„Sensul spiritual al pelerinajului”

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Ieri, cale de aproximativ şapte ore, la Centrul Eparhial al Dunării de Jos, cu binecuvântarea şi participarea Înalt Prea Sfinţitului Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, seminarişti, studenţi, preoţi şi masteranzi au aflat care este sensul pelerinajului din punct de vedere sociologic.

Cel care a venit înarmat cu studii, cu materiale video pentru a-şi susţine cercetarea sociologică, încă în curs, este  sociologul Mirel Bănică, cercetător invitat la Maison des Scienses de  l`Homme (Paris), fost absolvent al Facultăţii de Electronică din Galaţi (1995), doctor în studii europene la Universitatrea din Geneva, Elveţia.

Sociologul Mirel Bănică a constat că pelerinajul este cea mai nouă şi cea mai importantă schimbare în peisajul contemporan din România după anii 1990.

Schimbare nu numai de atitudine, ci şi de mentalitate, de trăire creştinească, românească în Hristos. „În primul rând, pelerinajul este o realitate teologică, dar este şi una istorică şi o realitate socială şi culturală”, a spus sociologul.

„Acest tip de manifestarea a credinţei noastre ortodoxe este un baromentru social; stând la rând alături cu pelerinii îţi dai seama cum funcţionează România”.

„De exemplu, personal, stând la rând cu pelerinii la Iaşi, am parcurs o adevărată pedagogie a răbdării”.

Despre partea teologică a marii teme a pelerinajului, a vorbit Înalt Prea Sfinţitul Casian, care a definit pelerinajul drept veşnica călătorie a creştinului către Dumnezeu, către mântuire.

„Primul punct de pelerinaj este Sfânta Scriptură, iar Pelerinul Pelerinilor este Hristos, El a coborât mai întâi la noi, a propovăduit, a pătimit, S-a Răstignit pe Cruce, a Înviat şi S-a Înălţat la Cer, pentru ca şi noi, fiii lui Dumnezeu, să-L căutăm şi să-i facem loc în viaţa noastră”.

Şi dacă Teologul primeşte pelerinajul ca pe un dar ceresc pe drumul către Înviere, ca un motiv de întoarcere la Dumnezeu pentru  mântuire, nici concluzia sociologului nu este departe.

Dincolo de aspectele tehnice, dărâmând  în parte ideea sociologului Durkheim (1858-1917), unul din părinţii Sociologiei moderne care vorbea despre înstrăinarea omului modern, sociologul Mirel Bănică explică pelerinajul ca un mod de  fugă a omului contemporan din ghearele  înstrăinării şi însingurării acestui veac secularizat.

Citit 597 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.