Armatorii, lăsați „pe uscat” de birocrația din Direcția Transporturi Navale

Armatorii, lăsați „pe uscat” de birocrația din Direcția Transporturi Navale
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

Colaborarea transportatorilor cu structurile de decizie de la nivelul Direcției de Transport Naval din cadrul Ministerului Transporturilor ”a devenit extrem de grea”, pe fondul lipsei de dialog și al birocrației, avertizează Asociația Armatorilor și Operatorilor Portuari.

În mod normal, în această perioadă dificilă din punct de vedere economic, autoritățile ar fi trebuit să sprijine agenții economici să treacă peste efectele scumpirilor la energie și carburanți, sincopele din lanțurile logistice și, nu în ultimul rând, efectele războiului din Ucraina. Se pare însă că lucrurile merg în direcția opusă.
”Din păcate, s-au făcut niște schimbări la Ministerul Transporturilor, iar acum avem o comunicare foarte greoaie cu Direcția Transport Naval, deși colaborarea noastră cu acest departament este vitală pentru noi. Practic, ne reamintim de situația de după războiul din Serbia, când lucrurile au fost întinse la maximum, când, la fel ca acum, armatorii trăgeau un semnal de alarmă, dar nimeni nu-i băga în seamă”, a declarat pentru ”Viața liberă” Tudorel Bogos, vicepreședintele Asociației Armatorilor și Operatorilor Fluviali.
Printre altele, transportatorii acuză faptul că, în procesul de decizie ministerial, sunt puși practic în fața faptului împlinit atunci când vine vorba de adoptarea unor acte normative.
”Înainte de un demers legislativ, ar trebui să existe un dialog social, să ni se explice ce se dorește, să se vină cu o fundamentare” - explică, la rândul său, directorul general al CNFR Navrom, Cătălin Eduard Țigănuș. ”Vezi ce opinii sunt – e bine, nu e bine – îți clarifici un punct de vedere. La ei (Direcția Transport Naval – n.r.) nu știu cine face această fundamentare, cert este că niciodată nu am fost consultați. Actele normative sunt direct puse în «Transparență» și acolo, eventual, spun ei să facem observații. Numai că, până apucăm să studiem în detaliu acele acte, până facem observațiile, riști să treacă și termenul; dar chiar dacă vii cu aceste observații, te trezești apoi cu actele aprobate, fără ca măcar să se țină cont, cu «o virgulă»măcar, de observațiile făcute. Ar fi mai eficient și mai corect să știm din timp ce măsuri se au în vedere, să ne putem organiza, să le analizăm cu specialiștii noștri din timp, să le putem discuta. Din păcate, lucrurile nu funcționează așa”.
În mod paradoxal, unele dintre actele normative din Transporturi vin mai degrabă să încurce activitatea armatorilor decât să o facă mai ușoară. Armatorii au dat și un exemplu concret în acest sens.
”Acest departament nu stă degeaba și, pe lângă problemele pe care le avem, ne mai dau ceva în plus. De exemplu, de curând, pe lângă partea de digitalizare pe care o avem în momentul în care anunțăm Căpităniile, când plecăm cu navele dintr-un port în altul, și completăm acel RORIS (sistem integrat de management al traficului pe Dunăre, prin care se face inclusiv Raportarea Electronică a Voiajelor și se relaționează cu autoritățile publice din sectorul naval – n.r.), s-a venit acum cu ideea să dăm aceste date și în format letric – imprimat pe hârtie! Adică, tot ce am reușit să avansăm trei, patru ani de zile, în materie de digitalizare – în care să fie un sistem care să cuprindă și Căpitănie, Poliție de Frontieră, Vamă - să dăm înapoi și să ne întoarcem la teancul de hârtii! N-am pomenit așa ceva!”, a mai arătat Tudorel Bogos, vicepreședintele Asociației Armatorilor și Operatorilor Fluviali.
Până în prezent, Ministerul Transporturilor nu a prezentat nicio inițiativă concretă prin care să se vină în sprijinul armatorilor fluviali în contextul crizei din Ucraina, criză ce a perturbat considerabil fluxurile de marfă la nivel internațional și s-a suprapus peste efectul creșterii generalizate a prețurilor și a efectelor colaterale generate de sancțiunile internaționale aplicate Rusiei.

Citit 3516 ori Ultima modificare Marți, 05 Aprilie 2022 14:18

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.