CRONICĂ DE CENACLU | Lungul drum al cuvântului, din pagină pe ecran

CRONICĂ DE CENACLU | Lungul drum al cuvântului, din pagină pe ecran
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

Nu cunosc istoria cenaclului "Noduri și Semne" de la înființarea sa, dar în seara de 14 februarie a.c. a avut loc un eveniment unic în istoria recentă: s-a citit un scenariu de film. Autor, nimeni altcineva decât Victor Cilincă, iar scenariul are (cum altfel?) două titluri: "Amatori profesioniști sau Suzana, polițista fără buletin". Titurile acestea gen "2 în 1" sunt specialitatea autorului (vezi Catrafuse sau Fany, Off sau Regele schimbărilor etc.), dar ele nu sunt date din cauză că domnia sa nu s-ar putea hotărî asupra unuia singur, ci pentru că vrea ca noi, cititorii, să avem o idee clară încă de la început. Acest lucru reușește de minune în cazul scenariului pomenit mai sus: Suzana, fiica de 16 ani a unui polițist, încearcă să rezolve un caz pe cont propriu, ajutată de o mână de amatori… profesioniști, colegi de clasă cu ea. Rețeta pare a fi una holiudiană, un film cu adolescenți jucându-se de-a oamenii mari și un polițist - tatăl Suzanei - care supraviețuiește unei tentative de asasinat. Având suișuri și coborâșuri, acest prim episod, pentru că despre un serial este vorba, beneficiază de un final construit cu măiestrie, care te face să cauți episodul al doilea.

"Folosește șabloane specifice filmelor polițiste, care fac bine textului. Sunt potrivite pentru astfel de scriere, iar personajul feminin este credibil" (Ioan Gh. Tofan).

"Suzana mă trimite la Lolita, dar mi se pare că există un dezechilibru în dialogul dintre ea și tatăl ei și încă un dezechilibru între finalul episodului și ce se întâmplă până acolo" (Gabriel Gherbăluță).

"Dialogul dintre Suzana și Dana (mama vitregă a Suzanei - n.r.) nu mi se pare atât de reușit. Este o parte slabă a scenariului" (Cornel Răduț).

"Se simte că dialogurile vin din zona teatrului. Curg natural" (Leonard Matei).

"Mi s-a părut prea puțin dramatic, scenariul. E bazat mai mult pe dialog, dar e un dialog fără tensiunea necesară. Deși unele cadre sunt prea statice pentru un asemenea film, finalul mă face să vreau să văd al doilea episod" (Cezar Amariei).

"Scenariul are tensiune și îți dă impresia că își va reveni (tatăl Suzanei - n.r.). E un clișeu necesar. Pentru următoarele episoade trebuie atenție, ca să nu se cadă în derizoriu" (Nelu Păcuraru).

"Intenția autorului este interesantă, dar unele chestiuni tehnice nu sunt plauzibile, iar câteva schimburi de replici sunt exagerate, ca și unele reacții ale personajelor. Mai sunt și câteva gesturi nepotrivite pentru o adolescentă, ale Suzanei. În pofida acestor ‘scăpări’, sunt încântat că am asistat la o asemenea încercare" (Marius Grama).

Vineri, 21 februarie, în holul VL, de la 19.00, citește Daniela Lăcrămioara Capotă.

Citit 1348 ori Ultima modificare Miercuri, 19 Februarie 2020 14:27

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.