Gălăţeanul care proiectează AVIOANE pentru marile firme ale lumii (FOTO)

Gălăţeanul care proiectează AVIOANE pentru marile firme ale lumii (FOTO)

În foto, Gică Ilie în 2008
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)
9 comentarii


A fost şeful echipei de proiectare aripă şi ampenaje la primul avion ultrauşor în modelare 3D la Aerostar Bacău şi a participat la realizarea replicii avionului de epocă din al doilea război mondial Focke-Wulf FW 190, pentru un client din Germania. Acum lucrează pentru firma Dassault Aviation din Saint Cloud, Franţa, unde cea mai recentă misiune a fost de designer şi şef al echipei de proiectare zona tren de aterizare frontal şi amenajare cockpit - pilot şi copilot - la avionul Falcon 5X. Toate aceste realizări extraordinare îi aparţin inginerului Gică Ilie, absolvent al Facultăţii de Mecanică, secţia TCM, de la Galaţi.

A rămas fidel visului său

Elev la Liceul Industrial de Construcţii de Maşini nr. 1, de pe strada Radu Negru, Gică Ilie îşi aminteşte că era timid, dar după primele teze profesorii intrau în clasă întrebând: „Cine este Ilie?”. Motivul? Avea nota cea mai mare!

„Aveam înclinaţie către desen încă din şcoala generală, la un moment dat fiind tentat să merg către filiera umanistă, dar a trebuit să înţeleg şi cerinţele mamei, că nu aveam posibilităţi financiare. Tatăl meu se prăpădise când eu, fratele şi sora eram foarte mici”, îşi aminteşte Gică Ilie. A absolvit printre primii Facultatea de Mecanică, secţia TCM. Pentru că, în acel an, 1985, nu a existat niciun post la Galaţi, a ales, împreună cu soţia lui, o gălăţeancă, repartiţia la Întreprinderea de Avioane Bacău.

După anul 1990, întreprinderea s-a transformat în Aerostar, dar avea să vină cea mai grea perioadă: „Nu prea mai era de muncă în domeniul aviaţiei. Căutam să facem orice pentru industrie: butoaie de bere, piese pentru războaie de ţesut şi multe altele. Tentaţia de a pleca în alt domeniu era foarte mare, dar am rămas fidel visului meu: să proiectez avioane pentru marile firme ale lumii”, ne-a mărturisit Gică Ilie. Visul i s-a împlinit în 2002, de când lucrează în străinătate.

Israel

Când Aerostar a revenit la producţia de avioane şi a început colaborările externe, Gică Ilie a reuşit să meargă, în interes de serviciu, în SUA, apoi în Italia. A văzut facilităţile de producţie şi de proiectare ale firmelor Cessna din Wichita şi Independence, şi Piaggio Aviation din Genova. „Din anul 2002 am plecat în Israel, unde am lucrat la Israel Aerospace Industries – IAI - pentru compania americană Gulfstream, la proiectarea avionului business jet G150. În prima parte am lucrat în zona cockpit ca designer. Apoi am fost şeful echipei de design a fuselajului posterior (coada avionului) modelarea în 3D. A mai fost o scurtă perioadă când am lucrat la următorul avion G280, dar criza din 2008 a făcut să plec în Franţa. Aici am ajuns în 2009, când am început să lucrez pentru o firmă ce avea în proiectare un avion turbopropulsor în zona Metz. Am fost şeful echipei de design a aripii şi ampenajelor”, ne-a povestit Gică Ilie.

Franţa

Din 2011, lucrează la birourile de proiectare Dassault Aviation din Saint Cloud. „Aici se proiectează cel mai avansat avion bussines jet al familiei Falcon şi anume Falcon 5X. Acum suntem în faza de execuţie, urmând în scurt timp să fie primul zbor al avionului. Firma Dassault este cea care produce softul cel mai utilizat în activitatea de proiectare în domeniul aviaţiei - CATIA”, ne-a explicat Gică Ilie. N-a uitat, însă, că a început proiectarea la planşetă, cu hârtie şi creion, calc şi trusa Rotring şi a parcurs apoi toate fazele trecerii la digital 2D şi 3D. Iar toate acesta au însemnat multe ore de învăţare în mod autodidact!

Ce înseamnă proiectarea structurii aeronavelor

„Omul obişnuit, care merge azi cu avionul, trebuie să înţeleagă că, în spatele panourilor pe care le vede în interiorul unei aeronave, există o structură (cadre şi lise, nervuri şi lonjeroane) care împreună cu învelişul asigură capacitatea de operare în zbor, care implică mii de ore de muncă pentru design, calcul şi execuţie. Aeronava operează la înălţimi şi viteze incomparabil mai mari faţă de celelalte vehicule, iar o cedare structurală duce la o catastrofă. Din experienţă, activitatea de proiectare şi execuţie a avioanelor de dezvoltare şi test durează circa cinci ani, după care vorbim de fabricaţia de serie. Deci în viaţa activă de 40 de ani poţi participa la circa opt programe”, ne-a explicat Gică Ilie.

Ce-l mai leagă de Galaţi

Gică Ilie s-a născut la Fălciu, în judeţul Vaslui, şi a venit în Galaţi după absolvirea şcolii generale, pentru că aici avea rude. În oraşul de la Dunăre, prietenia din liceu cu o gălăţeancă s-a transformat în căsătorie. Aici li s-a născut primul fiu, Alex, iar când au plecat din Galaţi îl aşteptau deja pe cel de-al doilea fiu, pe Lucian. De aceea ne-am permis să-l numim pe Gică Ilie gălăţean şi să-l întrebăm ce-l mai leagă acum de oraşul de la Dunăre: „În primul rând amintirile - liceu, facultate. Anii tinereţii mele - Parfumul Teilor, Grădina Publică, faleza Dunării, fotbalul de la CSU Galaţi, stadionul Portu Roşu, Campionatul mondial de hochei pe gheaţă - grupa B şi câte altele... În al doilea rând familia - mama şi un unchi al soţiei trăiesc în Galaţi, fratele meu, verişorii mei sunt tot aici. Deci legăturile cu Galaţiul sunt destul de puternice. Iar cu România legăturile sunt nemijlocite: sunt cetăţean român şi reprezint cu succes România în tot ceea ce fac!”.

Sfaturi pentru viitorii ingineri

Gică Ilie nu şi-a uitat, nici după 30 de ani de la absolvire, profesorii, cărora le mulţumeşte pentru pregătirea oferită şi colegii, cu care s-a înţeles foarte bine. Dovadă că legăturile de prietenie au rezistat şi se reîntâlnesc cu drag de câte ori este posibil. În toamna trecută a avut loc întâlnirea de trei decenii a promoţiei TCM 1985: „După discursul decanului Cătălin Fetecău, colegii promoţiei am luat hotărârea să donăm fonduri pentru noua generaţie de tineri ingineri, începând cu aprilie 2016”, ne-a relatat Gică Ilie.

Ideea este cu atât mai bine venită cu cât ingineria nu mai este în topul preferinţelor tinerilor, din cauza lipsei de perspectivă în acest domeniu, în România. De aceea l-am rugat pe Gică Ilie să le dea un sfat tinerilor: „Fără inginerie nu progresăm în orice domeniu de activitate am privi. Ce le pot spune tinerilor mei colegi gălăţeni care sunt pe băncile facultăţii: să fie convinşi că pregătirea ce o primesc este de calitate, şi pot acumula cunoştinţele cu care să facă faţă cerinţelor actuale, dar trebuie să trateze cu seriozitate şi multă muncă pregătirea lor. La asta trebuie să adauge un pic din acel spirit autodidactic - de cercetare a ceea ce e nou în domeniul de interes. Mediul în care lucrăm este destul de concurenţial - spre exemplu majoritatea colegilor cu care lucrez sunt absolvenţi de aeronave din toată lumea - dar ştiu că trebuie să mă pregătesc să fiu la curent cu ceea ce e nou în domeniul meu de activitate”.

În foto 5, promoţia TCM 1985 - 30 ani. Foto 6: La căsătoria fiului mai mic. Foto 7 - Cu nepoţii la Braşov. În foto 8, de Ziua Naţională la Ambasada României din Paris

Citit 7295 ori Ultima modificare Vineri, 08 Ianuarie 2016 11:38

9 comentarii

  • postat de Kostas Joi, 14 Ianuarie 2016 21:24 92.80.182.*** Link la comentariu
    1
    4

    Un avion care sa-nbarce toata clasa politica de dupa 89 si pana-n prezent oare poate proiecta?

    Raportează
  • postat de Sorin Stamate Luni, 11 Ianuarie 2016 11:17 109.103.93.*** Link la comentariu
    0
    12

    M-am bucurat foarte mult sa citesc acest articol. Am lucrat impreuna cu Gica la Aerostar si in Israel. Este un inginer foarte bun, un adevarat coleg si cred ca fiecare companie unde a lucrat a avut de castigat de pe urma profesionalismului sau.
    Succes in continuare Gica, multa sanatate si toate cele bune in 2016!

    Raportează
  • postat de Eugenia Duminică, 10 Ianuarie 2016 16:28 5.12.86.*** Link la comentariu
    0
    10

    Frumoasa cariera si frumoasa determinarea de a-si urma visul!

    Raportează
  • postat de dan Sâmbătă, 09 Ianuarie 2016 14:29 78.97.221.*** Link la comentariu
    0
    15

    Bravo! De astfel de oamani are nevoie tara dar ei au fost alungati de mafioti, hoti, corupti si cei care aqu jefuit si distrus tara. Acestia sunt adevaratii oameni de valoare care trebuie promovati si nu ce vedem pe la televizor si in ziarele dubioase. Inginerii sunt o baza importanta in societate pt ca ei creeaza lucruri si astfel viata se imbuntateste. Ar trebui si cei care muncesc in agricultura promovati.

    Raportează
  • postat de SERGIO MICHAEL LIBERMAN Sâmbătă, 09 Ianuarie 2016 02:41 149.78.229.*** Link la comentariu
    0
    17

    ITI DORESC MULT SUCCES MAI DEPARTE, ESTI UN OM MODEL CU ADEVARAT, AM LUCRAT IMPREUNA LA IAI SI TE APRECIZEZ MULT. ROMANIA ARE NEVOIE DE OAMENI CA TINE.

    Raportează
  • postat de abcd Vineri, 08 Ianuarie 2016 17:35 82.233.33.*** Link la comentariu
    0
    25

    Bravo viata libera! astia sunt oameni care ne fac cinste si care trebuiesc mediatizati, nu toti analfabetii si toate non-valorile....
    e tare domnu' inginer. am facut si eu un stagiu la airbus group innovations la suresnes, chiar lânga dassault. e o alta lume, aeronautica. vorbim despre un cadru foarte exigent, despre colegi de munca foarte motivati, perfectionisti, cu un mare sens al detaliului. in centrele de cercetare dassault si airbus de la saint cloud si suresnes se concep prototipuri de avioane, se testeaza materiale inovante, sisteme de propulsie inovante pentru avioane, elicoptere si rachete, scenarii inovante. centrele de cercetare sunt hipersecurizate, si la fel ca centralele nucleare, sunt obiective prioritare pe care armata franceza trebuie sa le protejeze in caz de atac militar, invazie, calamitati naturale.
    e un mediu de exceptie aeronautica, te schimba pentru totdeauna, o sa vrei sa fii mai exigent cu tine insuti, te face sa te proiectezi la capacitatea ta maxima, iar recompensele materiale si financiare sunt pe masura, la fel ca si cele personale, satisfactia umana data de lucrul bine facut.

    http://sciencepost.fr/2015/11/airbus-depose-brevet-de-cabine-detachable-gagner-temps-entre-deux-vols/

    http://www.metronews.fr/high-tech/photos-faire-paris-new-york-en-1-heure-airbus-y-croit-et-depose-un-brevet-d-avion-hypersonique/mohe!DMNexEqLHTSb6/

    Iar Galatiul a avut istorie in aeronautica, a avut aeroport, ar trebui sa construiasca unul si sa atraga si toata logistica, tehnica si pregatirea din spate. Avem centru de proiectare de nave, cu un aeroport langa oras s-ar putea dezvolta si proiectarea de avioane, s-ar crea specializari in acest sens la universitati, scolile de ingineri. Plus ca suntem si port, ceea ce ar fi un mare avantaj daca s-ar trece la o asamblare sau subasamblare de avioane, pentru ca exportul s-ar face foarte usor pe dunare si pe mare.

    numai ca la galati, nu doar ca s-a lasat de izbeliste fostul aeroport si aeronautica dar golanii orasului s-au si pus sa fure terenul cu gainarii si acte false - vezi afacerea Aviasan. E simbolic asta pentru toata regiunea asta

    Raportează
  • postat de Bravo lui , dar.. Vineri, 08 Ianuarie 2016 16:05 78.96.255.*** Link la comentariu
    0
    28

    ar fi bine daca ati face un reportaj si despre , sudorii , lacatusii navali , tubulatorii navali care au lucrat in Santierul Naval din Galati , Braila ,etc. si care acum sunt oameni de baza in santierele din Olanda ,Germania , Italia , Anglia ,Norvegia. Veti descoperi o gramada de povesti interesante !

    Raportează
  • postat de gala Vineri, 08 Ianuarie 2016 14:13 5.13.247.*** Link la comentariu
    1
    25

    Felicitari pentru articol!
    Avem nevoie de aceste modele!
    Astfel de oameni trebuie promovati si cunoscuti!

    Raportează
  • postat de Vali Vineri, 08 Ianuarie 2016 12:33 5.13.181.*** Link la comentariu
    1
    35

    Bravo, Gica! Ai fost un student foarte bun si ai ajuns un inginer TCM-ist de elita, mai ales foarte modest! La multi ani!

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.