Piaţa cargourilor navale, suprasaturată

Piaţa cargourilor navale, suprasaturată
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

Piaţa construcţiilor navale a crescut exponenţial în ultimii 120 de ani, cu vârfuri la circa 30 de ani. La ora actuală, în special în segmentul de nave de tip cargo, se înregistrează supracapacități de transport (portcontainere, bulk carrier, tancuri petroliere), adică există mai multe nave decât marfă de transportat pe căile maritime, este de părere dr. ing. Jean Sever Popovici, fostul director executiv al Bureau Veritas România. El spune că aceeași situație se regăsește și în segmentul navelor specializate în offshore.

Dr. ing. Jean Sever Popovici, absolvent al Facultăţii de Nave din Galaţi, a activat timp de 24 de ani în ICEPRONAV, unde a lucrat la Baza de Cercetări Hidrodinamice, a fost șeful Laboratorului de Cavitație, apoi director general. A fost apoi administrator la Scanyard Tulcea, iar din 1998 şi până s-a pensionat, director executiv al Bureau Veritas România. Este, de asemenea, coordonatorul proiectului Colocviile constructorilor de nave care se desfăşoară de zece ani la Biblioteca „V.A. Urechia” din Galaţi. Având această experienţă de necontestat în CV, Jean Popovici a realizat o prognoză a evoluţiei pieţei navele în următorii 20 de ani, ținând seama de toți factorii care ar putea-o influența: marfa, tipul şi vârsta navelor existente, situația geopolitică etc. Ca orice prognoză, şi aceasta are gradul său de probabilitate, dar e un mod de a ne face o ideee asupra tonajului şi tipurilor de nave necesare în viitor, spune Jean Popovici.

Reducerea cererii de transport către SUA

„Containerizarea a jucat un rol crucial în dezvoltarea comerţului internaţional, prin reducerea costurilor şi creşterea vitezei, în special pentru bunuri de larg consum şi mărfuri generale. Aproximativ 90 la sută din mărfurile care nu sunt în vrac se transportă cu nave port- container. Creşterea continuă a mărimii navelor a atins o rată de circa 65 la sută în ultimi 10 ani, iar în 2018, flota mondială era relativ tânără, cu o medie de vârstă a navelor de 12,3 ani. Comenzile de nave noi reprezintă cca 7 la sută din flota mondială, iar predicţia pe termen lung este că ponderea livrărilor va scădea în medie la aproximativ 3 la sută pe an”. Comerţul containerizat pe ruta Asia va rămâne cu o creştere fermă de 5 la sută în 2020, însă reducerea cererii de transport spre SUA în special, din cauza războiului comercial americano-chinez va tempera cererea de transport containerizat, se arată în studiul citat.

Pe termen lung, cererea pentru nave general cargo va scădea

„În ultimi 100 de ani, navele tip general cargo au fost calul de povară al comerţului maritim. Începând din 1960, odată cu apariţia şi dezvoltarea navelor port-container, situaţia s-a schimbat dramatic, iar navele clasice de tip general cargo au plecat la scrap, flota mondială scăzând de la 17 la sută în 1980 la numai 3,9 la sută în 2018, nivel la care 49 la sută din flotă avea vârstă de peste 25 de ani. În acest segment au rămas doar următoarele tipuri de nave de nişă: Short sea shipping sub 10.000 tdw, nave multifuncţionale, nave heavy lift (transport mărfuri agabaritice), alte tipuri de nave (transport pe punte, pentru animale vii, semisubmersibile pentru încărcături mari). Pe termen scurt, cerinţele de construcţii noi pentru nave general cargo este de aşteptat să se mai revigoreze, ajungând la un vârf de 184 nave pe an sau 1,71 milioane CGT în perioada 2021- 2025, iar prognoza pe termen lung (2031-2035) va marca o reducere la cca 112 nave pe an sau circa 1,19 mil CGT/an”. 

Pentru navele bulk-carrier, o creştere limitată a cererii

În ceea ce priveşte navele bulk-carrier, „avem acum o flotă tânără, cu vârsta medie de 10,5 ani, pentru transport minereu, cărbune, cereale şi alte mărfuri în vrac. După vârful de livrări de nave noi, creşterea anuală s-a redus la 2,9 la sută pe an în 2018, iar pentru 2020 se estimează o creştere de 2,2 la sută. Pe termen lung, creşterea se va limita la cca 1 la sută pe an, reducând astfel treptat supracapacitatea de transport în acest segment. O uşoară creştere a livrărilor se va putea aştepta după 2030, dictată de îmbătrânirea treptată a flotei”.

Şi în cazul tancurilor petroliere Jean Popovici spune că se înregistrează supracapacităţi de transport, în special datorită vârfului de livrări din perioada 2007-2009, motiv pentru care, în perioada următoare, până în 2040, livrările de nave noi vor scădea până la 1 la sută pe an.

Studiul integral al dr. ing. Jean Popovici va fi prezentat la ediţia cu nr. 80 a Colocviilor constructorilor de nave gălăţeni, prima din acest an, care va avea loc pe 21 februarie, în Sala Eminescu a Bibliotecii „V.A. Urechia”. Tot atunci va avea loc şi lansarea cărţii „ Stări-limită şi colapsul progresiv la încovoierea longitudinală a navei” , autori: Mircea Modiga (coordonator), Lucian Anghel, Alina Modiga, Andreas Ioannou. Prezentarea va fi făcută de prof.univ. Liviu Stoicescu, membru al Academiei de Ştiințe Tehnice din România.

Citit 2720 ori Ultima modificare Marți, 11 Februarie 2020 18:41

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.