Sinaia cumpără autobuze hibrid cu banii UE - noi, nu (FOTO)

Sinaia cumpără autobuze hibrid cu banii UE - noi, nu (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(33 voturi)

Cu bani europeni, prin proiectul “Eco-Bus” a cărui finanţare a fost semnată în aprilie 2019, oraşul Sinaia îşi va schimba întregul parc de transport public local, plus rezervele, cu autobuze hibrid. Galaţiul încearcă să-şi primenească flota de transport local cu autobuze turceşti Euro 6, cumpărate pe credit, şi cu minibuze plătite din fonduri bugetare şi din alt credit. Avem, însă, din martie, un Studiu de oportunitate privind achiziţionarea de autobuze electrice hibrid prin accesarea fondurilor europene. Cererea de finanţare încă nu a fost depusă pentru că e nevoie de o suplimentare a fondurilor pe respectiva axă a Programului Operaţional Regional (POR). Pentru că problema transportului public local a devenit acută pentru gălăţeni, am încercat să aflăm ce-a reuşit Sinaia şi n-a izbutit încă Galaţiul.

Săptămâna trecută, gălăţenii au putut vedea modelul de autobuz produs de compania BMC Turcia, care a câştigat licitaţia organizată de SC Transurb SA pentru achiziţionarea unui lot de 40 de asemenea mijloace de transport noi. Sunt autobuze Euro 6, de mare capacitate, cu care gălăţenii vor putea călători - în cel mai fericit caz - abia din decembrie. Valoarea totală a achiziţiei se ridică la 26.246.000 de lei fără TVA şi va fi suportată prin contractarea unui credit bancar, în care Primăria Galaţi va fi garantul societăţii. În condiţiile în care Transurb a încheiat anul 2018 cu o pierdere netă de 14.194.404 lei, anul 2017 cu o pierdere netă de 5.502.854 de lei, iar anul 2016 cu o pierdere netă de 3.084.726 de lei, e greu de crezut că va putea suporta povara unui împrumut. Iar greul va pica tot pe Primărie!

La rândul său, Primăria Galaţi îşi doreşte să atribuie contractul pentru achiziţia a 20 de minibuze noi, singurul ofertant la licitaţie fiind Anadolu Automobil Rom SRL. Achiziţia va fi suportată din fonduri bugetare şi credit.  

În ceea ce priveşte banii europeni, pe 28 martie 2019, a fost aprobat de către aleşii locali Studiul de oportunitate privind „achiziţionarea a 50 de autobuze electrice hibrid în Municipiul Galaţi” prin accesarea de fonduri prin apelul de proiecte POR/2017/4/4.1/1 - Axa prioritară 4. La solicitarea noastră, Primăria Galaţi ne-a comunicat că „documentaţia necesară a fost elaborată, cererea de finanţare pentru acest proiect a fost pregătită, însă nu s-a aprobat deocamdată o suplimentare a fondurilor pe această axă. Este vorba despre aprobarea fondurilor de către Ministerul Dezvoltării”, precizează Primăria. În vreme ce Galaţiul aşteaptă suplimentarea fondurilor, Primăria oraşului Sinaia are deja bani europeni pentru 11 autobuze hibrid.

Eco-Bus

Pe 25 aprilie 2019, Liviu Gabriel Muşat, directorul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia, şi Vlad Oprea, primarul oraşului Sinaia, au semnat contractul de finanţare pentru „Eco-Bus”. Valoarea totală a proiectului finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 3, se ridică la 18.314.932 de lei – 3,9 milioane de euro - din care valoarea eligibilă - 15.923.769 de lei, iar finanţarea nerambursabilă - 15.605.293 de lei.

Obiectivul specific al proiectului este „dezvoltarea unui transport public auto de călători de înaltă calitate, atractiv şi eficient pe teritoriul oraşului Sinaia, prin creşterea capacităţii de transport public, extinderea traseelor rutiere şi modernizarea sistemului de transport prin introducerea de sisteme inteligente de management al traficului şi e-ticketing”.

Pe scurt, în cadrul acestui proiect, parcul auto de transport în comun va fi reînnoit cu 11 autobuze hibrid, dintre care trei de 12 m şi opt de 10 m. Acestea vor fi dotate cu internet wireless, sistem de supraveghere video, telemanagement şi taxare e-tiketing. De asemenea, în staţii vor fi montate 18 panouri cu mesaje nominale pentru informarea în timp real a călătorilor asupra timpului de sosire în staţie a mijlocului de transport.

Ce spune primarul Vlad Oprea

“Avem o companie publică de transport care e pe profit, Transport Urban Sinaia (TUS). Parcul ei mai cuprinde şase autobuze, patru sunt mai vechi, au 11 ani, iar celelalte două au o vechime între trei şi cinci ani. Toate au fost cumpărate complet noi, nu am luat SH niciodată.

În 2016, am început primele demersuri pentru a scrie un proiect pe fonduri europene. Pe regiunea de dezvoltare 3 Sud Muntenia, în care sunt şapte judeţe, acesta a fost singurul proiect depus pe axa de transport public. Proiectul face parte dintr-o Strategie integrată de dezvoltare durabilă care chiar există şi pe care o implementăm.

Am câştigat proiectul Eco-Bus, contractul de finanţare este semnat, confinanţarea noastră este de doar 95.000 de euro. Data finalizării proiectului este februarie 2021, dar noi sperăm ca în primăvara anului viitor să fie tot sistemul complet funcţional. Prin proiectul Eco-Bus schimbăm toată flota de autobuze, inclusiv autobuzele de rezervă, cu 11 autobuze hibrid”, ne-a declarat primarul oraşului Sinaia.

De ce hibrid

„Autobuzul hibrid consumă şi combustibil, dar merge şi electric. De exemplu, la Sinaia n-ar putea să funcţioneze doar un autobuz electric pentru că sunt străzile în pantă şi ar însemna ca, la fiecare oprire mai importantă, la capetele de traseu, să avem totdeauna la încărcat autobuzul. Şi atunci am făcut o analiză şi am ajuns la concluzia că trebuie să luăm hibrid. La urcare consumă combustibil, moment în care se încarcă bateriile, iar când merg pe loc drept sau la coborâre merg pe baterii electrice, deci nu consumă absolut nimic. Faţă de un autobuz clasic, consumul de combustibil este undeva la 30 la sută.

Autobuzele vor fi echipate cu sistem foarte modern de taxare e-ticketing, prin care poţi să îţi iei biletul direct cu cardul din autobuz. Vor avea sistem automat de numărare a călătorilor cu o precizie de până la 98 la sută, deci se va şti clar cine e cu bilet şi cine nu, informaţie care apare în centrul operaţional de comandă care e la sediul TUS. Sistemul de supraveghere video interior-exterior înseamnă că fiecare autobuz are în jur de şapte-opt camere de luat vederi. Prin sistemul de telemanagement, în fiecare staţie vor fi panouri care să arate în cât timp vine autobuzul. Că poate e trafic în oraş şi nu vine la 6,03, ci la 6,08, dar ştii exact când ajunge fiecare autobuz în parte.

Mai mult, sistemul de telemanagement face analize şi rapoarte: dacă un traseu e sau nu rentabil, dacă numărul de călători este optim pentru a face cursa respectivă, astfel încât dă posibilitatea companiei să-şi regleze managementul  ca să fie profitabil. De asemenea, dacă cineva reclamă că nu a venit autobuzul se poate verifica în orice secundă dacă a fost sau nu în staţie la ora aceea”, ne-a explicat primarul Vlad Oprea.

Transparenţă

Primăria Sinaia va organiza licitaţie internaţională pentru achiziţia celor 11 autobuze hibrid. În plus, administraţia locală dă dovadă de transparenţă şi publică pe site-ul propriu lista tuturor contractelor încheiate în cadrul implementării unui proiect european. Astfel, cetăţenii oraşului Sinaia pot afla în orice moment ce contracte au fost încheiate, cu cine, care e valoarea lor şi modalitatea de atribuire. Din păcate, gălăţenii nu pot face acelaşi lucru cu proiectele europene ale Primăriei Galaţi.

Bâjbâielile unor decizii

Revenind la Galaţi, am încercat să dăm de urma autobuzelor urmând traseul lor decizional.

Pe 31 mai 2017, Consiliul Local vota, la iniţiativa primarului Ionuţ Pucheanu, achiziţionarea a 50 de autobuze medii noi şi a 20 de autobuze mini, cu sursă de finanţare bugetul local plus credit bancar. La acel moment, consiliera independentă Simona Vreme întreba dacă „s-au încercat pe toate căile posibile de a atrage fonduri europene nerambursabile sau parţial rambursabile, pentru a dezvolta transportul urban al municipiului Galaţi”, amintind de Programul Operaţional 2014-2020, Axa Prioritară nr. 4.

„Pe Axa prioritară 4.1 suntem pregătiţi cu absolut tot ce ţine de depunerea viitoarelor proiecte. Din păcate, nu existau atât de mulţi bani cât să poată cuprinde şi aceste 50 de autobuze şi cele 20 de minibuze”, replica primarul Ionuţ Pucheanu.

Pe 24 aprilie 2018, hotărârea din mai 2017 era modificată, cele 50 de autobuze medii noi devenind 50 de autobuze hibrid. La acel moment, consilierul local PNL Paul Găvănescu atrăgea atenţia că documentaţia este aproape rahitică: "Trecem de la motorizare pe Euro 6 la cea hibrid. Mi se pare firesc să vedem şi un studiu de oportunitate privind această modificare. Singura precizare din raportul de specialitate este că «urmare a prospectării ofertelor identificate pe piaţa de specialitate, precum şi prin consultarea cu specialiştii operatorului de transport, s-a ajuns la concluzia că este mai oportună achiziţionarea a 50 de autobuze hibrid»”. 

"Ceea ce vom scoate noi la licitaţie va fi un acord cadru, cu executare pe următorii trei ani de zile. În funcţie de posibilităţile noastre financiare vom da comenzi. E posibil ca anul acesta să ne putem permite 10 sau 20 din cele 50, e posibil, în funcţie de bugetul pe care-l vom avea la anul, să mai cumpărăm zece, iar în 2020 să mai cumpărăm încă 20. Prin urmare, discutăm de drobul de sare”, a replicat primarul Pucheanu, adăugând că autobuzele hibrid ar fi echilibrul cel mai bun între preţ şi fiabilitate, iar cele electrice au un preţ  total prohibitiv pentru posibilităţile noastre financiare.

Licitaţia de care spunea primarul n-a fost organizată nici până în ziua de azi...

Pe 27 septembrie 2018, erau aprobate Studiul de oportunitate şi "Achiziţia de mijloace de transport mai puţin poluante – 50 de autobuze noi electrice hibrid de către Municipiul Galaţi”, printr-un program lansat de Administraţia Fondului pentru Mediu. Din păcate, Primăria nu a reuşit să câştige această finanţare.

Modificarea modificărilor în 2019

Pe 28 martie 2019, a fost modificată din nou decizia din mai 2017, preţul celor 20 de minibuze fiind majorat. Motivul? La prima licitaţie nu a venit nimeni.

Şi tot pe 28 martie, a fost votat Studiul de oportunitate privind „achiziţionarea a 50 de autobuze electrice hibrid în Municipiul Galaţi” prin accesarea de fonduri prin apelul de proiecte POR/2017/4/4.1/1 - Axa prioritară 4.

Un studiu care arată negru pe alb: „Parcul de vehicule al Transurb este extrem de învechit, ceea ce generează costuri ridicate cu mentenanţa, blocaje în traseu, timpi lungi de aşteptare în staţii şi pune în pericol siguranţa pasagerilor. În ultima perioadă, conform rapoartelor zilnice, reiese că zilnic sunt blocate cu defecţiuni circa 25 – 35 de autobuze. Cele mai noi autobuze din flota companiei sunt 28 unităţi MAZ, cu o vechime de 12 ani, iar cele mai vechi au circa 22 de ani vechime. Vehiculele nu dispun de instalaţii de climatizare şi au consum ridicat de combustibil”.

Pe toate acestea le resimţim din plin noi, gălăţenii, când aşteptăm în staţii fără a avea garanţia că autobuzul de care avem nevoie va (mai) veni şi că ne va duce cu bine la destinaţie. Cât despre autobuzele hibrid, greu de spus când le vom găsi pe traseele oraşului.

De câte mijloace de transport în comun avem nevoie

La solicitarea noastră, SC Transurb SA ne-a transmis că, în prezent, parcul auto inventar este constituit dintr-un număr de 142 de autobuze. Cel mai vechi a fost fabricat în anul 1997, marca Rocar de Simon, iar cel mai nou a fost fabricat în 2008, marca Maz. „Ultima achiziție de autobuze a fost în anul 2016, când au fost cumpărate 40 de autobuze second hand, marca DAF SB200”, precizează operatorul. 

Din totalul de 142 de autobuze cu care Transurb trebuie să asigure atât cele 28 de trasee de transport public local, cât şi cursele convenţie, 27 sunt propuse pentru casare. În plus, zilnic sunt blocate cu defecţiuni circa 25 – 35 de autobuze. Iar altele se defectează pe traseu! 

Potrivit Transurb, diagrama de transport valabilă în perioada vacanţei şcolare de vară este asigurată de un număr de 70 autobuze, iar parcul auto activ în cadrul programului de transport obișnuit este alcătuit dintr-un număr de 71 autobuze. „Diferenţa de capacităţi care asigură diagrama de vară şi programul de transport obişnuit se datorează ultimelor modificări la graficele de circulaţie aprobate prin Hotărâre a Consiliului Local Galați în luna decembrie 2018”, precizează compania publică. 

În prezent în cadrul societății Transurb sunt angajaţi 294 de conducători auto.

Acest articol a fost publicat pe www.PressHub.ro și www.viața-libera.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Foto 1, galerie. Aşa vor arăta autobuzele hibrid din Sinaia. Foto 2. Semnarea contractului de finanţare europeană pentru Eco-Bus. Foto 3. Panoul proiectului european, montat deja în staţiile de transport public. Foto 4. Stație de autobuz. Foto 5. Aşa arată, în prezent, mijloacele de transport public local din Sinaia (foto: Iulia Kelt). Foto 6. Stație de autobuz. Foto 7. Primarul oraşului Sinaia, Vlad Oprea (foto: Iulia Kelt). Foto 8. Primăria oraşului Sinaia (foto: Iulia Kelt). Foto 9. Locuitorii din Sinaia aşteaptă viitoarele autobuze hibrid (foto: Iulia Kelt). Foto 10-12. Autobuzele cu care circulă gălăţenii (foto: Iulia Kelt)

Citit 21935 ori Ultima modificare Marți, 09 Iulie 2019 11:03

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.