După 123 de ani, ce a mai rămas din tramvaiele Galațiului (FOTO)

După 123 de ani, ce a mai rămas din tramvaiele Galațiului (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Pe 14 august 2023 s-au împlinit 123 de ani de când oraşul Galaţi are linii de tramvai, locuitorii săi putându-se bucura de acest mijloc de transport rapid, eficient şi ecologic. Din păcate, câteva decizii cel puţin discutabile din ultimul deceniu au adus oraşul în situaţia de a nu mai avea decât trei trasee de tramvai şi unul de troleibuz, foarte puţin în condiţiile în care transportul electric, ecologic şi mai ieftin, este încurajat în toate statele europene.

Ce am avut... 

În anul 1895 apare, potrivit site-ului actualei companii de transport în comun, Transurb S.A.,  “Acte constitutif et statuts de la societé anonyme d’exploitation des tramways de Galatz et de Roumanie” (“Actul constitutiv şi statutul societăţii anonime de exploatare a tramvaielor din Galaţi şi din România”), document tipărit la imprimeria “J. Schenk”, conţinea 20 de pagini redactate în limba franceză şi în prezent se află la Academia Română. Actul constitutiv a fost semnat de cei 14 acţionari în ziua de 22.09.1895.

În anul 1900, au fost date în concesiune tramvaiele societăţii pentru exploatarea tramvaielor în Galaţi, formată cu capital belgian, care a instalat cinci linii de tramvai electric cu ecartament de 1.000 mm, cu şine Phoenix vechi, macazuri cu contragreutate, liniile însumând 26,5 km de cale simplă, pe traseele: Gara CFR – Docuri; Piaţa Mare – Tunel Barboși; str. Brăilei; Palatul Comisiei Europene a Dunării (actualmente Biblioteca Judeţeană "V.A. Urechia" ) – Grădina Publică; str. Tecuci.

Prima linie de tramvai a fost dată în folosinţă la 14 august 1900. La începutul secolului XX, Galaţiul era înzestrat, aşadar, cu cel mai modern mijloc de transport, tramvaiul electric. Existau căile de rulare, reţeaua de contact, o uzină electrică, o remiză pentru vagoane (830 mp) şi şase linii de parcare a tramvaielor (pe fiecare linie puteau fi parcate şase vagoane, sub linii se aflau canalele de vizitare care permiteau controlul vagoanelor pentru demontări şi reparaţii la osii, la motoare şi la roţi) şi un pavilion administrativ.

Existau 18 vagoane motor şi 18 remorci. Vagoanele aveau 24 de locuri pe două banchete, iar remorcile erau prevăzute cu şase banchete a câte două locuri; erau iluminate pe timpul nopţii, iarna se închideau cu geamuri demontabile. Traseul tramvaielor era următorul: de la uzină, pe străzile: Portului, Ana Ipătescu, Dogăriei, Tecuci, N. Bălcescu, Brăilei, Mihai Bravu şi Traian. În prezent, terenurile şi clădirile respective, situate în strada Gării nr. 8, sunt în administrarea societăţii Electrica. 

...şi ce mai avem 

Actualmente, la Galaţi mai există doar trei trasee de tramvai: 7 (Piaţa Centrală - Micro 21), 39  (Micro 21 - Cimitir Israelit) şi 44 (COMAT - Piaţa Centrală). Traseul 39 este acoperit parţial de autobuze, către capătul de la Cimitirul Israelit, fiindcă se fac lucrări la carosabil.

Cu ocazia împlinirii a 123 de ani de la inaugurarea primei linii de tramvai în Galaţi, am cronometrat cât ne-ar lua să parcurgem aproape integral două dintre cele trei trasee, 7 și 39. Așa că, am luat tramvaiul 7 din Piața Centrală la ora 10,47 și am ajuns la stația din zona Mc Donald’s la ora 11,12. Am traversat şi am luat tramvaiul de pe traseul 39 de la Sala Sporturilor, la ora 11,19, ajungând, la 11,42, în zona Patinoarului, lângă City Mall. În mai puţin de o oră, cu un singur bilet, am acoperit aproape tot oraşul, iar nivelul de confort a fost bun, fiindcă am avut norocul să mergem doar cu tramvaie noi. Chiar şi în acestea însă, aparatul de aer condiţionat nu prea răcea suficient, pentru căldura de afară, fiind nevoie să fie setat pe o treaptă superioară.

Citit 4913 ori Ultima modificare Marți, 15 August 2023 19:58

10 comentarii

  • postat de florin
    Marți, 15 August 2023 12:22
    86.124.202.***
    Cumva consilierii locali care in ultimii 33 de ani au aprobat distrugerea infrastructurii de tramvai nu ar trebui judecati pentru sabotaj?Pucheanu plingea după linia spre port pe care tot ei au taiato!So facă din banii pesedeilor!
    1
    0
  • postat de Terente ...din Galati
    Marți, 15 August 2023 11:09
    89.137.229.***
    Vad transportul cu tramvaiul, cu o linie incepand de la Damen, spre Metro, apoi peste un mare pod cu adevarat necesar, peste Catusa, spre zecile de firme de la Tirighina, la vale apoi pana la Auchan/ universitate. Si retur...Nu prin mijlocul unui oras sufocat la maxim!
    0
    0
  • postat de mihai
    Marți, 15 August 2023 11:01
    194.105.20.***
    De zgomotul pe care-l produc in mers- nimic.Troace pe capace de tigaie, baraci din tabla dogite ce tulbura linistea cartierului micro 40(cel putin) inca de la prima ora. Sa fie reparat viaductul si apoi trimise cu bilet doar dus la otelarie pentru o noua viata.
    1
    0
  • postat de Terente ...din Galati
    Marți, 15 August 2023 10:59
    89.137.229.***
    Galatiul zilelor noastre nu mai este cel de acum peste 100 de ani. Lumea se deplaseaza altfel. Tramvaiul, nu mai are loc in mijlocul unui aglomerari peste limite. Cred ca se putea gandi o altfel de retea , ceva concentric, ca niste inele ce ar incadra orasul.
    1
    0
  • postat de Gălățean, din păcate
    Marți, 15 August 2023 06:15
    5.13.130.***
    Toate orașele care folosesc în transportul public local tramvaie au o linie sau mai multe pana la... GARA! La noi au fost desființate pentru ca deranjau anumiți tovarăși.
    Au distrus orașul asta...
    0
    0
  • postat de Viaductul este încadrat cu bulină roșie. Tramvaiele au interzis pe viaduct.
    Luni, 14 August 2023 23:10
    109.166.132.***
    Viaductul spre combinat are bulină roșie, aparține Primăriei și riscă să fie închis definitiv, dacă nu, chiar demolat. Tastați ,,Cel mai lung viaduct rutier din România, are grave probleme de stabilitate'' și articolul este din 2019 În fine, nimeni nu l-a întreținut, iar tramvaiele au interzis.
    0
    0
  • postat de Iribar
    Luni, 14 August 2023 21:09
    86.124.202.***
    Unele tramvaie Astra merg mai prost decât alea vechi de 40 de ani. Trăncăne ,scârtâie din toate articulațiile , aerul condiționat are un miros neplăcut fiindcă instalația nu e curățată. Nu mai sunt îm garanție ?De ce nu sunt chemați reprezentanții producătorului să le depaneze? Abia au vreo doi ani!
    0
    0
  • postat de gheorghe
    Luni, 14 August 2023 18:31
    46.97.176.***
    Multumiri capetelor patrate din primarie pentru ca ei nu inteleg ca a construi ceva este intr-adevar ce se asteapta de la ei,si nu a distruge, cum au facut cu termoficarea, cu liniile de tramvai si cate si mai cate....
    0
    0
  • postat de un gălățean
    Luni, 14 August 2023 18:16
    86.124.200.***
    Spre Combinat de ce nu se mai bagă niciun traseu de tramvaie? Dacă nu mai este nevoie, atunci să se scoată linia.
    Spre Damen chiar nu era rentabilă linia de tramvai?
    0
    0
  • postat de un gălățean
    Luni, 14 August 2023 18:14
    86.124.200.***
    3 trasee de tramvaie numerotate 7, 39, 44. Nici măcar nu sunt in stare să le caute o logică de renumerotare, astfel încât să fie consecutive.
    Iar traseul 44, de ce are capătul la Comat și nu merge că și 39, doar iluminații de la Primărie și Transurb pot explica.
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.