Evaluaţi acest articol
(36 voturi)
9 comentarii

Gălăţeanca Elena Moineagu, administrator al unei firme din municipiul Galaţi, a avut un adevărat şoc în noaptea de 5 spre 6 februarie, văzând cum din contul firmei deschis la Raiffeisen Bank îi dispar aproape 24.000 de lei prin mai multe tranzacţii pe care nu le-a autorizat şi despre care nu ştia absolut nimic. Plăţile erau făcute către firme din Bucureşti, Londra, Milano şi Dublin, cele mai multe dintre acestea fiind magazine online de îmbrăcăminte. 

Cazul fraudei informatice căreia se pare că i-a căzut victimă Elena Moineagu poate fi un adevărat studiu de caz despre cum îţi pot lua hackerii banii din cont chiar dacă, teoretic, crezi că nu ai lăsat nimic la voia întâmplării: cardul l-ai ţinut întotdeauna la loc sigur şi codul PIN îl ştii doar tu, orice depunere sau retragere de numerar ai făcut-o la bancomate care par supersecurizate şi absolut sigure (la mall sau la hipermarket). Din păcate, Elena Moineagu s-a convins că toate aceste precauţii n-au fost suficiente, ajungând – după cum spune – să „stau ca o dobitoacă şi să sufăr văzând pe aplicaţia smart mobile cum banca decontează banii pentru cumpărăturile hoților”.
Totul a început cu o tranzacţie în valoare de 1 leu, prin care probabil că hoţii au verificat dacă datele sustrase ale cardului sunt corecte. „În data de 5 februarie, ora 23,50, m-am conectat la aplicaţia Smart Mobile Raiffeisen de pe telefonul mobil personal pentru a verifica suma din contul deschis pe societate. Am constatat că în cont nu mai figurează suma de 23.892,06 lei. Suma se afla în categoria din aplicaţie de sume reţinute, unde apăreau 11 tranzacţii din data de 5.02.2020 care nu-mi aparţineau. Nu ştiam la ce se referă aceste tranzacţii şi nici nu le autorizasem”, ne-a spus Elena Moineagu.

Şase tranzacţii din 11, plătite pentru hoţi

După numai câteva minute, gălăţeanca a anunţat banca, prin call-center, cum că „este vorba despre tranzacţii neaprobate şi neefectuate de mine”. A doua zi, pe 6 februarie, a contestat tranzacţiile prin document scris, la sediul Raiffeisen, iar pe 10 februarie a făcut plângere la poliţie, între timp discutând şi cu presa. „Banca mi-a sugerat că nu este necesar să merg la poliție deoarece ei vor investiga și îmi vor înapoia banii dacă se va constata că este o fraudă. Termenul de soluționare dat de bancă a fost de maximum 45 de zile. De atunci şi până pe 14 februarie, banca a plătit către hoți 6 din 11 tranzacții, în valoare de 11.788,52 lei, ceea ce mie mi s-a părut un abuz, iar celelalte 5 tranzacții au rămas în „sume reținute” pe care nu le puteam accesa. Pe 14 februarie, în cont apăreau următoarele notificări: „rezolvare contestație” în valoare de 11.770,31 lei și „rezolvare contestație” în valoare de 18,21 lei, iar la sume blocate diferența de bani. Fără să primesc vreun mesaj, fără să mă sune cineva, fără să primesc vreo notificare, mi-au virat acești bani înapoi în cont sub denumirea de „rezolvare contestație” prin două tranzacții.
Apoi am primit un mesaj în care eram informată că suma contestată -  referindu-se la banii din sume reținute, nu contestațiile rezolvate deja, ci diferența de sumă - mi-a fost depusă în cont anticipat, dar este în continuare în investigații și poate fi retrasă în caz că se constată că nu a fost o fraudă. La finalul zilei de 14 februarie aveam întreaga sumă inițial fraudată în cont. Dar am remarcat că tranzacţiile nerezolvate au fost pur şi simplu şterse din istoric, ca şi când n-ar fi fost. Acum nu mai apare în cont nici când mi-au luat banii, nici când mi i-au dat înapoi”, a continuat gălăţeanca.

Investigaţia băncii, maximum 45 de zile

Raiffeisen Bank  ne-a trimis următorul punct de vedere oficial: „În situaţia în care un client sesizează faptul că a constatat că din contul lui s-au efectuat tranzacţii neaprobate şi neefectuate de acesta și a solicitat blocarea cardului/contului și anularea tranzactiilor, cardul este blocat imediat de către angajatul băncii care a primit sesizarea (agenţie sau call-center). După blocare nu se mai pot efectua tranzacţii, dar se pot posta în cont tranzacţii efectuate înainte de blocare. Acest lucru nu poate fi oprit şi este posibil pentru că, de fapt, încep să se deconteze tranzacţiile efectuate/autorizate înainte de blocare. Acesta este fluxul specific de tranzacţionare cu cardurile. Conform standardelor VISA, investigaţiile în caz de fraudă pot dura maximum 45 de zile de la iniţierea refuzului la plată (blocarea cardului). Banca, după ce încheie investigaţia şi vede că poate fi vorba de o fraudă, îi pune imediat banii pe cont clientului şi face plângere la Poliţie. Banca face investigaţii asupra plăţilor şi ţine legătura cu emitenţii de carduri, alte instituţii financiare, dar şi colaborează strâns cu autorităţille abilitate să investigheze şi să stabilească vinovaţii de fraudă”.

Dosar penal „in rem”

Conform purtătorului de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean, comisar-şef Gabriela Costin, în cauza semnalată de Elena Moineagu s-a întocmit dosar penal „in rem” sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de efectuare de operaţiuni financiare în mod fraudulos şi acces ilegal la un sistem informatic.

Întrebările rămân

Elena Moineagu spune că, deşi situaţia pare a fi pe cale de a se rezolva, a rămas cu întrebări. „Cum de s-a urgentat situația? Poliția sau presa, cei care au cerut informații în numele meu, oare au avut un impact asupra băncii? S-au simțit presați? Cum de a fost posibil să-mi deblocheze sumele din reținute chiar dacă eu am cerut asta zilnic de pe 5 februarie? De ce au plătit hoților o parte din tranzacții? Nu se încurajează astfel infracționalitatea? De unde mi-au fost furate datele? Un ATM al băncii este corupt cumva? Nu știu. Sunt doar întrebări, nu acuzații. Cine sunt hoții? Cum de nu mai apar pe contul meu celelalte tranzacții încă nedecontate? Ce se întâmplă în spatele acestui caz? Cum putem preveni astfel de situații? Cum ne protejează banca banii? Ce putem face în viitor?”

Citit 20829 ori Ultima modificare Vineri, 21 Februarie 2020 00:14

9 comentarii

  • postat de Eyes Vineri, 21 Februarie 2020 18:55 89.136.231.*** Link la comentariu
    0
    3

    Pentru mine e clar ca in interiorul bancii e un angajat complice sau mai multi poate. Femeia si-a cam dat seama ca e lucrata din interiorul bancii. Mmulti angajati fac profit pt ca au acces la date si colaboreaza cu hotii. Stiu numeroase cazuri cand banca a furat unui coleg 50 lei si noroc ca a sesiszat si a facut reclamatie apoi i-au pus banii inapoi. Alt cetatean avea in cont o suma mare de bani si daca nu a mai retras si nu a mai accesat contul angajatii si-au furat cam 20.000 euro crezand ca nu isi va da seama. Alti angajati fura cate 1,2 lei de la fiecare si castiga sute sau mii de euro ca se mizeaza pe faptul ca omul nu sesizeaza acel 1 leu disparut sau nu se mai complica pt 1 leu. Banca in sine e un instrument de a va lua banii dar acum o fac si ilegal. Aveti grija de banii dumneavoastra. Cel mai bine e sa notati mereu ce suma ati avut si cat mai mai aveti. |Unii dintre angajatii bancilor au fost prinsi dar altii inca nu si unii se mai ocupa si cu vanzarea bazelor de date sau distribuirea datelor fara acord.

    Raportează
  • postat de antivirus Joi, 20 Februarie 2020 18:42 5.13.181.*** Link la comentariu
    5
    2

    Instalati-va un antivirus pe calculatorul si telefonul de pe care folositi aplicatia online-banking.

    Raportează
  • postat de merlot Joi, 20 Februarie 2020 16:15 109.102.130.*** Link la comentariu
    2
    5

    NICIODATĂ să plătești o sumă mică ca test bancar, vei ajunge pe un site fals care preia toate datele tale, inclusiv codul PIN. Prin aceasta, escrocii au acces la contul dvs. și pot efectua plăți cu bani. Dacă aveți îndoieli, verificați adresa web astfel încât să observați imediat un escrocher. O bancă nu solicită niciodată codul dvs. PIN etc. Nu sunați niciodată înapoi la un număr de telefon fără precedent care începe cu 0039, uneori urmat de un număr de prepagaj mobil românesc, care vă poate costa și bani.

    Raportează
  • postat de v Joi, 20 Februarie 2020 14:35 213.218.53.*** Link la comentariu
    2
    10

    i. Alegeti o banca mai OK
    ii. blocati cardurile pentru tranzactii on-line
    iii. NU folositi pentru tranzactii on-line carduri de debit ci doar carduri de credit: sint banii bancii si refuzul de plata se face mai usor (evident deblocati cardul la momentul tranzactiei si apoi il blocati la loc)
    iii'. folositi carduri pe circuite mai sigure
    iv. folositi eventual un card pre-platit (de ex revolut) - in felul asta
    v. atentie la bancomate - pentru sume mai mari folositi bancomatul bancii la care aveti cardul - de preferat bancomatul sa fie in incinta/sau atasat la sucursala/agentie
    v'. evitati bancomatele care par dubioase si acoperiti de fiecare data mana cand tastati pin-ul
    vi. anulati optiunea contactless - cu un pos portabil gprs se pot trage sume frumusele de pe card (pana in 100 lei) - desi de cateva luni a intrat in vigoare PSD2 (care limiteaza numarul de tranzactii contactless/zi)

    Raportează
  • postat de Valy Joi, 20 Februarie 2020 11:53 5.15.173.*** Link la comentariu
    2
    12

    Este evident că aplicațiile de internet banking nu sunt sigure. Eu am șters de pe telefon aceste aplicații. Scot bani numai din bancomatele care se află în interiorul băncii la care am cardul. (Nu în perete, ci în totalitate în interiorul băncii.) Muncesc foarte greu și câștig banii cu sudoare. Nu pot să îi las la îndemâna hoților.

    Raportează
  • postat de ADERIN Joi, 20 Februarie 2020 11:23 92.114.82.*** Link la comentariu
    2
    11

    Asta se vede cat de vulnerabili sunt, de la sistem pana la unii angajati.
    Schimbati banca.

    Raportează
  • postat de craciun Joi, 20 Februarie 2020 10:43 82.78.252.*** Link la comentariu
    1
    26

    Este vorba de Banca RAIFASSEN si eu am patit aceeasi problema . Lucrurile s-au rezolvat in final dar dupa multe drumuri si mail-uri la banca . Nu mai vorbesc de modul vcum am fost tratat de functionarii bancii , parca eu a-si fi fost infractorul .Din pacate nu am facut sesizare la p[olitie dar imi pare rau .

    Raportează
  • postat de VALENTIN Joi, 20 Februarie 2020 08:06 109.103.134.*** Link la comentariu
    8
    25

    nu mai tineti banii in BANCA,investitii.......cheltuitii......plimbativa......distrativa......petreceti........ca altfel o fac altii cu banii vostri

    Raportează
  • postat de Tiron Ioan Joi, 20 Februarie 2020 07:00 81.64.167.*** Link la comentariu
    3
    21

    Același lucru l-am pățit și eu, la începutul lunii ianuarie! Tot la aceiași banca, exact aceiași problema! Mi-au dispărut din cont 3200 lei, prin aceleași cumpărături făcute de hoți! Fără absolut nici o autorizare din partea mea privind aceleași tranzacții! După ce am vorbit la banca mi-au înapoiat banii după aproximativ o săptămână, deși răspunsul trebuia sa mi-l dea în maxim 30 zile. Bineînțeles, mi-au blocat cardul, m-au lăsat fără bani. Eu tocmai plecam din tara când m-am trezit aproape de vama fără bani în cont! Și ma bazam pe acest card! M-au lăsat și fără bani și fără card, pentru ca cardul trebuie să îl ridic din tara. În afara tarii nu au cum sa trimită cardul.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.