Ţara ca o rablă

Ţara ca o rablă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

„Nu scapă nimeni”, pare a fi deviza Guvernului în ceea ce priveşte unul dintre cele mai controversate biruri din România ultimilor ani: taxa auto. Cea mai nouă formă adoptată de Executiv a taxei îi bagă pe toţi în aceeaşi oală, parcă spunându-le „Fierbeţi liniştiţi, Guvernul oricum vă ia banii”.

De parcă toţi am conduce nişte rable care poluează aerul pur al României şi merităm să ni se bage mâna adânc în buzunar.

Concret, taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, pentru autovehiculele noi sau second-hand înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă.

Practic, ea va fi achitată la achiziţionarea tuturor maşinilor la mâna a doua pentru care nu s-a plătit niciun fel de taxă. Deci va fi valabilă şi pentru, de exemplu, un Logan cumpărat din România înainte de anul 2007, în momentul vânzării lui; taxa va fi achitată de cumpărător, motiv pentru care vânzătorul va fi obligat aproape automat să mai scadă din preţ.

Tocmai rablele ar putea scăpa de taxă

Culmea, însă, tocmai rablele „adevărate” ar putea scăpa de taxa de poluare. Poţi foarte bine să conduci ţanţoş un hârb vechi de 20-30 de ani fără să plăteşti nimic.

Dacă nu vrei să-ţi vinzi hârbul cu pricina, nici nu trebuie să plăteşti taxa, chiar dacă laşi pe ţeava de eşapament o mică Hiroşimă în urma ta. Proprietarii acestor rable, care încă sunt destui în România, vor fi obligaţi să achite doar impozitul pentru dreptul de proprietate asupra maşinii, nu şi pentru emisiile „generoase” de gaze.

Este o nouă formă de discriminare, care poate fi reclamată de cei care plătesc taxa, cu şanse mari de câştig în instanţă, potrivit juriştilor.

Şi dacă tot am vorbit mai sus de discriminare: cine şi de ce a ales ca reper anul 2007 şi nu oricare alt an?

E impozitată tranzacţia, nu poluarea

Cert este că, în forma actuală, taxa auto vizează în continuare tranzacţiile cu maşini, impozitarea făcându-se doar cu această ocazie, şi nu poluarea reală pe care respectivele maşini o produc.

Alternativa corectă ar fi fost o taxă anuală de poluare, calculată în funcţie de cilindreea maşinilor, vechimea lor şi numărul de kilometri parcurşi anual - soluţie discutată în Cabinet, dar respinsă în favoarea celei alese miercuri. Se pare, deci, că Guvernul a ratat din nou aplicarea principiului european „poluatorul plăteşte”.

Apare dubla taxare

Mai este încă cel puţin un aspect scăpat din vedere de Guvern, comentează Mediafax: maşinile aduse în ţară înainte de 1 ianuarie 2007, când România a introdus taxa de primă înmatriculare, au făcut obiectul taxei vamale pentru import, pe-atunci existentă, România nefiind încă stat membru al Uniunii Europene.

Dacă aceste maşini sunt acum vândute, noul proprietar va trebui să plătească şi taxa auto. Prin mecanismele logice ale pieţei, valoarea maşinii importate atunci va scădea, iar actualul proprietar va fi cu siguranţă prejudiciat la vânzare. Pentru unii, acest lucru ar putea părea o dublă taxare, procedeu interzis de reglementările europene şi naţionale, mai afirmă Mediafax.

Modelul bulgăresc

„După părerea mea, cred că cel mai bine ar fi să facem şi noi ca Bulgaria, unde se plăteşte o taxă de înmatriculare anuală, de 50 de euro şi unde asigurarea depinde de vechimea maşinii.

Pentru că, sincer să vă spun, dacă ar fi să aleg între un Opel din 2006, Euro 4, cu motor de 1.3, la care să plătesc o taxă de 450 de euro, şi un Logan nou-nouţ (fără taxă), nu ştiu dacă aş alege Loganul. Dar noi, în România, am strâns de gât importurile total”, ne-a spus Iulian F., al cărui „job” este să aducă maşini de afară pentru a le vinde în România. 

Citit 1816 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.