Teodor Vişan - Bucurii ale ochiului şi spiritului

Teodor Vişan - Bucurii ale ochiului şi spiritului
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Întâlnirile cu pictura lui Teodor Vişan sunt întotdeauna stenice şi reconfortante.

Prin ceea ce expune pe simeze, artistul reuşeşte de fiecare dată să aducă pace şi linişte în sufletul iubitorilor de artă, să declanşeze emoţii, să le deştepte sentimente de preţuire şi respect a frumosului zămislit în ceasurile de trudă din faţa şevaletului.

Este şi ceea ce ne oferă în aceste zile noua sa expoziţie personală deschisă la Galeriile de Artă „Nicolae Mantu” (vernisaj, 26 aprilie a.c.).

Peisaj rural şi urban

Peisaje din Galaţi, Constanţa, Cuca, Turcia, naturi statice, portrete, flori şi nuduri vorbesc despre preocupările unui artist pentru care genurile picturii sunt abordate fără nici o reţinere.

Dacă în expoziţia de anul trecut predominante erau peisajele din zona Braşovului, acum pictorul se întoarce la prima şi vechea lui dragoste, care de altfel l-a şi impus în lumea artistică, peisajul urban al Galaţiului.

Prin intermediul tablourilor sale ne plimbăm pe străzile Eroilor, Universităţii, Gării, poposim în valea oraşului sau asistăm de pe malul stâng al Dunării la răsăritul soarelui şi oglindirea lui în apele fluviului.

Teodor Vişan surprinde cu ingeniozitate în pânzele sale poezia citadină, reuşeşte să redea specificul arhitectural al clădirilor şi străzilor gălăţene, să creeze acea atmosferă în care se simte respiraţia unei urbe în care vechiul sălăşluieşte alături de nou.

De la Cuca a reţinut imaginea cimitirului comunal şi a bisericii, o privelişte cu arături de primăvară şi o secvenţă a adăpatului vitelor.

Teme biblice, portrete şi nuduri

Un element de noutate îl constituie şi abordarea unor teme biblice  sau mitologice întâlnite la mulţi reprezentanţi ai picturii universale. Gălăţeanul nostru nu copiază, ci configurează chipuri în stilul său personal, dovedind aceeaşi spontaneitate în pensulaţie şi în stabilirea raporturilor coloristice.

Ca şi în alte expoziţii ale sale, tablourile axate pe motivul floral aduc în prim-plan gingăşia, fragilitatea şi prospeţimea florilor, poezia unor buchete în care se simte din plin palpitul vieţii.

Manifestat de-a lungul anilor şi ca un bun pictor al omului, Teodor Vişan a adus în expoziţie şi câteva portrete şi nuduri, atent elaborate, în care încearcă şi reuşeşte să pătrundă în psihologia personajelor.

Reţin atenţia portretul delicatului poet-filosof Simon Ajarescu, al energicului profesor Ilie Zanfir, director al Bibliotecii „V.A. Urechia” Galaţi, precum şi cele intitulate simplu „Portret de fată” şi „Portret de bărbat”.

Nudurile („Extaz”, „Pauză pentru pozat”, „La scăldat”, „Nud culcat”) au forme rotunde, incitante, întreaga înfăţişare a personajelor feminine exprimă vitalitate, viaţă trăită la înalte cote.

Cu noua sa expoziţie, pe care pictorul a intitulat-o „Acorduri cromatice spontane în pictura de şevalet”, Teodor Vişan îşi consolidează poziţia de pictor profesionist în cadrul Filialei Galaţi a UAPR, demonstrând că îşi construieşte un discurs coerent, care ţine pasul cu evoluţia mişcării plastice contemporane româneşti.

Citit 1636 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.