Activitatea industrială, motor al porturilor de la Dunăre

Activitatea industrială, motor al porturilor de la Dunăre
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

Prin porturile din Galaţi, Brăila şi Tulcea, gestionate de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, au tranzitat, în 2017, peste 7,95 milioane de tone marfă, potrivit datelor furnizate de instituţie. Cea mai mare parte a mărfurilor - 6,25 milioane de tone - a fost generată de traficul fluvial, diferenţa de aproape 1,7 milioane tone reprezentând trafic maritim.

Activitatea industrială a fost "motorul" activităţii portuare, dar anul trecut s-a făcut remarcat şi comerţul cu produse agricole, potrivit datelor centralizate de administraţia porturilor de la Dunăre. "Pe categorii de mărfuri operate în porturile noastre, sunt de amintit, în primul rând, minereurile pentru combinatul siderurgic de la Galaţi şi pentru Alum Tulcea, cărbunele şi celelalte categorii de materii prime, dar şi produsele finite, precum laminatele. În cantităţi mari au fost şi îngrăşămintele pentru agricultură. De asemenea, la cereale a fost un an foarte bun. La Brăila au fost şi livrări de animale vii - berbecuţi pentru Orientul Mijlociu. De asemenea, au fost şi exporturi de... baloţi de lucernă, tot pentru ţările arabe. Asta pentru că, fiind o plantă mare consumatoare de apă, lucerna este interzisă spre cultivare în zonele respective. Până acum, un furnizor tradiţional de lucernă era Spania, dar se pare că piaţa se mişcă spre România. Nu în ultimul rând, prin porturi au tranzitat şi fierul vechi, dar şi mărfurile generale, însă în cantităţi mai mici", ne-a declarat directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

Pe de altă parte, per total, mărfurile care au tranzitat porturile dunărene au fost, cantitativ, cu aproximativ 10 la sută mai mici în 2017 faţă de anul precedent. "Această scădere vine din perioada de gheaţă care a fost în ianuarie - februarie 2017, când traficul a fost foarte redus. Dacă n-ar fi fost această situaţie, cred că în 2017 am fi avut o depăşire faţă de anul precedent. Cred însă că trendul va deveni din nou ascendent, dat fiind faptul că anul acesta, în lunile de iarnă - ianuarie, februarie - vremea se anunţă mai blândă şi se pare că nu vom avea probleme cu gheţurile pe Dunăre. Iar dacă vom avea condiţii de navigaţie bune, atunci şi traficul de mărfuri şi operarea în porturi va decurge bine", a precizat directorul general al APDM Galaţi.

Top regional

La nivel regional, porturile din judeţul Galaţi au înregistrat în 2017 cel mai mare trafic de mărfuri, cu un total de 4,4 milioane de tone, din care 3,2 milioane de tone a fost reprezentat de traficul fluvial şi 1,2 milioane tone a fost traficul maritim.

Pe locul următor s-au plasat porturile din judeţul Tulcea, prin care au trecut 1,93 milioane de tone marfă. Şi în acest caz, transporturile cu nave fluviale au fost predominante - 1,86 milioane de tone, în timp ce transporturile cu nave maritime au fost de doar 72.532 de tone.

În ceea ce priveşte porturile din Brăila, acestea au înregistrat în 2017 un trafic de mărfuri de 1,6 milioane de tone, din care 1,18 milioane de tone au fost transporturile cu nave fluviale şi 424.297 tone transporturile cu nave maritime.

Cum au mers porturile gălăţene

Strict la nivelul portului Galaţi, şi în 2017 recordul de mărfuri tranzitate a fost deţinut de Portul Mineralier - Romportmet, ce deserveşte combinatul siderurgic ArcelorMittal Galaţi. Mai exact, prin acest port, în 2017, au tranzitat 3,6 milioane de tone marfă (2,85 milioane de tone trafic fluvial, 743.333 tone trafic maritim) - de altfel, cea mai mare cantitate de mărfuri din toate porturile dunărene. Pe locurile următoare vin porturile operate de compania Metaltrade - Port Bazinul Nou şi Port Docuri. Dintre cele două, cel mai activ a fost Port Bazinul Nou, care a înregistrat anul trecut un trafic de mărfuri de 349.585 de tone, în timp ce prin Port Docuri au trecut 237.183 de tone marfă. Nu în ultimul rând, la traficul de mărfuri din Galaţi au contribuit şi Transeuropa Port SA Galaţi, cu un trafic de mărfuri de 107.163 de tone, dar şi Portul Comercial Galaţi, prin care au tranzitat 41.688 de tone marfă.

Proiecţiile pe 2018 sunt la APDM Galaţi destul de optimiste, bugetul anual fiind construit pornind de la o estimare a creşterii traficului de mărfuri cu 10 la sută. Practic, s-ar recupera din scăderea înregistrată anul trecut din cauza gheţurilor, însă o proiecţie exactă a traficului se va definitiva la începutul lunii martie, atunci când operatorii portuari vor avea încheiate majoritatea portofoliilor de contracte.

Citit 3766 ori Ultima modificare Luni, 22 Ianuarie 2018 19:19

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.