În perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Galați a desfășurat 628 de acțiuni de control, în urma cărora s-au aplicat 762 de amenzi, în valoare totală de 2.854.800 lei, și 548 de avertismente, potrivit bilanțului semestrial prezentat în cadrul Colegiului prefectural. Valoarea amenzilor încasate efectiv a fost de aproximativ o treime din total, respectiv, 959.700 lei.
În cadrul controalelor efectuate în primele șase luni ale anului, s-au depistat produse cu abateri de la legislația în domeniul protecției consumatorilor, cu o valoare totală de 802.663 lei. Au fost și produse retrase definitiv de la comercializare, cu o valoare totalizând 117.439 de lei.
CJPC a primit 1.640 de sesizări și reclamații de la consumatori, soluționate, conform documentului, în proporție de sută la sută. În urma acestora, valoarea despăgubirilor acordate consumatorilor s-a ridicat la suma totală de 117.439 lei.
Activitatea de supraveghere a pieței a vizat întreaga gamă de produse și servicii oferite consumatorilor. Ca pondere din total, cele mai multe acțiuni au vizat produsele nealimentare (38%), produsele alimentare (32%), prestările de servicii (28%) și serviciile și produsele financiare (2%).
„Cu ocazia acțiunilor de control efectuate, au fost depistate produse neconforme în valoare totală de 802.663 lei, majoritatea cu proveniență extracomunitară, China și Turcia. Pentru verificarea încadrării produselor în parametrii de securitate impuși și declarați, în primele șase luni ale anului 2024 au fost prelevate probe din 11 produse, toate fiind neconforme ca urmare a determinărilor de laborator efectuate. Toate probele au fost prelevate din produse textile: șosete, față de pernă, bască de damă”, se afirmă în raportul CJPC Galați.
Activitățile tematice de control au vizat produse și servicii cu impact deosebit asupra consumatorilor.
La categoria produselor alimentare, s-a verificat respectarea prevederilor legale privind comercializarea și etichetarea produselor ecologice, laptelui și produselor din lapte, fructelor și legumelor, suplimentelor alimentare, produselor specifice sărbătorilor pascale, produselor și preparatelor din pește, zahărului, mierii de albine, pâinii și produselor de panificație.
Respectarea prevederilor legale s-a verificat și la comercializarea de produse nealimentare: articole și mobilier de grădină, jucării, flori și plante de apartament vândute direct și online, textile și încălțăminte, vehicule noi și second hand, cosmetice, echipamente electrice de uz casnic etc.
La prestări servicii, comisarii Protecției Consumatorilor au efectuat controale la saloane de cosmetică, frizerii, dezvoltatori imobiliari, unități de alimentație publică, centre rezidențiale pentru vârstnici, copii și persoane cu dizabilități, săli de gimnastică, spălătorii auto (inclusiv cele de tip self service).
Toate abaterile constatate s-au concretizat în produse oprite de la vânzare temporar (valorând 685.224 lei) sau definitiv (117.439 lei), oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor constatate pentru 18 operatori economici, precum și emiterea deciziei de încetare a practicilor comerciale incorecte pentru 31 de operatori economici.
Cele mai multe reclamații depuse de gălățeni la Protecția Consumatorilor au vizat prestările de servicii (78%), produsele nealimentare (15%), produsele alimentare (5%) și serviciile și produsele financiare (2%).
Aspectele cu cele mai multe reclamații au fost nerespectarea clauzelor din contract, refuzul vânzătorilor online de acordare a dreptului la retur sau nelivrarea la termenul declarat, prestarea serviciilor neconforme, nerespectarea de către unitățile vânzătoare a obligațiilor privind asigurarea tuturor operațiunilor necesare remedierii produselor defecte în termenul de garanție, informarea incompletă, nerespectarea ofertelor.