Album de artă consacrat sculptorului Gheorghe Nour

Album de artă consacrat sculptorului Gheorghe Nour
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

După albumele de artă "Teodor Vișan - pictură, grafică" și "Patru universuri artistice: Dorothea (Lola) Schmierer-Roth, Dan Mateescu, Aurel Manole, Relu Angheluță", ambele apărute în prima jumătate a acestui an la Editura "Axis Libri", istoricul și criticul de artă Corneliu Stoica este prezent pe piața cărții cu un nou album de artă, consacrat de data aceasta sculptorului gălățean Gheorghe Nour, artist cu o bogată participare la expozițiile locale, naționale și internaționale, deținător al Premiului "Marcel Guguianu" pentru sculptură și al Medaliei "Sf. Luca", obținute la Concursul Național de Artă "N. N. Tonitza" de la Bârlad (2007).

Cu 110 pagini format 20x22 cm, tipărit pe hârtie cretată, volumul a apărut la Editura Centrului Cultural "Dunărea de Jos" Galați, cu concursul Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Sud-Est (președinte, Florina Zaharia), în cadrul Proiectului "Art City Poezia - Port la Dunăre". El cuprinde studiul monografic al lui Corneliu Stoica intitulat "Pasiune, răbdare și dăruire", un grupaj fotografic cu imagini în care sunt surprinse diferite momente din viața și activitatea artistului, copii ale unor documente, interviul "Metafore în lemn de nuc", acordat de sculptor în 2005 scriitorului și jurnalistului Ion Trif Pleșa, o antologie critică, bibliografie, rezumate în limbile franceză și engleză, 110 reproduceri după operele originale ale sculptorului, iar în încheiere este publicată o fișă cu cărțile publicate de-a lungul timpului de autorul albumului (40 de titluri).

Studiul monografic conține informații prețioase din viața și activitatea artistului, de la copilul care-l însoțea pe tatăl său, pădurarul Ion Nour, prin codrii din preajma satului Stoicani, comuna Foltești, și îi plăcea să confecționeze cu un cuțitaș figurine și obiecte din crengile copacilor, la anii de școală (școala gimnazială, școala profesională din orașul Roman, ucenicia în meseria de muncitor modelator pentru turnătorie la Uzina Mecanică din Galați, Liceul Teoretic "Mihail Kogălniceanu" Galați, cursuri serale, Universitatea "Spiru Haret" București, Facultatea de Științe Juridice și Administrative Brașov, cursuri fără frecvență, masterat în Studii Europene de Administrație Publică, Școala Populară de Artă Galați, unde l-a avut profesor pe cunoscutul sculptor Alexandru Pamfil, cursuri de restaurare a obiectelor de artă din metal), până la exercitarea funcției de şef al Sectorului Administrativ al Corpului Gardienilor Publici, instituție devenită apoi Poliția Comunitară Galați și în cele din urmă Poliția Locală Galați (perioada 2004-2018). Sunt oferite, de asemenea, date despre soția sculptorului, învățătoarea Maria (Lia) Nour, cunoscută și pentru activitatea sa din domeniul artei decorative textile, despre copiii acestuia (Liana Ramona - medic, Adrian - actor, Andrei - inginer), autorul fiind mai generos în informațiile despre Adrian, actor cu un palmares artistic impresionant, manifestat și ca dansator, cântăreț, compozitor, scenarist şi regizor.

Revenirea lui Gheorghe Nour după 1990 la pasiunea pentru sculptură și evoluția lui prin expozițiile personale organizate și prin participarea la manifestări de profil cu caracter local, național și internațional sunt urmărite cu deosebită atenție de Corneliu Stoica. "Având o cu totul altă profesie de bază, de mare responsabilitate, pe care și-a exercitat-o zi de zi cu dragoste și competență, notează el, Gheorghe Nour a pornit pe drumul spinos al artei dintr-un imbold al propriilor simțiri, trăiri și aspirații, conștient că nu este ușor să răzbești printre atâtea valori, să te afirmi și să câștigi prețuirea și recunoașterea contemporanilor. A muncit enorm, s-a aplecat cu pasiune și acribie asupra fiecărei lucrări căreia i-a dat viața durabilă a artei, iar rezultatele s-au adunat încet-încet. Creația sa de până acum este cea mai elocventă mărturie și singura care vorbeşte despre frământările artistului, despre munca sa neobosită și despre căutările continue de a găsi cele mai bune soluții plastice pentru materializarea în lemn, piatră, marmură sau metal a ideilor, gândurilor, emoțiilor, sentimentelor și trăirilor sale lăuntrice".

Sunt comentate cu pertinență, într-un limbaj accesibil, lucrări ale artistului din genurile cultivate: portret, compoziție figurativă, nud,  operele care sunt transpuneri metaforice și simbolice realizate din diferite materiale (lemn, marmură, piatră, bronz, ceramică, ghips, combinații ale acestora) și care materializează diferite stări și sentimente ale omului, motive religioase creștin-ortodoxe, procese fiziologice din lumea vegetală, inspirate din mitologia greacă sau sunt plăsmuiri geometrice apropiate artei abstracte. "Sunt lucrări, concluzionează Corneliu Stoica, ce rețin atenția prin expresivitatea formelor și volumelor, prin finisajul asigurat prin șlefuire perfectă sau lăsat cu multe excrescențe, ca și prin mesajul profund uman pe care-l transmit. Procedeul la care apelează artistul întotdeauna este cel al stilizării, al eliminării elementelor pe care le consideră de prisos și al păstrării numai a acelora pe care le consideră esențiale".

Interviul acordat scriitorului și jurnalistului Ion Trif Pleșa este axat în special pe tema alegerii, achiziționării, pregătirii și fructificării calităților și defectelor lemnului în sculpturăÎn "Antologia critică" sunt selecționate câteva aprecieri extrase din presă, din albume de artă și din dicționare datorate criticilor de artă Valentin Ciucă, Virginia Barbu, Andreea Foanete, Corneliu Stoica și jurnalistei Angela Ribinciuc. Rezumatele în limbile franceză și engleză sunt semnate de pictorița Rodica Costianu, stabilită în Elveția, și profesoara Mariana Chirilă, iar cele 110 reproduceri după lucrările originale ale sculptorului sunt reprezentative pentru activitatea acestuia, redând cu claritate formele, volumele și cromatica lor.

Noul album de artă publicat de Corneliu Stoica se adaugă celorlalte consacrate anterior artiștilor Nicolae Mantu, Mihail Gavrilov, Nicolae Einhorn, Sterică Bădălan, Eugen Holban, Gheorghe Suciu, Marcel Bejan, Silviu Catargiu, Gheorghe Mihai-Coron, toate constituind o sursă de mare preț pentru cunoașterea fenomenului plastic gălățean și a reprezentanților acestuia.

Citit 897 ori Ultima modificare Luni, 28 August 2023 13:15

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.