„Cod roşu” pe Dunăre

„Cod roşu” pe Dunăre
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Pe anumite sectoare, adâncimea pe şenalul navigabile este de doar 1,2 - 1,4 metri, la jumătate faţă de adâncimile recomandate de Comisia Dunării * În punctele critice, 17 convoaie aşteaptă să treacă prin punctele în care Dunărea este gâtuită * Ministerul Transporturilor a convocat Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă *

Nivelul Dunării a scăzut în anumite zone până la adâncimi de 1,2-1,4 metri, astfel că navigaţia a fost blocată din cauza unor puncte critice. Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi încearcă să menţină şenalul navigabil la cote care să permită trecerea navelor, dar circulaţia se face în continuare cu mare greutate.

"În momentul de faţă, ca urmare a situaţiei hidrologice a Dunării, pe sectorul Dunării fluviale cuprins între km 610 (Turnu Măgurele/Vit - Bulgaria) şi km 375 (Călăraşi/Silistra - Bulgaria) se înregistrează adâncimi de 1,20-1,40 m, faţă de 2,50 m, adâncimea minimă de navigaţie recomandată de Comisia Dunării.

Această situaţie a condus la blocarea navigaţiei în mod deosebit din cauza punctelor critice situate la Km 530 (Batin), Km 543 (Vardim) şi Km 568 (Belene). Menţionăm că debitul Dunării la intrarea în ţară, în această perioadă, este sub 2.400 mc/s (debitul normal este de 3.800 mc/s)", informează ministerul Ministerul Transporturilor.

La rândul său, directorul AFDJ Galaţi, Florin Uzumtoma, a precizat: „În prezent, cotele Dunării sunt la jumătate faţă de condiţiile normale de navigaţie.

Pe Dunărea Maritimă nu sunt deocamdată probleme în navigaţie, dar pe Dunărea Fluvială sunt în jur de 17 puncte critice. Noi am dragat cât am putut, unde s-a putut, dar din păcate nu este suficient. Pentru a menţine adâncimile, pe anumite porţiuni am mai îngustat şenalul navigabil, dar pentru că Dunărea este „gâtuită” convoaiele trebuie să aştepte la trecere, fapt ce, desigur, duce la mărirea timpilor de transport”.

Şi fără apă, şi fără buget

Efectele scăderii apelor Dunării au fost agravate şi de lipsa unor fonduri suficiente de la buget pentru lucrările de dragaj. AFDJ Galaţi a solicitat pentru acest an fonduri pentru dragarea a 1,6 milioane mc, însă deocamdată, pe fondul lipsurilor bugetare, Ministerul Transporturilor nu a putut pune la dispoziţie fonduri decât pentru dragarea a 800.000 mc.

Situaţia este şi mai grea pe sectorul bulgăresc al Dunării, unde dragajele au fost aproape inexistente. Pentru deblocarea situaţiei, autorităţile române şi cele bulgare au convenit, într-o întâlnire ce a avut loc săptămâna trecută la Ruse, o serie de acţiuni comune. „S-a convenit ca agenţi români să intervină cu utilajele lor şi pe sectorul bulgăresc al Dunării.

În acelaşi timp, se vor intensifica dragajele şi pe sectorul Călăraşi - Brăila”, a precizat directorul AFDJ Galaţi. "Nava Donaris 3, aparţinând AFDJ Galaţi, va efectua măsurători hidrologice pentru cunoaşterea direcţiei curenţilor apei în vederea stabilirii acţiunilor pentru mobilizarea şi activarea patului albiei.

Pe sectorul de Dunăre cuprins între km 610 şi km 375 asigurarea condiţiilor minime de navigaţie este în responsabilitatea părţii bulgare", se menţionează şi într-un comunicat al Ministerul Transporturilor.

Situaţia din aceste zile demonstrează cât de important este proiectul de modernizare a condiţiilor de navigaţie pe sectorul Călăraşi - Brăila. AFDJ Galaţi a demarat un astfel de proiect, dar el a fost blocat pentru derularea unui alt proiect care vizează monitorizarea condiţiilor de mediu şi a identificării potenţialelor ameninţări la adresa ecosistemului Dunării.

La Galaţi, Dunărea avea ieri o cotă de 90 cm, iar tendinţele erau în continuare de scădere. Situaţia de pe Dunăre va fi prezentată şi analizată în cadrul Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, care va avea loc pe 14 septembrie. Directorul AFDJ Galaţi, Florin Uzumtoma, va fi şi el prezent la această întâlnire.

Citit 2824 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.