Opt tramvaie noi sunt insuficiente pentru cele trei trasee publice de transport - 7, 39 și 44 - pe care le mai au la dispoziție gălățenii. O realitate care ne-a făcut să ne aducem aminte de licitația derulată de Ministerul Dezvoltării pentru 49 de tramvaie noi, dintre care un lot de zece pentru Galați. Pentru că, în portalul achizițiilor publice, procedura, lansată pe 7 iulie 2020, figurează ca fiind tot în desfășurare, am fost curioși să aflăm când și dacă se va mai finaliza. Iată ce răspunsuri surprinzătoare am primit.
„Bătălie pentru zece tramvaie din fonduri europene. Contestată, suspendată, a doua licitație e în derulare”, era titlul articolului publicat în ediția de sâmbătă, 16 ianuarie 2021, a ziarului „Viața liberă”. La acel moment, nu mai puțin de cinci ofertanți se băteau pentru contractul de furnizare a 49 de tramvaie noi, dintre care zece pentru Galați, pe care Ministerul Dezvoltării încerca să le cumpere cu fonduri europene. Suntem la sfârșit de ianuarie 2023, iar în Sistemul Electronic de Achiziții Publice procedura figurează ca fiind tot în derulare! Mai precis, în etapa „deliberare”, care pare să se prelungească la nesfârșit.
Ce ne-a spus Ministerul Dezvoltării
Printr-o solicitare întemeiată pe liberul acces la informațiile de interes public, am întrebat Ministerul Dezvoltării care este stadiul procedurii derulate pentru „Achiziția de 49 tramvaie cu lungimea de cca. 18 m destinate transportului public de călători”. De asemenea, am fost curioși să aflăm care este motivul pentru care procedura se află încă în faza de deliberare și de când trenează această situație. Am mai întrebat dacă există cumva un litigiu și când s-ar putea finaliza licitația.
„Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a finalizat procedura de atribuire, prin încheierea raportului procedurii de atribuire nr. 166925/30.12.2021. Procedura de atribuire, pentru care solicitați informații, nu se află în litigiu. Procedura de atribuire este finalizată, din perspectiva MDLPA”, ni s-a comunicat sec.
Am mai aflat că, potrivit protocolului de asociere pe care l-a încheiat cu Primăria, ministerul a avut obligația de a derula licitația, „atributul semnării contractelor de achiziție fiind în sarcina beneficiarilor, adică a Primăriei, pe baza dosarului achiziției înaintat.
„Menționăm că dosarul achiziției aferent procedurii de atribuire, pentru care solicitați informații, a fost înaintat în luna iunie 2022”, ne-a transmis ministerul. Cu alte cuvinte, conform ministerului, Primăria Galați ar fi aflat încă din vara anului trecut cu cine trebuie să încheie contractul pentru cele zece tramvaie. Pentru că administrația locală nu a suflat un cuvânt cu privire la acest lucru, i-am solicitat informații.
Ce spune Primăria Galați
În urma solicitărilor noastre de informații, Primăria municipiului Galați ne-a comunicat că Ministerul Dezvoltării a transmis, printr-o adresă din 8 iulie 2022, rezultatul procedurii de achiziție, dosarul achiziției și indicația semnării contractului de furnizare cu PESA. Concret, compania poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spólka Akcyjna a fost desemnată de minister câștigătoarea licitației pentru lotul de zece tramvaie destinat Galațiului.
Evident, am întrebat Primăria în ce perioadă trebuia încheiat contractul cu firma câștigătoare.
„Conform legislației achizițiilor, orice contract trebuie încheiat în perioada de valabilitate a ofertei, neexistând alte prevederi în acest sens în alte documente subsidiare”, ne-a spus municipalitatea. Întrebată care este motivul pentru care contractul cu PESA nu a fost încheiat, Primăria ne-a răspuns:
„Refuzul furnizorului declarat câștigător de a semna contractul, deși a avut din partea Primăriei municipiului Galați două invitații scrise în acest sens: în data de 13.09.2022 - prin care Primăria transmite PESA invitația de semnare a contractului de furnizare până la data de 25.09.2022; în data de 22.09.2022 - prin care Primăria răspunde solicitărilor PESA și își reafirmă intenția și invitația la semnarea contractului de furnizare considerând că nu există niciun impediment în acest sens”.
„Primăria municipiului Galați a solicitat MDLPA, printr-o adresă din 24 noiembrie 2022, prelungirea valabilității garanției de participare și a ofertei PESA cu două luni, având în vedere că acestea urmau să expire la 09.01.2023. Solicitarea nu a primit încă un răspuns din partea MDLPA până la data prezentei. Data la care expiră sau a expirat perioada de valabilitate a ofertei PESA a fost 09.01.2023. Nu avem, însă, o informare oficială cu privire la situația aceasta din partea MDLPA și nici a furnizorului”, ne-a mai spus Primăria.
Altfel spus, situația celor zece tramvaie PESA de care ar fi putut beneficia Galațiul este... „în aer”.
Singura rază de speranță vine din contractul de finanțare semnat de Primăria Galați în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru achiziția altor 10 tramvaie noi, de 18 metri. Numai că până la găsirea unui furnizor pentru ele este cale foarte lungă...
Orice lucru care începe prost...
...se sfârșește și mai prost, conform Legilor lui Murphy. Prima licitație lansată de Ministerul Dezvoltării pentru tramvaie, din ianuarie 2019, a fost anulată în decembrie 2019, chiar în Ajunul Crăciunului. Procedura a fost reluată abia în iulie 2020 și a trecut prin mai multe suspendări, contestații și chiar procese în instanță, ajungând la finele lunii ianuarie 2023. Ar mai fi de spus că lotul de 10 tramvaie cuvenit Galațiului avea o valoare estimată de 80.000.000 de lei fără TVA, în condițiile în care cele opt tramvaie produse de Astra Arad au costat 44.680.000 de lei fără TVA...