Porturile au nevoie de o strategie unitară de dezvoltare

Porturile au nevoie de o strategie unitară de dezvoltare
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

Porturile Constanţa şi Galaţi pot deveni platforme importante de hub şi tranzit la Marea Neagră, cu rol major în reţeaua de transport transeuropean (TEN-T), se arată într-un studiu realizat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) din cadrul Consiliului Concurenţei.

CSDN a analizat, în cadrul studiului, 44 de activităţi relevante desfăşurate în Portul Constanţa de către 639 de companii şi 10 activităţi relevante desfăşurate de 26 de firme din Portul Galaţi. Astfel, CSDN a constatat că traficul maritim din Portul Constanţa a crescut cu circa 12 la sută în anul 2022, comparativ cu anul 2021, pe fondul războiului dintre Rusia şi Ucraina, în timp ce traficul din Portul Galaţi a scăzut, din cauza creşterii costurilor rutelor de transport maritim prin Canalul Sulina, ca urmare a majorării preţului la combustibil şi a asigurărilor în domeniul maritim. În acest context, fluxurile logistice de marfă s-au reconfigurat, fiind alese rute feroviare sau rutiere.

Potrivit studiului, în Portul Galaţi, minereurile/cărbunele/cocsul, laminatele, cerealele, fierul vechi şi produsele petroliere sunt principalele mărfuri din traficul maritim, reprezentând peste 90 la sută din total, în timp ce produsele de carieră şi balastieră reprezintă, în trimestrul doi 2023, 67 la sută din traficul fluvial. În plus, traficul fluvial al materiilor prime descărcate în Portul Galaţi a scăzut, iar capacitatea de producţie a oţelului pe platforma siderurgică din port s-a redus, după ce importurile şi exporturile de materii prime din Rusia au fost interzise.

Pentru a evita dependenţa porturilor de aceste mărfuri, CSDN recomandă atragerea de noi fluxuri comerciale, fapt ce se poate realiza prin modernizarea infrastructurii din Galați și Constanța și digitalizarea operaţiunilor. De asemenea, Consiliul Concurenţei recomandă simplificarea politicii tarifare a administraţiilor şi diminuarea numărului de tarife practicate, pentru a reduce costurile de transport.

Timpul de tranzit și costurile de transport s-ar reduce

Consiliul Concurenţei mai recomandă elaborarea la nivelul Ministerului Transporturilor a unei strategii de transport naval care să integreze toate tipurile de transport: naval, feroviar şi rutier, fiind necesară reabilitarea căilor ferate din port şi conectarea lor cu infrastructura europeană. Astfel, timpul de tranzit şi costurile de transport s-ar reduce, în beneficiul consumatorilor.

De asemenea, strategia ar trebui să valorifice potenţialul de transport de care dispune România şi să promoveze porturile naţionale şi serviciile oferite, dată fiind poziţionarea ca platforme majore de hub şi tranzit. În acest sens, trebuie finalizate Master Planurile de dezvoltare ale porturilor Constanţa şi Galaţi şi monitorizate investiţiile.

Astfel, în vederea stabilirii unei strategii unitare de dezvoltare, a unei strategii comerciale şi a unui plan de investiţii integrat, este importantă revizuirea modalităţii de administrare a infrastructurii de transport naval, pentru ca porturile să fie gestionate de o singură administraţie. Recomandarea vine în contextul în care Portul Galaţi este administrat atât de Administraţia Porturilor Dunării Maritime, companie aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, cât şi de Administraţia Zonei Libere Galaţi, regie autonomă aflată sub autoritatea Consiliului Local al municipiului Galaţi.

Nu în ultimul rând, autoritatea de concurenţă mai recomandă digitalizarea operaţiunilor portuare, implementarea de soluţii de automatizare a fluxurilor de mărfuri şi conectarea comunităţii portuare publice şi private.

Citit 1885 ori Ultima modificare Miercuri, 17 Ianuarie 2024 19:42

3 comentarii

  • postat de Ivascu
    Joi, 18 Ianuarie 2024 20:52
    128.127.117.***
    Activitatea in portul mineralier, aproape egala cu zero. De ce sa mai cheltuesti banii aiurea???
    Pe malul Dunarii, de la Libertaea si pana la Pescarie, parca-i CIMITIRUL ELEFANTILOR, numai copai, activitate ba, salarii da.
    De unde bani, daca nu produc nimic???
    A, produc paguba la bugetul statul
    1
    0
  • postat de un cetatean
    Miercuri, 17 Ianuarie 2024 01:37
    213.157.191.***
    nu stiu de ce este sarit portul Braila, care este tot pe Dunarea maitima .... nu sunt brailean, dar imi sare in ochi .... Cand Romania are zero barat industrie si economie in general, cum vrei sa mearga bine transporturile navale? Noroc ca mai exportam cereale ... deocamdata
    5
    13
  • postat de marr
    Marți, 16 Ianuarie 2024 20:59
    86.124.203.***
    Vedeti-va de treaba (cei care o mai aveti) . Anul asta nu se va misca nik in Cheltuieli-investitii .
    Strategii nostri sunt ocupati cu interesul lor . Altfel , sigur , sunt nevoi multe ...dar sa fim seriosi - pe cine(cu putere de decizie) intereseaza asta? Declaratii-anunturi(goale) atat vom avea.
    6
    24

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.