Marți, 20 iunie, taximetriștii gălățeni vor organiza un marș de protest, timp de trei ore, pe străzile orașului. Acțiunea se înscrie într-o campanie națională, declanșată la Cluj-Napoca, împotriva transportului alternativ practicat prin intermediul platformelor Uber și Bolt
Cota de piață a taximetriștilor gălățeni s-a redus drastic în ultimii doi-trei ani, în urma apariției și apoi a exploziei transportului alternativ de persoane, practicat prin intermediul platformelor de ride sharing Bolt și Uber. La început au fost doar câteva zeci de șoferi "alternativi", dar acum numărul acestora a ajuns la aproape 1.000, conform datelor furnizate "Vieții libere" de Autoritatea Rutieră Română (ARR).
O piață de transport care, înainte de apariția Uber și Bolt, era numai a taximetriștilor clasici a devenit acum un adevărat câmp de luptă. Aceștia din urmă vor declanșa o acțiune de protest chiar săptămâna viitoare, încercând să obțină de la autorități blocarea sau măcar limitarea transportului alternativ.
1.481 de atestate Uber și Bolt în județul Galați
La solicitarea "Vieții libere", ARR ne-a prezentat cifrele care arată cât de mult s-a dezvoltat transportul alternativ în Galați. Astfel, până la data de 15 iunie 2023, în județul Galați au fost eliberate 1.481 de certificate de pregătire profesională pentru conducători auto care efectuează transport în regim de închiriere, respectiv, transport prin Bolt și Uber. Aceste atestate pot fi luate și de șoferi din alte județe, nu numai din Galați. Au fost cazuri ale unor șoferi din București şi Tulcea care au preferat să-și ia atestatele de la Galați, pentru că examenul și eliberarea documentelor s-au desfășurat mai rapid aici decât în localitățile lor. Examenele se dau o dată pe lună în toată țara, cu excepția Bucureștiului, unde se dau săptămânal. De multe ori, la Galați lucrurile s-au mișcat mai repede decât în alte județe.
Numărul autorizațiilor pentru transportul alternativ s-a triplat într-un an
În martie anul trecut, "Viața liberă" informa că ARR eliberase până atunci 53 de autorizații pentru transportul alternativ din județul Galați. Acum, în iunie 2023, numărul acestora este mai mult decât dublu, aproape triplu: 130.
Trebuie precizat că o autorizație este luată pe firmă, care poate avea de la cel puțin un colaborator Uber sau Bolt până la câteva zeci. Nu există nicio limită a colaboratorilor.
1.673 de ecusoane Uber și Bolt, față de 1.024 de licențe taxi
Abia acum urmează cifrele care să le dea fiori taximetriștilor clasici. Conform datelor ARR, până la data de 15 iunie 2023, în Galați au fost eliberate 824 de ecusoane pentru platforma digitală Uber și 849 de ecusoane pentru platforma digitală Bolt. În total, 1.673 de ecusoane pentru transportul alternativ, față de numai 1.024 de licențe pentru taxiurile clasice, acordate de Primăria Galați.
Asta nu înseamnă că în Galați există fix 1.673 de mașini Uber și Bolt, pentru că marea majoritate a șoferilor "alternativi" - cam 90%, conform surselor din piață ale "Vieții libere" - prestează și pentru Uber, și pentru Bolt, cu aceeași mașină. Nu se poate spune cu precizie numărul exact al acestor autovehicule, pentru că ar trebui întrebat fiecare șofer în parte.
Dar este cert că în Galați există cel puțin 824 de mașini Uber sau Bolt. Dacă adăugăm la acest număr și marja de minimum 10% a colaboratorilor "unici", rezultă că pe străzile Galațiului circulă cel puțin 900 de mașini ale colaboratorilor Uber și Bolt.
Conform Biroului de Presă al Primăriei Galați, în municipiul Galați au fost eliberate licențe pentru 1.024 de taxiuri, dintr-un total de 1.050. Evident, nu toți cei 1.024 de taximetriști sunt în același timp pe stradă, cum nu sunt nici cei de la Bolt și Uber.
Este de remarcat însă că, în timp ce numărul licențelor de taxi este limitat de Primărie prin hotărâre de Consiliu Local, la Bolt și Uber este "fără număr". Deja, numărul ecusoanelor Bolt și Uber (1.673) l-a depășit clar pe cel al licențelor de taxi (1.024).
Ce îi nemulțumește pe taximetriști
Pe lângă acestea, taximetriștii sunt nemulțumiți și de alte aspecte legale. În primul rând, ei spun că toate încasările brute ale celor care dețin licență de taxi sunt impozitate local, în vreme ce o mare parte din încasările brute ale Bolt și Uber pleacă spre țările-mamă ale companiilor respective. La taximetriști, prezentarea cazierului este obligatorie, în timp ce la șoferii de ride sharing nu este. Companiile de taxi își pot desfășura activitatea doar pe raza UAT-ului pe care au primit licența, pe când cei de la Bolt și Uber pot circula fără probleme în orice localitate. La taxiuri, vechimea maximă acceptată a mașinii este de 5 ani, pe când la ride sharing se acceptă și o vechime dublă. Taximetriștii nu pot depăși tariful maxim aprobat de Consiliul Local, în timp ce platformele Bolt și Uber îl pot crește "dinamic" cât vor ele, în funcție de numărul mare de cereri sau de condițiile meteo nefavorabile. Și tot așa...
Proteste în mai multe orașe din țară
În acest context, taximetriștii din Cluj-Napoca au decis, la sfârșitul lunii aprilie, să organizeze un marș de protest prin care să ceară, în principiu, "limitarea ecusoanelor pentru transportul alternativ, obligativitatea obținerii autorizației de transport alternativ de la consiliul local de pe teritoriul căruia dorește să își desfășoare activitatea și interzicerea desfășurării activității de ride sharing societăților comerciale care nu au sediul pe raza municipiului Cluj-Napoca (condiție obligatorie pentru operatorii de transport în regim de taxi)". La acest protest, care va avea loc pe 20 iunie, s-au raliat și taximetriști din alte orașe, adaptând revendicările pe plan local. Și gălățenii se numără printre cei care au decis să protesteze.
Marș de la Universitatea "Danubius" la Păpădie
Protestul taximetriștilor din Galați va avea loc marți, 20 iunie, între orele 11,00 și 14,00, conform cererii de autorizare depuse la Primărie. Marșul va avea ca punct de pornire parcarea din fața Universității "Danubius" și se va încheia la Casa de Cultură a Sindicatelor. Traseul propus de organizatori este pe Faleza Superioară, de unde se va urca apoi pe strada Regiment 11 Siret spre Păpădie.
O remarcă de final. Există un șef de partid gălățean care a mirosit deja potențialul de imagine pe care îl poate oferi alăturarea de un astfel de protest. Astfel că a și tipărit fluturași pe care scrie "Afară, Uber și Bolt!" (semnele de punctuație ne aparțin - n.r.), alături de sigla partidului și poza "Robin Hood-ului" respectiv. Este același lider care și-a instalat bine-mersi două panouri mari deasupra unei clădiri cunoscute din Micro 40, deși campania electorală încă nu a început.