Anchetă VL. Bani europeni tocaţi şi finalizare ratată pe centura Tecuciului (FOTO)

Anchetă VL. Bani europeni tocaţi şi finalizare ratată pe centura Tecuciului (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(19 voturi)

Varianta de ocolire Tecuci trebuia să fie o investiţie europeană care să preia traficul de tranzit între DN 24 şi DN 25 şi să pună la adăpost casele tecucenilor, zgâlţâite de maşinile grele care străbat oraşul. Promisă încă din 2005, centura era menită să reducă numărul accidentelor, timpul de tranzit, poluarea şi să stimuleze economia din zona de sud a Tecuciului. Lucrările, începute în 2012, abandonate în 2013, au fost reluate în 2015, de un nou constructor. Termenele de finalizare - decembrie 2013, august 2016, iunie 2017, octombrie 2018 - au fost, rând pe rând, ratate. În prezent, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 55 la sută, potrivit Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

În tot acest timp, nu doar primul contract de lucrări a fost reziliat, ci şi contractul de finanţare din cadrul Programului Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T 2007-2013), iar banii europeni rambursaţi vor trebui recuperaţi. Vestea bună este că a fost semnat un nou contract de finanţare europeană în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM), conform căruia proiectul trebuie implementat până la 31 decembrie 2022. Optimistă, CNAIR estimează că lucrările ar putea fi gata în iunie 2019, însă e nevoie de exproprieri suplimentare. Îngrijorător este însă că, odată finalizată centura, există riscul unor probleme în exploatare.

A început într-o zi de duminică

Pe 11 martie 2012, într-o zi de duminică, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, a venit la Tecuci să semneze contractul de lucrări în valoare de 49 de milioane de lei, fără TVA, pentru "Construcţia Variantei de Ocolire Tecuci", cu firma portugheză Sociedade de Construcoes Soares Da Costa SA. Aceasta câştigase licitaţia organizată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), cum se numea, la acea vreme, CNAIR. Reprezentanta companiei portugheze a declarat că există posibilitatea de a subcontracta lucrarea unei firme locale, iar ministrul n-a obiectat, precizând că importantă e finalizarea la timp a lucrării. Aşa se face că, în scurt timp, lucrările au fost subcontractate firmei gălăţene Atlas SA.

În iunie 2012, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, termenul de finalizare fiind decembrie 2013. Trebuia executată o variantă de ocolire în lungime de 6,945 km, cuprinzând două pasaje peste calea ferată, zece podeţe şi trei intersecţii la nivel (două de tip giratoriu şi una în cruce), pentru lucrări fiind expropriate, prin Hotărâre de Guvern, 128 de imobile, pe o suprafaţă de 124.870,43 mp.

Şantier abandonat

Pe 12 august 2013, a fost semnat, în cadrul POS-T 2007-2013, şi contractul de finanţare aferent proiectului "Construcţia variantei de ocolire Tecuci", în valoare totală de 70,6 milioane de lei, din care 48,6 milioane de lei era contribuţia Comisiei Europene, acordată prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).

O lună mai târziu, în septembrie 2013, contractul de lucrări a fost reziliat. Motivul? "După 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14,77 la sută. Din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier şi a încetat activitatea", explica CNADNR. Abia anul următor, în august, a fost lansată o nouă licitaţie pentru găsirea unui alt constructor.

Un nou constructor, un nou termen ratat

În mai 2015, CNADNR a semnat contractul "Construcţia variantei de ocolire Tecuci - Relicitare", în valoare de 51,6 milioane de lei fără TVA, cu asocierea SC Eurocogen filiala Aninoasa SRL - Aleandri SPA - Pasquale ALO SRL", care câştigase licitaţia.

Lucrările au reînceput pe 3 august 2015 şi ar fi trebuit să fie gata pe 3 august 2016. La cererea antreprenorului, durata de execuţie a fost prelungită până la 23 decembrie 2016. Degeaba!

Anul 2016 nu a însemnat un al doilea termen de finalizare ratat, ci şi rezilierea contractului de finanţare europeană.

Etapizarea, ratată

Pentru a beneficia de finanţarea europeană nerambursabilă, centura Tecuciului ar fi trebuit finalizată, dacă nu la termenul iniţial - 2013, măcar până la finele anului 2015, ceea ce nu s-a întâmplat. În februarie 2016, într-un răspuns formulat la solicitarea noastră, CNADNR ne explica soluţia găsită: "Pentru a nu pierde finanţarea europeană pentru acest obiectiv, CNADNR SA a fazat acest proiect. Faza I: lucrări executate până la data de 31.12.2015, care vor fi decontate prin POS-T 2007-2013; Faza II: lucrări executate ulterior datei de 31.12.2015, care vor fi decontate din POIM 2014-2020".

Numai că, după cum aveam să aflăm ulterior de la Ministerul Fondurilor Europene, proiectul nu a fost unul fazat. Contractul de finanţare aferent proiectului "Construcţia variantei de ocolire Tecuci" a fost reziliat în cadrul POS-T în data de 1 aprilie 2016, printr-o notificare transmisă de către Autoritatea de Management.

După cum ne-a comunicat Ministerul Fondurilor Europene, iată care sunt motivele rezilierii contractului de finanţare europeană, prezentate şi în notificare: "În data de 19 februarie 2016, CNADNR SA a transmis o propunere de modificare a contractului de finanţare, prin care proiectul era împărţit în doua faze, respectiv POS-T şi POIM. Valoarea primei faze a proiectului - 3,6 milioane de lei, din care valoarea eligibilă - 2,2 milioane de lei. Pentru prima fază s-a înregistrat un procent mai mic de 5 la sută din valoarea totală a proiectului. În ceea ce priveşte progresul lucrărilor, în urma consultării jurnalului de şantier aferent lunii ianuarie 2016, acesta era de 0,28 la sută. Mai mult decât atât, în cadrul primei faze trebuia să fie îndepliniţi indicatorii prevăzuţi în contractul de lucrări. Aceştia au avut valoarea zero. Lipsa unor valori aferente indicatorilor denotă faptul că obiectivele proiectului nu sunt îndeplinite".

Consecinţa rezilierii? Suma rambursată în cadrul POS-T a trebuit restituită, fiind constituită o creanţă bugetară 2,6 milioane de lei fără TVA, aferentă contribuţiei FEDR.

Răbufniri ministeriale pe şantier

În ianuarie 2017, la întrebările noastre, CNAIR răspundea că progresul fizic al lucrărilor de construcţie la varianta de ocolire Tecuci a ajuns la 30 la sută: "Motivele care au dus la întârzierea lucrărilor ţin de managementul defectuos al antreprenorului, cât şi mobilizarea insuficientă faţă de complexitatea lucrărilor", preciza compania, avansând ca dată estimativă pentru finalizarea lucrărilor luna iunie 2017.

Pe 1 iunie 2017, ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, venit în vizită inopinată de lucru pe şantier, a făcut o criză de nervi, după cum o dovedeşte un filmuleţ postat pe YouTube: "Stau eu în genunchi în faţa constructorului şi mă rog de el să construiască? Suntem tâmpiţi? A luat cineva şpagă de la ei? Nu?! Sunt istorie, atunci! La nicio lucrare să nu-i mai văd! Da’ la niciuna!". "Eu mă aşteptam să putem merge deja pe asfalt, pe multe porţiuni, din varianta de ocolire! Am fost profund dezamăgit!", declara ministrul, ameninţând cu rezilierea contractului pentru lipsa de mobilizare, de oameni şi de utilaje.

Realitatea era, însă, puţin diferită.

Blocaj în cinci puncte majore

În decembrie 2017, când progresul lucrărilor era de aproximativ 53 la sută, CNAIR ne explica, tot la solicitarea noastră de informaţii: "Întârzierea lucrărilor a fost cauzată de faptul că nu s-a obţinut avizul CTE TRANSGAZ SA pentru proiectul tehnic de relocare/protejare a conductelor de transport gaze naturale, astfel neputând fi finalizate lucrările în cursul acestui an. Din aceste considerente, proiectul este blocat în cinci puncte majore (aproximativ 1,9 km din totalul de 6,945 km), în care traseul variantei de ocolire Tecuci se intersectează cu traseul conductelor deţinute de Transgaz SA. Data estimativă pentru finalizarea lucrărilor este luna octombrie 2018, dar aceasta este condiţionată de obţinerea avizului Consiliului Tehnico-Economic Transgaz SA pentru proiectul tehnic de relocare/protejare a conductelor de transport gaze".

Foto: Anca Melinte și Iulia Kelt

Exproprieri suplimentare

În martie 2018, CNAIR ne declara: "În vederea finalizării lucrărilor la acest obiectiv şi cu respectarea solicitărilor Transgaz SA, a fost obligată la întreprinderea demersurilor legale în vederea exproprierii definitive a suprafeţei de teren de aproximativ 4,5 hectare. Traseul culoarului propus pentru expropriere este de-a lungul conductelor de transport gaze naturale şi al liniilor de electricitate, utilităţi care se intersectează cu traseul obiectivului derulat de CNAIR. În vederea finalizării procedurii de expropriere, mai întâi trebuie aprobată Hotărârea de Guvern pentru exproprierea terenurilor suplimentare, iar ulterior realizarea documentaţiilor cadastrale individuale".

Conform datelor oficiale, şi în prezent se aşteaptă respectiva Hotărâre de Guvern. Vestea bună este că suprafaţa exproprierilor suplimentare s-a diminuat la aproximativ patru hectare, dintre care trei aparţin domeniului privat, iar unul - domeniului public.

August, salvator

Luna august 2018 a adus speranţe noi pentru centura Tecuciului. Conform CNAIR, pe 17 august, s-a obţinut avizul Transgaz pentru patru dintre cele cinci zonele afectate de conductele de gaze (I, III, IV şi V) şi se aştepta mobilizarea antreprenorului pentru execuţia lucrărilor. Ar mai fi de obţinut avizul pentru lotul II, unde este şi cel mai lung traseu al conductelor, dar acesta necesită exproprieri pentru deviere.

Cel mai important este, însă, că investiţia a fost depusă şi acceptată la finanţare în cadrul Programului Operaţional de Infrastructură Mare. Astfel, conform Ministerului Fondurilor Europene, în data de 20 august 2018 a fost semnat, în cadrul POIM 2014-2020, contractul de finanţare aferent proiectului "Construcţia variantei de ocolire Tecuci", în valoare totală de 76,5 milioane de lei, din care valoarea totală eligibilă - 61,7 milioane de lei, valoarea eligibilă nerambursabilă FEDR - 46,3 milioane de lei, iar cofinanţarea beneficiarului - 15,4 milioane de lei. Conform legii, spune ministerul, există posibilitatea recuperării sumei de 2,6 milioane de lei, contribuţia FEDR pe care autorităţile au fost nevoite să o restituie din vechiul contract de finanţare reziliat.

Centura, ca un puzzle neterminat

Între asfalt, piatră spartă şi off-road, aşa ne-am simţit, pe 10 octombrie 2018, când am străbătut traseul variantei de ocolire Tecuci.

"Lucrarea se află în curs de execuţie, existând mai multe puncte de lucru, pe toată distanţa de 6,945 km ai variantei de ocolire Tecuci şi din acest motiv nu se poate da în exploatare nicio zonă din obiectiv. Progresul fizic al lucrărilor este de aproximativ 55 la sută", ne asigurase CNAIR.

Într-adevăr, centura arată ca un puzzle neterminat: un pasaj finalizat şi unul nu, suprafeţe care îşi aşteaptă cel de-al doilea strat de asfalt, în contrast cu porţiuni off-road, zone aduse la nivel de piatră spartă şi bucăţi acoperite doar cu pământ galben. Nu există o coerenţă a lucrării şi, după părerea noastră, nici productivitate. Cea mai edificatoare imagine este la kilometru zero, pasajul dinspre Tişiţa, unde într-o parte rampa e făcută, iar în cealaltă nu există nimic. Acolo unde nu e construit nimic se află prima zonă dintre cele proaspăt deblocate.

Când am ajuns noi pe şantier, se făceau lucrări de relocare pe zona de utilităţi la două dintre cele patru puncte deblocate în urma avizului Transgaz. Cuplajul conductelor deviate se va face, cel mai probabil, la primăvară, pentru că trebuie întreruptă alimentarea magistralei de gaz. Şi tot atunci se vor face şi lucrările la drum. Totodată, se pregătea montarea parapetelor metalice la cele două pasaje, unul finalizat, unul nu, parapete ce vor avea nevoie şi de pază ca să nu dispară… Dar pentru a se putea înainta cu şantierul este nevoie de exproprieri suplimentare, despre care, surpriză!, se pare că autorităţile ar fi ştiut că sunt necesare încă din 2016!

Secretomanie la CNAIR

Dat fiind că la varianta de ocolire Tecuci au lucrat doi constructori, am fost curioşi să aflăm câţi bani a încasat fiecare dintre aceştia pentru prestaţiile lor. La solicitarea noastră, întemeiată pe liberul acces la informaţiile publice, CNAIR a răspuns cu un refuz: "Vă comunicam faptul că aceste informaţii se transmit doar părţilor implicate în contract sau autorităţilor abilitate ale statului de a realiza verificări în cadrul proiectului".

Şi mai greu de spus este când ar putea să fie finalizată varianta ocolitoare. Şi spunem asta pentru că termenele prevăzute în documentul actualizat lunar, publicat pe site-ul CNAIR - "Stadiul proiectelor în derulare" - se schimbă. Astfel, în documentul publicat în octombrie 2018, data estimată de finalizare este 15 iunie 2019. Nu mai puţin adevărat este că, potrivit contractului de finanţare din cadrul POIM, proiectul trebuie implementat până la 31 decembrie 2022!

Îngrijorător este însă că, potrivit surselor noastre, după finalizare ar putea apărea probleme în exploatarea centurii, din cauza sistemului de drenaj. Pentru că nu există reţea de canalizare în câmp, se pare că, în anumite zone, s-a apelat la soluţii de preluare a apelor pluviale care, în timp, ar putea crea necazuri. Dar asta rămâne de văzut după ce varianta de ocolire Tecuci va fi, în sfârşit, funcţională. Dumnezeu ştie când!

 

 

 

 

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și www.viața-libera.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 17531 ori Ultima modificare Marți, 23 Octombrie 2018 11:14

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.