Corvetele pentru Forțele Navale, ”torpilate” cu o nouă amânare

Corvetele pentru Forțele Navale, ”torpilate” cu o nouă amânare
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

Ministerul Apărării a acordat o nouă păsuire asocierii formate din Șantierul Naval Constanța și Naval Group pentru a semna contractul de construcție a corvetelor pentru Forțele Navale Române. Asta în condițiile în care Grupul Damen a anunțat că își menține oferta de construire a corvetelor, fiind chiar posibilă utilizarea simultană a șantierelor navale din Galați și Mangalia pentru recuperarea întârzierilor acumulate în acest proiect.

Programul de înzestrare a Forțelor Navale Române s-a transformat într-o ”telenovelă” fără sfârșit, după ce SN Constanța și Naval Group - deși au câștigat în 2019 licitația pentru construirea corvetelor, cu suma de 1,2 miliarde de euro, reușind să devanseze cu puțin oferta înaintată de Grupul Damen, prin SN Damen Galați – tergiversează semnarea contractului cu Ministerul Apărării.

De-a lungul timpului au fost acordate mai multe amânări, asta în condițiile în care, de la demararea procedurilor programului de înzestrare, în 2016, ar fi trebuit să avem deja primele corvete românești în Marea Neagră. În actualul context, când avem un război în vecinătatea României, prezența acestora ar fi fost mai mult decât binevenită... Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, declara în martie a.c. că ”ultimul termen” pe care SN Constanța și Naval Group îl au la dispoziție pentru a semna contractul este sfârșitul lunii aprilie. Dar iată că la expirarea acestui termen se vine cu un nou... termen.

”Ni s-a cerut ieri o nouă amânare, pentru că această asociere dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa s-a mai prelungit cu câteva luni, până în septembrie şi vin cu o nouă ofertă şi evident că acum îi mai păsuim un pic, pentru că am văzut că s-au înţeles şi au început să lucreze la o ofertă care să corespundă exact cererii”, a declarat la sfârșitul săptămânii trecute ministrul Apărării, Vasile Dîncu. Acesta a precizat că amânarea este ”de două, trei luni”, dar dacă va fi așa rămâne de văzut. În martie, același ministru spunea că negocierile sunt ”pe ultima sută de metri”.

Socoteala de acasă și contextul geostrategic

Asocierea SN Constanța – Naval Group a devenit pentru autoritățile române ”un os” pe care nici nu pot să-l înghită, nici să-l elimine.

Din punct de vedere practic, sunt mari îndoieli că SN Constanța și Naval Group au resursele tehnice și umane pentru a construi în România aceste nave. Desigur, Naval Group, deținută de statul francez, are propriile șantiere, dar una este să construiești navele în Franța, alta în România. Programul inițiat de MApN este de "dezvoltare a industriei navale militare românești", ceea ce presupune mult mai mult decât pur și simplu achitarea notei de plată pentru aceste corvete.

În condiții normale, MApN ar fi avut toate argumentele pentru a renunța la colaborarea cu SN Constanța – Naval Group, numai că Franța a făcut eforturi diplomatice uriașe pentru păstrarea acestui contract.

Prezența trupelor franceze în România, dar și repoziționarea portavionului ”Charles de Gaulle”, aflat în Marea Mediterană, astfel încât să ofere protecție și României, în cadrul structurilor NATO, sunt elemente ale acestui puzzle geostrategic complicat. De asemenea, luna aprilie a fost un prag-cheie și pentru președintele Emmanuel Macron, aflat în plină campanie electorală, deja pus într-o postură stânjenitoare după ce Australia a reziliat contractul cu Naval Group pentru construirea unor submarine.

SN Damen așteaptă la cotitură

În cazul în care SN Constanța și Naval Group nu semnează contractul cu MApN, construcția corvetelor ar putea reveni Grupului Damen, care și-a păstrat inclusiv oferta de preț. SN Damen Galați este, de altfel, singurul șantier naval din țară care a construit nave militare în ultimele trei decenii.

În prezent, la Galați se construiește o navă militară gigant, de tip Combat Support Ship (CSS) "Den Helder", pentru Forțele Navale Regale Olandeze. Primele două module ale navei CSS "Den Helder", ce formează sala mașinilor, au fost deja lansate la apă în cursul lunii aprilie. Cu această ocazie, prezent la Galați, directorul comercial al grupului olandez, Roland Briene, a declarat că "oferta Damen este valabilă în continuare" și în ceea ce privește construirea corvetelor pentru România.

La rândul său, directorul Damen Naval România, Gheorghe Savu, a declarat că Damen așteaptă decizia MApN, subliniind și cât de important este ca aceste nave să fie construite în România, cu implicarea industriei locale de apărare. "E important și contextul, tot ceea ce se întâmplă în zona extinsă a Mării Negre, ca România să aibă capacitatea de producție, de reparare, de întreținere și modernizare a navelor pe teritoriul său național", a explicat Gheorghe Savu.

Potrivit datelor oficiale din programul MApN de înzestrare a Forțelor Navale, „navele vor fi construite în România în decurs de șapte ani, în baza unui transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanţa corvetelor”. Mai mult, prima navă ar trebui livrată la doar trei ani de la semnarea contractului.

Citit 4005 ori Ultima modificare Joi, 05 Mai 2022 01:47

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.