„Aftersun”, pardon, „after storm” moldovinesc!

„Aftersun”, pardon, „after storm” moldovinesc!
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Cea de-a treia montare din ambițiosul proiect independent al Teatrului din Buzunar a avut premiera în seara zilei de 18 martie, spectatorii fiind martori la o drumeție montană, care ne poate aduce aminte de filme românești celebre precum "Concurs" sau… "Operațiunea Monstrul", exagerând mai mult sau mai puțin. Deoarece socialul este limitat la studiul de caz al unei familii… exemplare pentru tranziția nesfârșită de la comunismul oprit din drumul spre socialism, la "mântuirea" oferită de un capitalism, vorba vine, unde socialismul este un fel de monstru… hibrid, fantomatic, care mai intervine, mai și îngrozește…

Doamnelor și domnilor, familia Mântulescu ("părinte", la debut, profesorul, jurnalistul și istoricul Cătălin Negoiță, care profită elegant și satiric de aceste premise de formare și consacrare!) se rătăcește (și se regăsește, oarecum, după ce se înfruntă diverse furtuni, într-un pahar sau chiar universale!) și vă așteaptă să o faceți pe salvamontiștii!!! Cu gândul, fapta, sugestia ș.a.m.d.

Se prezintă, în fapt, un fel de combinație de familie… Robinson, Addams, dar și… Goescu, "mitul lui Goe" fiind upgradat, de data aceasta nefiind doar un băiețel năzdrăvan, dar și varianta feminină "chill", la aproximativ 20 de ani, fiind un fel de piesă despre educație, în general, despre dezorientare, ba chiar și despre… educație sexuală, cu mijloacele comediei oarecum clasice, în partea a doua dialogurile sau monologurile căpătând accente grave, cu trimitere către drama relațiilor ori aspirațiilor/ frustrărilor, scena dintre Tată (un Aurelian Gheorghe emoționant) și fiică amintind de scenariul filmului "Aftersun", radiografia unei relații părinte - copil, cu un tată depresiv (Paul Mescal briliant în abordarea nuanțelor interpretative) și din pricina sacrificiilor pe care trebuise să le facă… Accentul moldovenesc (aluzie și la comicul de limbaj), de "Buzunar" se pune și altfel, dându-se și viselor de carieră ale mamei, neîmplinite, ceea ce este a lor, de unde și Disperarea, dar și…

Fiara… moldovenească, combinație de Zimbroaică înfuriată, Mioriță conștientizându-și ratarea aproape infra-fizică, zeiță a Frumuseții, dar și a Mâniei de… Her(ă), este Mama… (interpretată de) Bianca Totolici, aproape de neîmblânzit (poate nici chiar de regizorul Theodor Crețu, mizând pe un dinamism scenic demn de un ), iar… Goe (mai exact, Auraș!) este Ionuț Strat…

Poate surpriza serii a fost Laura Tulac, revenită la Galați, actrița "chill" (interpreta tot îndeamnă la calm, cu anglisme… bine articulate!) având în dialogurile cu "fratele" (personajul ei de 20 de ani, al lui 16, Auraș fiind proaspăt… repetent!) câteva dintre punctele forte ale situațiilor comice… confirmate de hohotele de râs ale publicului!

Da, s-a râs mult. Și bine! Dacă v-ați amintit că nu ați mai făcut-o de mult, căutați o agenție de teatru sau… de turism! Familia din piesă nu prea a ascultat astfel de sfaturi când a plecat la munte! Și, uneori, Mahomed, veți vedea, preferă altceva! Altfel spus, "curcubeu pe cerul gurii", în… "Țara curcubeului"!

Citit 839 ori Ultima modificare Marți, 21 Martie 2023 09:31

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.