Eliminarea timbrului de mediu a umplut Galaţiul de rable

Eliminarea timbrului de mediu a umplut Galaţiul de rable
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

Numărul maşinilor vechi şi cu capacitate de poluare ridicată apărute în traficul gălăţean în cursul anului trecut a explodat, pe fondul eliminării timbrului de mediu. Cifra înmatriculărilor maşinilor vechi s-a dublat faţă de 2016, când cumpărătorii erau obligaţi să plătească birul în funcţie de câte noxe emitea motorul vehiculului achiziţionat.

Intrarea în vigoare, la începutul anului trecut, a Legii 1/2017 care prevedea eliminarea unor taxe, printre care se număra şi prohibitivul, pentru mulţi, timbru de mediu aplicabil la achiziţiile de vehicule, a fost o imensă bulă de oxigen pentru cei dornici să-şi schimbe maşina, dar şi pentru samsarii axaţi pe comerţul cu maşini second-hand. Ceea ce s-a şi întâmplat, cel puţin la nivelul judeţului Galaţi numărul achiziţiilor de maşini, îndeosebi autoturisme, explodând la propriu: 29.739 de înmatriculări au fost făcute în 2017, cu o creştere semnificativă faţă de anul precedent, când au fost realizate "doar" 18.834 de înscrieri.

Partea proastă a problemei constă în faptul că eliminarea timbrului de mediu, a cărui valoare varia în funcţie de capacitatea de poluare, a dat mână liberă achiziţiilor de maşini mai vechi de zece ani. Pe scurt, gălăţenii au cumpărat la preţuri cât mai mici, fără a pune mare preţ pe cât de nocive sunt achiziţiile pe patru roţi. În schimb, cei care au putut şi au ales să îşi cumpere maşini noi, nu constituie nici măcar unu la sută din numărul solicitanţilor are au trecut pe la ghişeul de înmatriculări.

"Putem remarca faptul că, în cursul anului trecut, a crescut îndeosebi numărul vehiculelor, mai ales al autoturismelor, fabricate înainte de anul 2007. Dacă în 2016 au fost înmatriculate 4.048 autoturisme cu o vechime mai mare de zece ani, în 2017 numărul acestora a ajuns la 8.086. În ceea ce priveşte rata de înnoire a parcului auto, in 2017, maşinile noi reprezintă doar 0,07% din totalul înmatriculărilor", explică cms. şef Cristinel Baciu, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor Galaţi.

Un judeţ sufocat

Consecinţele exploziei parcului auto şi al suprapopulării acestuia cu vehicule vechi sunt lesne de dedus. Valorile de trafic au crescut exponenţial, ambuteiajele au devenit cotidiene, la fel ca şi accidentele, criza locurilor de parcare este şi mai evidentă, iar cel mai important şi cu efecte ireversibile este faptul că a crescut gradul de poluare, având în vedere că majoritatea achiziţiilor o reprezintă autoturismele cu norme de poluare NONEURO, EURO 1, EURO 2 şi EURO 3.

La finele anului 2017, în judeţul Galaţi figurau ca înmatriculate 177.684 de vehicule, majoritatea autoturisme, cu circa 13.500 mai multe decât în 2016. Repartizat pe Galaţi şi Tecuci, municipiile concentrând cele mai semnificative aglomerări auto, raportul este favorabil reşedinţei de judeţ cu 76.000 de autoturisme înmatriculate pe numele persoanelor fizice şi cu peste 10.000 înregistrate de persoanele juridice, în timp ce la Tecuci, peste 10.000 de maşini sunt înregistrate pe numele persoanelor fizice, iar peste o mie, pe firme şi instituţii.

Citit 9791 ori Ultima modificare Duminică, 01 Aprilie 2018 14:53

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.