Romportmet, devansat ca profit de Port Docuri şi Port Bazinul Nou

Romportmet, devansat ca profit de Port Docuri şi Port Bazinul Nou
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Porturile gălăţene au avut, în total, în 2019, o cifră de afaceri de aproape 51 milioane de lei, potrivit datelor centralizate de Ministerul Finanţelor. În acelaşi timp, când se trage linie şi se contabilizează profitul, porturile rămân cam „pe uscat”. Cea mai mare parte a veniturilor este înghiţită de cheltuieli, astfel că, per ansamblu, profitul net cumulat al porturilor gălăţene nu a reuşit să treacă nici măcar de ştacheta de 670.000 de lei. Situaţia financiară diferă însă de la un port la altul.

Ca volum al mărfurilor tranzitate, portul mineralier Romportmet este principalul port gălăţean. Deservind tranzitul de materii prime şi produse finite din combinatul siderurgic, Romportmet a avut în 2019 o cifră de afaceri de peste 34,8 milioane de lei. Pe de altă parte, veniturile totale de 36,77 milioane de lei nu au fost cu mult deasupra cheltuielilor de 36,6 milioane de lei, astfel că, în final, portul mineralier a raportat pe anul trecut un profit net de doar 135.124 de lei. O cifră destul de modestă dacă ne gândim că, în 2018, la o cifră de afaceri de 29,73 milioane de lei, Romportmet a obţinut în 2018 un profit net de 436.247 lei, iar în 2017, la o cifră de afaceri de 30,03 milioane de lei, profitul net a fost de 1,06 milioane de lei.
Evoluţia viitoare a Romportmet depinde de planurile pe care Liberty House, noul proprietar al operatorului portuar, le are. Teoretic, se doreşte o modernizare a bazei tehnice şi chiar o diversificare a mărfurilor transportate. Un rol în dinamizarea activităţii l-ar putea juca în viitor şi planurile Administraţiei Portuare a Dunării Maritime (APDM) Galaţi, proprietarul infrastructurii portuare, de a face o serie de lucrări de modernizare a danelor şi lucrări de dragaj pentru facilitarea traficului naval.
În actualele circumstanţe, porturile de sub tutela Grupului Metaltrade - Port Bazinul Nou şi Port Docuri - au reuşit, ca profit, să depăşească cu mult Romportmet, chiar dacă cifra lor de afaceri, cumulată, a fost mai mică, respectiv 10,2 milioane de lei! Mai exact, pe 2019, Port Bazinul Nou a raportat venituri de 3,25 milioane de lei şi cheltuieli de 2,67 milioane de lei, astfel că a atins un profit net de 564.776 de lei, deci de patru ori mai mare ca Romportmet. Spre comparaţie, în 2018, Port Bazinul Nou a avut un profit net de doar 70.985 de lei, iar în 2017 a raportat un profit net de 113.652 de lei.
Portul Docuri a mers şi el mai bine anul trecut, astfel că, la venituri de 10,05 milioane de lei şi cheltuieli de 9,51 milioane de lei, a obţinut un profit net de 467.448 de lei.
Astfel, cumulat, cele două porturi ale Metaltrade au obţinut în 2019 un profit net de peste 1,03 milioane de lei. Important pentru cele două porturi este proiectul terminalului multimodal, derulat în parteneriat cu APDM Galaţi, cu fonduri europene. Licitaţiile la primele două etape ale acestui proiect sunt în curs de derulare.
Nu în ultimul rând, Unicom Oil Terminal a avut, în 2019, o cifră de afaceri de 5,85 milioane de lei, însă în final a înregistrat o pierdere de 477.085 de lei. Din păcate, nici anii precedenţi nu au fost mai buni pentru acest operator, în 2018 fiind raportată o pierdere de 368.713 lei, iar în 2017 o pierdere de 211.995 de lei.

Citit 1910 ori Ultima modificare Joi, 17 Septembrie 2020 14:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.