Porturile gălăţene, la nivel de… subzistenţă

Porturile gălăţene, la nivel de… subzistenţă
Investiţiile, necesare pentru revigorare
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Rezultatele financiare raportate la Ministerul Finanţelor de porturile gălăţene pe anul trecut sunt încă departe de ambiţiile pe care ar trebui să le aibă atât ca nod principal al reţelei transeuropene de transport (TEN-T), cât şi ca principal port la Dunărea Maritimă. În aşteptarea investiţiilor precum cele în viitorul terminal multimodal, porturile gălăţene rămân mai degrabă unele de… subzistenţă.

Centrul de greutate al activităţii portuare gălăţene este Portul Mineralier - Romportmet, a cărui activitate este direct legată de activitatea combinatului siderurgic. În cursul anului 2018, Romportmet a înregistrat, la o cifră de afaceri de 29,7 milioane de lei, un profit net de 436.247 de lei. Spre comparaţie, în 2017, la o cifră de afaceri relativ apropiată (30,03 milioane de lei), portul mineralier a obţinut un profit dublu (1,06 milioane de lei). Practic, profitul net al companiei revine la nivelul înregistrat în urmă cu trei ani - 423.777 de lei. Evoluţia viitoare a Romportmet depinde, desigur, de planurile pe care Liberty House, grupul care a achiziţionat combinatul siderurgic de la ArcelorMittal, le are la nivelul noilor strategii de piaţă. Ce-i drept, au fost anunţate modernizări ale bazei tehnice, precum o investiţie de 3 milioane de euro în dotarea portului cu o macara de mare capacitate, nefiind exclusă pe viitor nici o diversificare a mărfurilor tranzitate.

În cazul porturilor aflate sub tutela Grupului Metaltrade, respectiv Port Bazinul Nou şi Portul Docuri, rezultatele financiare raportate pe 2018 sunt mai degrabă modeste. Port Bazinul Nou a raportat un profit de 70.985 de lei, la o cifră de afaceri de numai 377.481 de lei, iar Portul Docuri a intrat „pe minus”, cu o pierdere de 24.067 de lei, chiar dacă a avut o cifră de afaceri de 8,3 milioane de lei. În acelaşi timp, proiectul dezvoltat împreună cu Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi va schimba radical faţa acestor porturi. Miza principală a proiectului, în valoare de 89,9 milioane de euro, este modernizarea infrastructurii portuare şi realizarea unei platforme logistice în care să fie îmbinate facilităţile fluvio-maritime cu cele feroviare şi rutiere. Un moment important în materializarea proiectului a fost la începutul lunii august, când Comisia Europeană a dat undă verde pentru ajutoarele de investiţii implicate în cadrul proiectului, ceea ce asigură toate sursele de finanţare necesare proiectului.

Nu în ultimul rând, cu o cifră de afaceri de 6,03 milioane de lei, raportată pe 2018, Unicom Oil Terminal joacă un rol important în peisajul economiei locale. Din păcate, pe anul trecut compania a raportat pierderi de 368.713 lei, mai mari chiar decât pierderea de 211.995 de lei din 2017. Practic, astfel se topeşte profitul net raportat în 2016, de 526.553 de lei, la o cifră de afaceri rămasă relativ constantă.

Citit 1434 ori Ultima modificare Marți, 17 Septembrie 2019 17:17

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.