Evaluaţi acest articol
(11 voturi)
12 comentarii

Valoarea podului inclus în Dobrogea Expres este estimată la peste 200 milioane de euro, împrumuturile externe urmând să fie principala formă de finanţare prevăzută în proiect * Muntenia Expres va asigura legătura dintre zona Galaţi - Brăila şi sudul ţării, dar asta în etape ce presupun investiţii totale de 994 milioane de euro * Drumul expres Siret - Muntenia va include şi varianta ocolitoare a Galaţiului


Varianta finală a Master Planului General de Transport, documentul strategic recent aprobat de Comisia Europeană, în care se definesc şi se prioritizează proiectele de investiţii în infrastructura României în perioada 2015-2030, conţine pe partea rutieră şi trei mari proiecte de care este şi Galaţiul interesat: Dobrogea Espres, Muntenia Expres şi Drumul expres Siret - Muntenia.

Din păcate, dintre acestea, vom vedea, în timp, realizate doar segmente, iar asta mai degrabă după 2020. Pe de o parte, este vorba de prioritizarea proiectelor la finanţare. Apoi, pentru ca drumurile să nu rămână doar pe hârtie, va fi nevoie ca autorităţile să respecte „clauza de reformă structurală”, adică să fie capabile să susţină creşterea economică şi să nu inducă derapaje, prin depăşirea ţintelor de deficit bugetar. Dacă se respectă această condiţie, România va obţine, din 2017, timp de patru ani o derogare de 0,5 la sută din PIB de la ţinta de deficit bugetar, fapt ce i-ar permite să atragă din împrumuturi externe încă 8,3 miliarde de euro pentru finanţarea proiectelor de infrastructură. Aceşti bani sunt foarte importanţi pentru proiectele care privesc Galaţiul, ei urmând a fi principala sursă de finanţare, pe lângă banii obţinuţi din fonduri europene sau de la bugetul de stat.

Dobrogea Expres - cu pod, dar în trei faze


Dat fiind faptul că include şi podul de peste Dunăre dintre Galaţi şi Brăila, proiectul drumului expres Constanţa - Tulcea - Brăila, în valoare de aproape 1.142 milioane de euro (1.416 milioane de euro, cu tot cu TVA), stârneşte cel mai mare interes la nivel regional. După cum v-am prezentat deja în paginile ziarului „Viaţa liberă”, în varianta optimistă, cea în care Executivul va respecta „clauza de reformă structurală”, prima fază a lucrărilor ar urma să fie executată în perioada 2022-2024 şi va include podul peste Dunăre şi reabilitarea sectorului de drum dintre Ovidiu şi Tulcea. Dacă este să ne referim strict la pod, potrivit datelor din Master Plan, acesta va costa peste 202 milioane de euro şi va avea o importanţă deosebită în fluxurile de transport, dat fiind faptul că va conecta Muntenia şi Moldova de Dobrogea.

Următoarele faze ale proiectului ar urma să cuprindă reabilitarea drumului dintre Măcin şi Tulcea, precum şi porţiunea dintre Constanţa şi Tulcea, termenele de realizare fiind însă în perioada 2030-2032, respectiv, 2031-2032.

Până una, alta, potrivit studiilor de trafic, viteza medie de circulaţie pe această arteră rutieră este de doar 71 km/h, iar starea tehnică a drumului este defavorabilă pe 60 la sută din porţiune. În viitorul mai mult sau mai puţin apropiat al realizării integrale a proiectului Dobrogea Expres, viteza medie ar urma să crească la 90 km/h, iar timpii de transport în orele de vârf ar urma să scadă cu aproape o treime, chiar dacă fluxul de autoturisme ar creşte, ca medie zilnică anuală (MZA), până la 16.000 de maşini.

Drum expres, pe Siret în jos


Un alt proiect care priveşte Galaţiul este cel a Drumului expres Siret - Muntenia. Ideea proiectului este de a realiza o conexiune modernă, care ar fi, practic, „coloana vertebrală” rutieră a Moldovei şi va face legătura, pe o distanţă de mai bine de 210 km, între Bacău, Focşani, Brăila, Galaţi şi Giurgiuleşti, valoarea totală a investiţiei fiind estimată la peste 828 milioane de euro (fără TVA). În prezent, după cum se subliniază chiar în Master Planul de Transport, situaţia acestei rute este departe de a fi satisfăcătoare. Timpii de călătorie sunt foarte mari, viteza medie fiind de doar 65 km/h, iar starea tehnică pe 98 la sută din traseu lasă de dorit, în sensul că este la standard de drum cu o singură bandă de circulaţie pe sens.

Dacă această arteră ar fi realizată, ar genera „performanţe economice excelente”, se arată în strategia de transport. Mai exact, s-ar ajunge la o medie zilnică anuală de 30.000 de vehicule, viteza medie de deplasare ar creşte la 106 km/h, iar timpii de călătorie în orele de vârf ar scădea cu 40 la sută!

Un lucru care ne priveşte direct este inclusiv acela că proiectul ar include şi variantele de ocolire a municipiilor Galaţi şi Brăila, însă termenii de realizare nu se sunt chiar atât de favorabili pe cât ne-am dori. Astfel, dacă tronsonul de drum expres Bacău - Focşani, de 109 km, ar urma să fie realizat în perioada 2018-2020, în urma unei investiţii de 428,3 milioane de euro, sectorul de 102 km dintre Focşani, Galaţi şi Giurgiuleşti ar urma să fie realizat în perioada 2022-2023, cu investiţii de aproape 400 milioane de euro. Finanţarea pentru această ultimă secţiune ar urma să fie asigurată în special din împrumuturi externe (287,9 milioane de euro), din fondurile structurale (FEDR) urmând să fie asigurate mai puţin de 84 milioane de euro, iar de la bugetul de stat ar trebui să se asigure cam 28 milioane de euro. Problema e că banii sunt mai uşor de adunat pe hârtie, decât în realitate.

Legături cu sudul ţării


Nu în ultimul rând, un proiect care ar trebui să ne intereseze este Muntenia Expres, care va realiza conexiunea Găeşti - Ploieşti - Buzău - Brăila/Galaţi. După cum se subliniază în Master Plan, această rută de transport ar asigura o legătură modernă între centrele industriale din zona Craiova, Piteşti, Ploieşti cu centrele din zona Galaţi - Brăila. În prezent, viteza medie de transport pe această rută este de 87 km/h, dar modernizarea drumului ar duce la o creştere a vitezei medii la 101 km/h şi scurtarea timpilor de transport cu aproape o cincime. Acest proiect, în total, ar urma să ajungă la o valoare de 994,57 milioane de euro, dar şi el a fost împărţit în trei faze. Cel mai aproape de realizare ar fi sectorul Ploieşti - Buzău, în valoare de 254,8 milioane de euro, prevăzut a se realiza în perioada 2018-2020. În ceea ce priveşte sectoarele Găeşti - Ploieşti şi Buzău - Brăila, în valoare de 355,61 milioane de euro, respectiv, 384,16 milioane de euro, ele ar urma să fie realizate abia în perioada 2022-2023.

Care este ordinea priorităţilor


Dincolo de cifrele prezentate, dat fiind că posibilităţile de finanţare sunt limitate şi depind inclusiv de factori externi, pe viitor va cântări şi prioritatea acordată proiectelor. „Crema” finanţării o vor lua proiectele de autostradă, dar nici una nu este prevăzută, din păcate, în regiunea noastră. Ce va rămâne se va orienta spre „nivelul doi”, adică drumurile expres. Din sectoarele mai apropiate de noi, ca punctaj în clasamentul proiectelor, cel mai bine, pe locul 14, s-a plasat sectorul Focşani - Galaţi - Giurgiuleşti. Tot din Drumul expres Siret - Muntenia, cealaltă porţiune, Focşani - Bacău, s-a plasat pe locul patru. În ceea ce priveşte Dobrogea Expres, acesta s-a plasat abia pe locul 17. Mai bine stau sectoare din Muntenia Expres. Drumul Ploieşti - Buzău s-a plasat pe locul doi ca punctaj, iar Buzău - Brăila pe locul nouă.

Dincolo de astfel de „topuri”, nu trebuie însă să uităm de acea „clauză de reformă structurală”, de care depind şi fondurile bugetare, dar şi aprobarea unor împrumuturi externe care să fie destinate modernizării infrastructurii de transport. Dacă nu vom avea o reformă majoră care să genereze creştere economică şi să asigure un nivel sustenabil al cheltuielilor publice, atunci drumurile noastre expres vor rămâne doar pe hârtie, iar viaţa reală va duce într-o fundătură economică şi socială, care ar condamna Galaţiul la ani lungi de subdezvoltare cronică.

Cât ne costă kilometrul de drum-expres


În Master Planul de Transport sunt incluse şi o serie de date privind costul pe kilometru al drumurilor expres, în funcţie de proiect. De departe, cel mai scump este Dobrogea Expres, cu un cost mediu de 6,08 milioane euro/km. Asta pentru că podul peste Dunăre, dintre Galaţi şi Brăila, atârnă greu în bugetul total al proiectului. Spre comparaţie, un kilometru de drum construit pe Muntenia Expres ar urma să coste doar 4,19 milioane de euro. Se poate chiar şi mai ieftin, precum pe Drumul expres Siret-Muntenia, unde kilometrul de drum construit este estimat la o medie de 3,92 milioane de euro.

Vom avea şi un drum trans-regio, între Galaţi şi Vaslui


Printre proiectele de „nivel 3”, adică al drumurilor trans-regionale, în Master Planul de Transport este inclus şi sectorul Galaţi - Vaslui, la pachet cu sectorul Tecuci - Tişiţa. În total, este vorba de 199 km de drum, parte a Trans-Regio Moldavia, valoarea investiţiei fiind estimată la 99,5 milioane de euro. Perioada de realizare, în varianta optimistă, ar fi 2022-2023, finanţarea urmând a fi asigurată din împrumuturi (71,64 milioane de euro), fonduri structurale (20,9 milioane de euro) şi fonduri de la bugetul de stat (6,97 milioane de euro).

Citit 8395 ori Ultima modificare Luni, 26 Septembrie 2016 02:30

12 comentarii

  • postat de Blade Luni, 27 Iulie 2015 22:50 95.76.36.*** Link la comentariu
    0
    6

    Galatiul are nevoie (...), apoi de intoarcerea acasa a celor plecati prin lume.
    Apoi,sa vorbim despre readucerea Dunarii la principala ei menire decisa de Comisia europeana a tarilor riverane, prin asanarea si reformarea AJDJ Galati, al Pilotajului pe fluviu, care sa duca la scaderea decisiva a preturilor transportului fluvial, devenit prohibitiv, construirea unei adevarate zone libere, ca in Canare, cu cheiuri, docuri si magazii, unde se pot creea mii de locuri de munca. Toate astea in paralel cu constructia unui mare aeroport ( pe fundatiile eliberate de demolarea unor mari sectii din Sidex), de care eventualii investitori nici nu ii concep lipsa. Autostrazile si drumurile expres vor veni odata cu aparitia banilor din sursa locala, ca sa stam cu mana intinsa la Bucuresti, fiind neproductiv.
    (...)

    Raportează
  • postat de Trist dar adevarat! Luni, 27 Iulie 2015 18:42 5.13.134.*** Link la comentariu
    1
    17

    Eu am doi copii, si din pacate nu am ce sa le ofer in orasul asta, si nici orasul nu are ce sa le ofere! Daca nu plecam acum, atat timp cat in Galati nu ti se ofera nimic de viitor, o sa ajungem sa avem copiii, someri cu diploma! Cand or sa ajunga asa, or sa plece ei de bunavoie, doar sa nu fie prea tarziu! Asa ca macar sa plecam acum spre orase dezvoltate in care ai o speranta de viitor, Timisoara, Brasov, Cluj.. orase care au toate facilitatile pentru a atrage investitori si implicit locuri de munca! Iar astfel macar avem o sansa ca familia sa ramana impreuna cat mai mult timp!
    Imi pare rau, pentru ca iubesc Galatiul, dar nu poti trai doar din amintiri!
    Iar alesii ne ofera doar amintiri! Ei nu inteleg, sau nu vor sa inteleaga ca viitorul acestui oras sta in tineri! In caz de nu stiati orasul acesta a pierdut in 10 ani 50000 de locuitori, adica mai mult decat populatia Tecuciului! Asta nu da de gandit!? Si nu va ganditi ca toti au plecat in strainatate! Sunt foarte multi care au plecat la Bucuresti...in orasele enumerate mai sus, sau alte zone in care poti face ceva cu viata ta!

    Raportează
  • postat de gp_online Luni, 27 Iulie 2015 15:51 92.82.114.*** Link la comentariu
    1
    14

    Din pacate aud din ce in ce mai des tineri galateni care isi vad viitorul oriunde in alta parte, desi ar fi ramas daca s-ar intampla ceva bun si in orasul asta.

    Raportează
  • postat de Ultimul stinge lumina! Luni, 27 Iulie 2015 12:11 5.13.134.*** Link la comentariu
    2
    16

    „Crema” finanţării o vor lua proiectele de autostradă, dar nici una nu este prevăzută, din păcate, în regiunea noastră. Ce va rămâne se va orienta spre „nivelul doi”, adică drumurile expres. PAI CAND VREODATA AJUNG BANII LA AUTOSTRAZI, CA SA MAI SI RAMANA CEVA!!!!!

    Mai pe romaneste, sa plecam din Galati cat inca mai avem timp! Pana o sa se faca primul drum express pe la noi, Galatiul o sa fie comuna!

    Raportează
  • postat de olcxkh@gmail.ro Luni, 27 Iulie 2015 11:10 5.13.250.*** Link la comentariu
    1
    12

    vrajeala ...manipulare cele 2 cuvinte care guverneaza galatiul

    Raportează
  • postat de Va fi vrajit Luni, 27 Iulie 2015 09:14 213.177.13.*** Link la comentariu
    3
    16

    VORBA MULTA ,NIMIC CONCRET.NU SE VA FACE NIMIC SI AM MAI SPUS.NU AVEM INVESTITORI DE ANVERGURA IN ACEASTA ZONA UNDE INTRA TRENUL IN GARA SI PLEACA LA FIER VECHI,COMBINATUL MAI ARE UN FAS IAR SANTIERUL NAVAL CU E CLE DE LA MANGALIA INTR-O ZI VA FI INCHIS....ATAT TIMP CAT NIMIC NU MAI ESTE AL NOSTRU......NU SE VA CONSTRUI NIMIC,E O MARE VRAJEALA....DESENELE SUNT FRUMOASE.OARE CAT AU COSTAT?

    Raportează
  • postat de vai ce de drumuri Luni, 27 Iulie 2015 09:02 109.103.162.*** Link la comentariu
    1
    29

    0 autostrazi. 0 aeroporturi. 1 pod pe hartie.
    in conditiile in care galatiul si braila ar fi al doua zona metropolitana din romanica.
    pentru politicienii galateni si braileni: nota 2!

    Raportează
  • postat de Cristi Luni, 27 Iulie 2015 07:22 5.13.252.*** Link la comentariu
    1
    20

    Bine zis, vise la cum merg lucririle in romania nu o sa vedem sosele de tip expres sau auostrazi in zona moldovei. Deci sunt vise!!!!!!

    Raportează
  • postat de gigione24 Luni, 27 Iulie 2015 07:07 5.13.240.*** Link la comentariu
    1
    23

    De foarte mult timp nu mai credem in teorii! Am ajuns sa fim reticenti si la ce e facut, ne gandim la calitate, asa ca master planul e un fel de vis avut de fiecare atunci cand sta pe wc!!!

    Raportează
  • postat de ioan Luni, 27 Iulie 2015 05:37 5.13.157.*** Link la comentariu
    1
    20

    Vise..

    Raportează
  • postat de Stiri care nu se stiu Luni, 27 Iulie 2015 02:08 5.13.249.*** Link la comentariu
    2
    24

    “L-am întrebat pe domnul ministru, Ioan Rus, de ce sunt așa mari diferențe la capitolul standarde de cost, așa cum sunt ele stabilite în masterplan, față de normele legale în vigoare. Cum explică faptul că, de exemplu, în masterplan a prevăzut ca pentru un km de autostradă în zona de munte standardul de cost să fie de 21,76 milioane de euro, iar pe site-ul CNADNR este stabilit un preț unitar de 5,9 milioane de euro pe km? Iar diferențele se păstrează fie că vorbim de construcția în zona de deal sau de șes. Domnul ministru nu a fost capabil să-mi ofere un răspuns coerent care să justifice diferența de la simplu la triplu pentru standardele de cost pe care se fundamentează masterplanul. Cum de altfel, nici directorul economic care îl însoțea nu știa cât costă un km de autostradă în Bulgaria sau Croația.
    Eu cred că acești oameni nu au acordat atenția cuvenită acestui capitol din masterplan și nu s-au străduit suficient pentru a identifica soluții pentru a cheltui eficient banii puțini pe care îi avem la dispoziției, atât de la buget, cât și de la Uniunea Europeană pentru dezvoltarea infrastructurii de transport”, a declarat deputatul liberal Dan Simedru, membru în Comisia de Transporturi din Camera Deputaților.

    Raportează
  • postat de Tralala Luni, 27 Iulie 2015 01:15 86.121.85.*** Link la comentariu
    0
    41

    Pana se apuca astia, vor aparea masinile zburatoare (in serie). Cand vor termina soselele, nici nu va mai fi nevoie de ele.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.