletta O mio rimorso sau prin dramatismul și forța exprimate în actul al III-lea.

Pentru Constantin Lupu, Germont-tatăl a reprezentat întâlnirea cu primul rol de întindere, dificil de altfel, și care necesită o anumită experiență de scenă, dar și de viață. A impresionat cu vocea sa pătrunzătoare, caldă și expresivă, dicția admirabilă. Am remarcat prezența mezzosopranei Lăcrămioara Crihană (Flora Bervoix) într-o bună evoluție vocală și o frumoasă atitudine scenică, a basului Dominic Cristea (Baronul) - o voce puternică, nuanțată, precisă în atac cu o mare disponibilitate teatrală, basul Sebastian Băncilă (Doctorul), o voce de calitate ce promite o frumoasă carieră pe viitor, tenorul Tudorel State (Gaston) - precis în atacuri, dezinvolt scenic, soprana Lenuța Bercaru (Annina) și baritonul Elvis Butunoiu (Un comisionar și Giuseppe), cu voci clare și corecți în atac.

Apreciem prestația ansamblului coral, sub îndrumarea dirijorul Daniel Nistor, care a sunat omogen, precis și a dat viață scenelor mari prin dinamismul său și participarea intensă a fiecărui corist.

"La Traviata" din cadrul ediției a XVI-a a Festivalului Internațional „Leonard” va rămâne cu siguranță un reper important al calității și profesionalismului colectivului Teatrului Național de Operă și Operetă „N. Leonard”, înscriindu-se ca o realizare de excepție în evoluția instituției.

Citit 1498 ori Ultima modificare Miercuri, 20 Noiembrie 2019 17:18

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.